zoltar Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 (endret) Har et rom med downlights basert på E14-sokkel. Skiftet ut disse pærene til LED for å redusere varmeutvikling, men det funker ikke så bra med dimming selv om jeg har kjøpt dimmbare LED-pærer (http://www.clasohlson.com/no/Dimbar-LED-illum-kronep%C3%A6re/Pr365435000) og skiftet ut dimmeren til en type som min elektriker hevdet støtter LED (samme typen dimmer funker fint i andre rom som bruker GU10-baserte LED downlights). Det som skjer når jeg skrur på dimmeren er at noen av pærene brått slukker altfor tidlig (se vedlagt videoklipp). Det virker som dette avhenger av hvor mange pærer som går på samme dimmer. Det er ikke noe feil på pærene, jeg kan flytte rundt på dem og det er ikke slik at de samme pærene alltid slukker før andre. Det er 7 pærer (à 4 Watt per pære) på samme dimmer. Hvis jeg tar ut flesteparten, slik at bare 2-3 pærer står i, så virker dimming som det skal. Elektrikeren min hadde ikke peiling på hva dette kunne være. Han prøvde først flere dimmere av samme type, og det samme skjedde på alle. Han gav opp, og tippet at kablingen var grunnen (uten at han kunne forklare hvorfor). Noen eksperter på dimming av LED som vet hvordan dette kan skje? Hvordan er det engang mulig at pærer koblet til samme dimmer ikke er synkronisert i dimmestyrke? Endret 20. mars 2014 av zoltar Lenke til kommentar
zoltar Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 Det funket ikke så bra med vedlegget, så her er direkte link til videoklippet som viser feilen: https://www.dropbox.com/sh/27bm305fakvqcmk/Dm0V24jkoS/dimming.mp4 Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Jeg vil tro feilen ligger i pærene.... bytt ut pærene til philips eller osram så vil jeg tro det løser seg. Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Bytt til ledpærer av kvalitet så vil nok problemet løse seg. De mest kjente leverandørene arbeider dammen med utstyrs leverandører av elektromatriell for at ting skal fungere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå