Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trenger hjelp fra ekspert på LED-lys: Noen av pærene (på samme dimmer) slukker brått v/dimming

Anbefalte innlegg

Har et rom med downlights basert på E14-sokkel. Skiftet ut disse pærene til LED for å redusere varmeutvikling, men det funker ikke så bra med dimming selv om jeg har kjøpt dimmbare LED-pærer (http://www.clasohlson.com/no/Dimbar-LED-illum-kronep%C3%A6re/Pr365435000) og skiftet ut dimmeren til en type som min elektriker hevdet støtter LED (samme typen dimmer funker fint i andre rom som bruker GU10-baserte LED downlights).

Det som skjer når jeg skrur på dimmeren er at noen av pærene brått slukker altfor tidlig (se vedlagt videoklipp). Det virker som dette avhenger av hvor mange pærer som går på samme dimmer. Det er ikke noe feil på pærene, jeg kan flytte rundt på dem og det er ikke slik at de samme pærene alltid slukker før andre.

Det er 7 pærer (à 4 Watt per pære) på samme dimmer. Hvis jeg tar ut flesteparten, slik at bare 2-3 pærer står i, så virker dimming som det skal. Elektrikeren min hadde ikke peiling på hva dette kunne være. Han prøvde først flere dimmere av samme type, og det samme skjedde på alle. Han gav opp, og tippet at kablingen var grunnen (uten at han kunne forklare hvorfor).

Noen eksperter på dimming av LED som vet hvordan dette kan skje? Hvordan er det engang mulig at pærer koblet til samme dimmer ikke er synkronisert i dimmestyrke?

Endret av zoltar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...