Well Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 (endret) Jeg har min PC (Samsung laptop - Series 9), som ennå ikke er ett år gammel, på service pga defekte HW-komponenter. Helt uventet blir jeg oppringt av InfoCare som besørger servicen med "tilbud om en grundig rens av PC for kr 390,.". Jeg føler dette er en ekstrem uetisk kundebehandling. Igjen (på lik linje med all verdens forsikringer, osv. som tilbys ved kjøp) spilles det på kundens utrygghet, og motsvarende tillit til kompetanse hos tilbyderen. Når jeg har kjøpt en PC for over 10 000 kr. burde man kunne forvente at den skal kunne fungere tilfredstillende i iallefall 3 år, uten ytterligere omkostninger, eller nødvendighet av å sende vekk et produkt som man er daglig avhengig av. (Hvorfor har man ikke rett på låneprodukt?) Det er mer enn ille nok, at PCen svikter, at man selv må bruke tid på feilsøkning, ta back-up av alt, fjerne alt sensitivt, og pakke og sende den avgårde på service! Å så plutselig få en slik oppringning, etter at andre ting har gått feil med PCen, mener jeg er bare en sleip måte å tjene ekstra. For selvfølgelig, de som "eksperter" "anbefaler dette for å forebygge problemer senere". Hadde InfoCare vært seriøse og geniunt opptatt av å rådgive kunder, skulle de ha gitt denne informasjonen allerede før innsending av PCen, slik at man i ro å mak kunne ta stilling til det, istedet for å få følelse av at akkurat din PC er i faresonen. Så da spør jeg ekspertene her, - er dette noe man burde kaste bort penger på? (Man har faktisk ingen kontroll med hva de gjør heller, om man skulle takke ja til tilbudet!) Endret 20. mars 2014 av Well Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Vet ikke helt hva de legger i ordet rens, men mtp prisen og ordleggingen vil jeg tro det er noe du ikke trenger/lett kan gjøre selv. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Jeg fikk også den telefonen en gang, takket nei. Jeg jobber selv som tekniker og utfører slik rens gratis for kunden, de blir så mye mer fornøyde av å få igjen en ren maskin. Altså blåse fri for støv, og desinfisere flater. Lenke til kommentar
Well Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 Vet ikke helt hva de legger i ordet rens, men mtp prisen og ordleggingen vil jeg tro det er noe du ikke trenger/lett kan gjøre selv. Vel, det komiske er at det er viftene som må utskiftes, og det er jo stort sett der støvet setter seg. De sa at de skulle rense alt og at det tok 1 time. Jeg skjønner ikke helt hvordan de kan bruke så mye tid på det etter vifter er skiftet, og om dette er så viktig for å forebygge, så vil jo de fleste få problemer med sine PCer som det ikke blir nødvendig å sende inn pga defekter. Dessverre er det en Samsung Series 9 som ser så godt som umulig ut å åpne for amatører.. Lenke til kommentar
Well Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 Jeg fikk også den telefonen en gang, takket nei. Jeg jobber selv som tekniker og utfører slik rens gratis for kunden, de blir så mye mer fornøyde av å få igjen en ren maskin. Altså blåse fri for støv, og desinfisere flater. Så du mener altså også at det ikke er nødvendig? For som nevnt, denne PCen klarer jeg ikke å åpne selv. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Jeg fikk også den telefonen en gang, takket nei. Jeg jobber selv som tekniker og utfører slik rens gratis for kunden, de blir så mye mer fornøyde av å få igjen en ren maskin. Altså blåse fri for støv, og desinfisere flater. Så du mener altså også at det ikke er nødvendig? For som nevnt, denne PCen klarer jeg ikke å åpne selv. Jeg takket nei fordi jeg klarer å åpne den selv og rengjøre hvis/når det er nødvendig. Om du ikke klarer å åpne den, er det kanskje greit at de gjør det? Men om den er ganske ren trengs det jo ikke. Lenke til kommentar
Well Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 Nå fant jeg på YouTube instruksjon om hvordan man åpner denne laptop'en! Da tror jeg saken er klar. Da venter jeg heller til den begynner å føles varm eller bråkete, og så får jeg våge meg på å åpne den, og stikke støvsugeren borti. Jeg antar at det ikke er mer som skal til, så lenge man ikke røyker eller har den i spesielt forrurensede omgivelser. Hvis ingen skulle gi meg overbevisenede argumenter for noe annet da.... Jeg må innrømme at jeg lett tenner på alle plugger, når det kommer til profesjonelle selvutnevnte "eksperters" utnyttelse av usikre kunder. - Hvor er forbrukerombudet? Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 du skal IKKE støvsuge- statisk støt kan skje= maskin kaputt du skal blåse vekk støv, kjøp en bøks med trykkluft...eller om du har egen kompressor Lenke til kommentar
Well Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 du skal IKKE støvsuge- statisk støt kan skje= maskin kaputt du skal blåse vekk støv, kjøp en bøks med trykkluft...eller om du har egen kompressor Samsung selv anbefalte støvsuging, riktignok på utsiden. Og jeg kom også nettopp over en artikkel på HW som anbefalte støvsuger kontra luft på boks.. http://www.hardware.no/artikler/skadelig_mokk/15362/3 Har aldri helt forstått hvorfor man blåser skitten inn, i stedet for å suge ut.. Støvsugde laptopen jeg nå bruker, etter å ha demontert tatstaturet. Det gikk strålende. Statisk støt anser jeg som lite sannsynlig, spesielt når munnstykket ikke engang er i metall. Og ikke trenger man fysisk berøring heller. Men det er ikke sånt man setter i gang før garantitiden er utløpt. Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 du skal IKKE støvsuge- statisk støt kan skje= maskin kaputt du skal blåse vekk støv, kjøp en bøks med trykkluft...eller om du har egen kompressor Samsung selv anbefalte støvsuging, riktignok på utsiden. Og jeg kom også nettopp over en artikkel på HW som anbefalte støvsuger kontra luft på boks.. http://www.hardware.no/artikler/skadelig_mokk/15362/3 Har aldri helt forstått hvorfor man blåser skitten inn, i stedet for å suge ut.. Støvsugde laptopen jeg nå bruker, etter å ha demontert tatstaturet. Det gikk strålende. Statisk støt anser jeg som lite sannsynlig, spesielt når munnstykket ikke engang er i metall. Og ikke trenger man fysisk berøring heller. Men det er ikke sånt man setter i gang før garantitiden er utløpt. med 5 års reklamasjons rett.... Lenke til kommentar
MrL Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Nå fant jeg på YouTube instruksjon om hvordan man åpner denne laptop'en! Da tror jeg saken er klar. Da venter jeg heller til den begynner å føles varm eller bråkete, og så får jeg våge meg på å åpne den, og stikke støvsugeren borti. Jeg antar at det ikke er mer som skal til, så lenge man ikke røyker eller har den i spesielt forrurensede omgivelser. Hvis ingen skulle gi meg overbevisenede argumenter for noe annet da.... Jeg må innrømme at jeg lett tenner på alle plugger, når det kommer til profesjonelle selvutnevnte "eksperters" utnyttelse av usikre kunder. - Hvor er forbrukerombudet? Jeg ser ikke problemet her. De tilbyr deg en service du selv ikke kan gjøre uten å bryte garantien/reklamasjonsretten. PCer som blir ødelagt pga støv dekkes ikke av garanti/reklamasjon, derfor spør de deg om du vil gjøre dette. Lenke til kommentar
Charlie Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 (endret) Rens vil sikkert si at de bruker trykkluft på alle vifter, tastatur og i chassiet når de først har den åpen, samt vasker skjermen. Dette tar ikke mer enn et par minutter ekstra når man først er igang. Jeg jobbet i infocare for året siden, da var det ikke noe praksis å ta seg betalt for dette. Vi utførte av og til dette gratis som en service om pcen ikke var unormalt tilgriset (Kaffe/cola søl etc). Men overrasker meg ikke om det er noe de nå tar betalt for, god service i Norge er jo på vei ned.. 390,- er nok for en halvtimes arbeid, som er lavest faktureringsnivå. EDIT: Litt enig med MrLG, det er ikke noe du må gjøre, men en tjeneste Infocare heller ikke er pliktig til å utføre gratis. Dog mer en goodwill de nå velger å ta seg betalt for. Husker det var mange maskiner jeg nesten ikke orket å ta i pga tilsølt av alt mulig rart. Endret 20. mars 2014 av Charlie Lenke til kommentar
Well Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 Nå begynner jeg snart å bli litt forvirret av alle dere hjelpsomme sjeler som svarer. Poenget er jo at jeg ikke visste / følte noe behov for å rense min under ett år gamle laptop innvendig, men at InfoCare overrumpler meg med et "tilbud" til nesten 400 kr. og nærmest skremmer meg til å tro at dette er nødvendig, og at jeg er dum om jeg ikke gjør det. Jeg mener de opptrer uetisk, som har fått serviceavtalen for Samsung, og så utnytter den til å skaffe ekstraoppdrag (som jeg ikke engang kan kontrollere, men bare får høre skal ta en time.) Så jeg er fortsatt i tvil om det er noe jeg bør si ja til. Bør jeg? Jeg syns 400 kr er dyrt, jeg. (Jeg må innrømme jeg har et litt anstreng forhold til InfoCare, etter håpløse erfaringer ifbm TV-garanti. Ikke bare var de vanskelige, men den nye TVen kom også tilbake oppskrapet!) Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 (endret) Ja. ta en rens av PCen din du. demontere en PC tar noe tid. spesielt om det er en ultrabook. De renser den for støv og tar en evt utvendig 'vask'. Når du kjøper en ny bil, følger du ikke servicene på den da? Hvorfor skal du ikke gjøre det på en dyr PC? Bare bra at du vedlikeholder PCen din, da varer den veldig mye lengre. Om du ikke ønsker tjenesten, så sier du bare nei. Jeg vil iallefall anbefale det om du ikke får gjort det selv. Endret 20. mars 2014 av Merko. Lenke til kommentar
Well Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 Men er det ingen her som reagerer på at dette er en sleip praksis fra InfoCare, som prøver å profitere på kunders usikkerhet? InfoCare burde kunne si først om den aktuelle PCen har behov for en så omfattende rengjøring. Jeg syns at det høres merkelig at en 11 måneders gammel laptop skulle ha behov for dette, når de likevel de må skifte to vifter, m.m. på. (Lar de støvet fra de gamle viftene bare falle ned og lar de ligge?) Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 (endret) Men er det ingen her som reagerer på at dette er en sleip praksis fra InfoCare, som prøver å profitere på kunders usikkerhet? InfoCare burde kunne si først om den aktuelle PCen har behov for en så omfattende rengjøring. Jeg syns at det høres merkelig at en 11 måneders gammel laptop skulle ha behov for dette, når de likevel de må skifte to vifter, m.m. på. (Lar de støvet fra de gamle viftene bare falle ned og lar de ligge?) Synes det er god service å tilby noe som uansett bør gjøres med en PC i blant. Det er ikke bare viftene som støvet legger seg på, og selv om du kun har hatt PC'en i et år, så kan det ha kommet inn nok støv til at den blir varmere enn når den var ny. De aller færreste PC-brukere her i landet føler seg trygge nok og kapable nok til å åpne opp en laptop for å rengjøre den. De aller færreste vet også at man forebygger mange problemer med en skikkelig rens en gang i blant. Derfor er det bare positivt at Infocare informerer om dette, og tilbyr å gjøre det for kunden. Jeg ser ikke helt problemet, for hvis du er blant disse "færreste", så sier du bare nei og gjør det selv (selv om garantien ryker). Endret 20. mars 2014 av Schwarzwald Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Kundebehandleren hos InfoCare har "ikke tilgang" til PCen din. Så de kan ikke gi deg et godt svar på om PCen din har behov for en ordentlig rens eller ikke. De ringer rundt til kundene sine og tilbyr en full rens av PC, så er det opp til deg om du ønsker dette eller ikke. Jeg hadde blitt takknemlig om de hadde ringt meg. Da kunne jeg selv ha valgt om jeg ønsket dette eller ikke. De er ikke noe sleipere en feks telefonselgere. En rens trenger maskinen din uansett på et tidspunkt. Lenke til kommentar
Well Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 Kundebehandleren hos InfoCare har "ikke tilgang" til PCen din. Så de kan ikke gi deg et godt svar på om PCen din har behov for en ordentlig rens eller ikke. De ringer rundt til kundene sine og tilbyr en full rens av PC, så er det opp til deg om du ønsker dette eller ikke. Jeg hadde blitt takknemlig om de hadde ringt meg. Da kunne jeg selv ha valgt om jeg ønsket dette eller ikke. De er ikke noe sleipere en feks telefonselgere. En rens trenger maskinen din uansett på et tidspunkt. Bortsett fra den jeg bruker nå som jeg måtte skifte tastatur på selv, har jeg aldri åpnet noen av mine laptop'er, og aldri hatt de til reparasjon. Og min Samsung er vel min femte i rekken av privat-PCer. Og du sammenlignet det også med service på bil: Jeg har aldri tenkt på laptop som noe som trenger service- og vedlikeholdskostnad, og syns det er en vesensforskjell mellom en PC og en bil. Og i prinsippet regner jeg mine laptop'er bør holde i ca 3 år. Det som evt. taler for å spandere litt penger på rens er at jeg ser at delene de bestiller til den er dyre, nærmere 2-3000 kr. Lenke til kommentar
Well Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 (endret) Kundebehandleren hos InfoCare har "ikke tilgang" til PCen din. Så de kan ikke gi deg et godt svar på om PCen din har behov for en ordentlig rens eller ikke. De ringer rundt til kundene sine og tilbyr en full rens av PC, så er det opp til deg om du ønsker dette eller ikke. Jeg hadde blitt takknemlig om de hadde ringt meg. Da kunne jeg selv ha valgt om jeg ønsket dette eller ikke. De er ikke noe sleipere en feks telefonselgere. En rens trenger maskinen din uansett på et tidspunkt. Nei, ikke kundebehandleren, men teknikeren sitter jo med PCen, og han må da kunne informere om det er behov for rens eller ikke. Det er vel ikke for mye forlangt at tekniker kommuniserer med selger i samme bedrift, før selger kontakter kunde? InfoCare er heller ikke tjent med å fremstå som sleipe, og som selger kunder oppdrag kundene ikke har behov for. Og jo, det er andeledes enn en hvilken som helst telefonselger. Det er tross alt min laptop det er snakk om, om min "baby" og der de har den tekniske ekspertisen, og man bør kunne stole på "doktoren", ikke sant? Endret 20. mars 2014 av Well Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 (endret) Det som evt. taler for å spandere litt penger på rens er at jeg ser at delene de bestiller til den er dyre, nærmere 2-3000 kr. Så du vil betale InfoCare 400kr om de bytter deler til 2000-3000kr på den? Makes sense. InfoCare har flere tusen kunder. De har et kundesenter som ringer rundt og tilbyr rens, enten takker du ja eller så takker du nei. Kundesenteret hos InfoCare får ikke full oversikt over absolutt alle produktene som er inne til reparasjon. Deal with it Edit: De er jo faktisk ærlige når dem sier at de ikke vet om PCen din faktisk har behov for det eller ikke. De kunne enkelt sagt "Ja det trenger den", uten at de faktisk er sikker på det. Det hadde isåfall vært sleipt. Endret 20. mars 2014 av Merko. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå