Mr.M Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Og på denne måten Bibeln hadde blitt en del av noe som Jung kalte for det kollektivt underbeviste. Iallfall gjelder det i Vesten. Dagens kultur fortsatt bygger på den selv om kristendommen er nesten død i siviliserte samfunnene. Det er helt korrekt. Men mange, f.eks. ateister, vil ikke vedkjenne seg dette og tror eller later som at deres egen misjonering er ubesudlet av denslags. Paradoksalt nok, med tanke på at kristendommen er "død", har det aldri i kristendommens historie forekommet mer menings & påvirknings misjonering både hjemme og ute, enn i dag. Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Og på denne måten Bibeln hadde blitt en del av noe som Jung kalte for det kollektivt underbeviste. Iallfall gjelder det i Vesten. Dagens kultur fortsatt bygger på den selv om kristendommen er nesten død i siviliserte samfunnene. Det er helt korrekt. Men mange, f.eks. ateister, vil ikke vedkjenne seg dette og tror eller later som at deres egen misjonering er ubesudlet av denslags. Jeg for min del har bare innsett at sannhetsverdien til bibelen er alt for lav til at den er noe jeg kan ta seriøst. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Og på denne måten Bibeln hadde blitt en del av noe som Jung kalte for det kollektivt underbeviste. Iallfall gjelder det i Vesten. Dagens kultur fortsatt bygger på den selv om kristendommen er nesten død i siviliserte samfunnene. Det er helt korrekt. Men mange, f.eks. ateister, vil ikke vedkjenne seg dette og tror eller later som at deres egen misjonering er ubesudlet av denslags. Lenge siden det var noen gud og jesus i min underbevissthet ihvertfall... Selvfølgelig err vår kultur farget av kristendom, det skulle da bare mangle etter å ha ligget under dets jernhæl i så mange hundre år. Men de lovene, de moralene og de reglene som en gang gjaldt, den såkalte kristne arven, er mer og mer på vei bort og er utvisket på enkelte områder, nettopp fordi vi finner mer mening i det sekulære. Vi ser jo tydelig den dag i dag hvor desperate de kristne er når de omfavner at skolene skal undervise 55% kristendom i RLE timene og deres korstog for å la kristendommen ha forrang fremfor andre religioner og livssyn, noen ganger klart og tydelig og noen ganger mer fordekt... (en sak jeg forøvrig ser på med stor undring, da det er nok av saker som faktisk betyr langt mer enn at vi skal ha mer av en overtro fremfor de andre, men det er ikke så farlig for KRF det liksom... ) Så ja, vi har en kristen kultur arv på godt og ondt, men vi benytter den ikke lenger, den er i ferd med å byttes ut. Paradoksalt nok, med tanke på at kristendommen er "død", har det aldri i kristendommens historie forekommet mer menings & påvirknings misjonering både hjemme og ute, enn i dag. Sånn håper ihvertfall kristenfolket at det er... Saken er, ihvertfall for mitt vedkommende, at hverken kristendom, jesusd eller gud er synlig i det offentlige rom lenger, (annet enn en eller annen nyfrelst som bare må ut og juble for sin nyfrelsthet, men dette skyldes langt mer kognitiv dissonans og confirmation bias enn at vedkommende er sikker i sin sak..). Man møter ikke folk som snakker om jesus og gud og kristendom på postkontoret, på vinmonopolet, i butikken eller noen andre steder lenger. Ikke engang i kirken her jeg bor, da den kirken nådde bunnen i antall mennesker som oppsøkte den i fjor med rekordlave 2 ,7% oppsluttning på søndager og ellers (10% av de 2,7% er det skolenes juleavsluttning som står for...) I alle år har det vært obligatorisk for en av skolene å gå i gudstjeneste på 17 mai, men dette ble slutt da et overveldende flertall av foreldre stemte et helt klart nei til det. Så hvordan du kan påstå at kristendom har mer mening og påvirknings misjonering i dag er meg faktisk en gåte, da ingen jeg møter i det daglige affiserer den religionen det ringeste. Og om de tilfgeldigvis skulle snakke om det så er det i ordlag som overhodet ikke er flatterende for misjonering i det hele tatt. Trodde jeg var ganske så alene jeg om mitt syn på religion, at det på de fleste religioners bunnlinjer står intoleranse og hat på agendaen og ikke kjærlighet eller menneskeverd og fikk derfor en overraskelse da jeg snakket med min nest eldstes sønns kamerater, for de hadde gjennomskuet dette for lenge siden og hadde til og med sterkere meninger enn meg i dette. Så du kommer til å slite med denne misjoneringen du tror foregår bland dagens unge, da de er alt for godt informert til å tro på religiøse kvasi løgner, tåkeprat og unnskyldninger og hjernevasking... Slikt hører fortiden til det, da folk ikke var så opplyste. Tror nok du bør belage deg på at opplysnings tiden endelig har slått til her i landet og at religionen din kommer til å gå en vanskelig tid i møte. Tiden der religiøse påstander ble møtt med respekt og underdannighet er definitivt forbi bland folk.. Er redd det er tid for payback snart.... Endetiden til kristendommen her i landet er rett tundt hjørnet ser det ut til... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå