privinius Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Hei! I 2012 en gang kjøpte jeg en Logitech G700 på tilbud til rundt 400 kroner på Komplett. Det viser seg nå at det er en feil på USB-adapteren på den. Den fungerer, men den sitter fast i USB-skjøten noe som er problematisk hvis jeg skal reise rundt osv. Ifølge Logitech er dette en garantisak, men jeg måtte ta det opp med Komplett. Jeg har vært litt frem og tilbake med Komplett nå, og enden på visa er at de ikke kan tilby meg en tilsvarende vare da G700 har gått ut av produksjon, selv om G700s koster tusenlappen. Et stort sprik, men jeg hadde selvfølgelig også vært fornøyd med en G700 hvis den fortsatt hadde vært i produksjon.. Er det slik da at det skal "straffe" seg å kjøpe ting på tilbud når det kommer til slike saker? For 400 kroner nå til dags får jeg vel ikke tilsvarende vare i det hele tatt. Noen tanker eller meninger rundt dette? Mvh Lasse. 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Hva er en tilsvarende vare? Slik lovverket er i dag, kan du i utgangspunktet kreve at selger "kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting" (jfr. fkjl. §29). Du har videre rett på heving jfr. §32 dersom avhjelp ikke ytes iht. §29 og 30, samt at mangelen ikke er "uvesentlig", jfr. §31. Det spennende er at iht. §33 kan du også ha krav på erstatning, herunder mellomlegg i forbindelse med dekningskjøp. Nå er det slik at et kjøp er en avtale, og det at du har fått rabatt på varen du kjøpte, samt at varen har gått ut av produksjon, er ikke i seg selv grunn god nok for Komplett å uten videre gå bort fra avtalen dere har. Om du kan argumentere med at f.eks. G700s er en "tilsvarende ting", så kan du foreslå å få denne i ombytte, alternativt kan du kjøpe den selv og kreve mellomlegget fra Komplett. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Man skal jo få en vare som er tilsvarende en den som går i stykker uavhengig om den nye varen du får koster 10kr eller 1000kr. Prisen spiller ingen rolle sånnsett. 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Jo, lovverket er forsåvidt formulert slik at en forutsetning for avhjelp er at ikke "gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader". I omtrent alle reelle tilfeller vil dette likevel ikke spille noen rolle. 1 Lenke til kommentar
privinius Skrevet 21. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2014 Etter litt frem og tilbake skrev jeg "Hei, er det slik da at det skal gå negativt ut for meg å kjøpe tilbudsvarer fra dere i fremtiden? Jeg skal ha de samme rettighetene på varen selv om den er kjøpt på tilbud, og det er slik at dere ikke kan velge å omlevere eller heve så framt at det lar seg gjøre å omlevere ELLER reparere, slik det er i denne saken. Dette vil ikke jeg eller konsulenten min i Forbrukerrådet definere som en urimelig kostnad fra deres side. Jeg henviser da til paragraf 29 i forbrukerkjøpsloven. Mvh xxx." Til motmæle fikk jeg "Hei! Nei det skal det ikke være. Men her vil ikke varen bli reparert da disse ikke repareres. Og vi kan ikke omlevere samme vare da den ikke produseres lenger.Da vi ikke har samme vare på lager og det å erstatte deg med en annen vare som koster 400 kroner mer enn ordinærpris. Nesten dobbelt så mye. Dette regner vi som en vesentlig kostnad for vår del i denne saken.Og derfor vil den evt bli kreditert ved en retur." Jeg anslår at på kontoen min har jeg kjøpt saker for minst 50 000 kroner, så jeg føler meg på en måte litt dårlig behandlet. Jeg har lyst til å "krangle" litt mer, men hvis de virkelig mener at dette er en urimelig kostnad, så får jeg kanskje ikke gjort så mye? Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Skjønner ikke hvorfor Komplett gidder å krangle om 4-500 kroner,de tjener mer på en fornøyd kunde,du kan jo spørre om å få snakke med en som er høyere opp i systemet? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 (endret) Jeg har lyst til å "krangle" litt mer, men hvis de virkelig mener at dette er en urimelig kostnad, så får jeg kanskje ikke gjort så mye? Joda, du kan snakke med forbrukerrådet. Dersom de ikke klarer å megle frem en løsning, kan du få saken tatt videre til forbrukertvistutvalget, som kan fatte rettskraftige vedtak. Fyll ut klageskjema og send til [email protected] eller til Forbrukerrådet Postboks 463 Sentrum, 0105 Oslo. Regner med du trenger ny mus uansett, så jeg ville kjøpt meg en tilsvarende mus (enten en G700s fra Komplett, eller en G700 fra en av butikkene som fører dem) og satset på å få tilkjent mellomlegget i erstatning etterhvert. Komplett/MPX (samme ulla) har en lang historikk med saker der de enten ikke omleverer defekte varer eller ikke leverer bestilte varer på bakgrunn av feilprising eller sluttproduksjon. De fleste sakene som tas videre til FTU taper de (du finner massevis av eksempler ved å søke). Godt mulig det ligger gode penger i å spekulere i at "folk flest" ikke gidder å følge opp reklamasjonssaker der det bare er snakk om noen hundrelapper i diff, når det blir mange nok slike tilfeller med noen hundrelapper spart... Du kan forsåvidt argumentere med at gjengs pris for en G700s ser ut til å tilsvare gjengs pris for G700, at du har fått rabatt for den G700 du opprinnelig kjøpte, men at dette ikke er grunnlag for å nekte oppfyllelse. Dette burde være en no-brainer, men Komplett er ute etter å minimere kostnader. Endret 21. mars 2014 av srbz Lenke til kommentar
privinius Skrevet 21. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2014 Tusen hjertelig takk for svar, alle sammen! Setter pris på det, dere kommer med gode poeng. Dessverre for meg, så fortsetter de å krangle på dette. Etter forrige korrespondanse skrev jeg: "Tydeligvis så skal det gagne meg negativt å kjøpe tilbudsvarer fra dere. Jeg har vært kunde i Komplett siden 2006, 33 relativt store ordre fra dere, men nå begynner jeg å tvile litt på kundestøtten deres. Selv om jeg vet dere har en god historikk i å nekte på slike saker, vet jeg at de fleste sakene dere tar til FTU taper dere på grunnlag av dette. Så det vil bli mitt neste steg hvis vi ikke får en løsning på dette. Og argumentet med at G700 og G700s ikke kan være samme vare mener jeg er direkte tynt. Man kan klart og tydelig høre i navnet at det er en relasjon mellom disse navnene. Det har seg også slik at gjengs pris for en G700s(http://www.prisjakt.no/product.php?pu=1814042) er omtrent gjengs pris for G700 (http://www.prisjakt.no/product.php?pu=654484). Selv om jeg har fått rabatt for G700en jeg kjøpte er ikke dette grunnlag for å nekte oppfyllelse. " "Hei! Jeg ser poenget ditt her. Men ingen har nektet deg retur på grunnlag at at du har kjøpt en rabattert vare. Saken er den faste utsalgsprisen før den ble faset ut. Som lå på kr 599,- Hva andre selger G700 for kan ikke vi ta stilling til. Og med den reelle prisen som foreligger for g700s så vil dette være en vesentlig kostnad for oss som selger.Uansett om du skulle velge å sende den inn eller ikke så vil ikke beslutningen bli tatt før vi har varen i hende. Da det er returavdelingen som avgjør dette. Så anbefalingen her er å opprette en retursøknad og sende den i retur. Sen gjerne med kopi av denne saken og. " Så neste del er kanskje å ta saken videre med en klage til Forbrukerrådet?.. Lenke til kommentar
privinius Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) "Da vi ikke har samme vare på lager og det å erstatte deg med en annen vare som koster 400 kroner mer enn ordinærpris. Nesten dobbelt så mye. Dette regner vi som en vesentlig kostnad for vår del i denne saken." Men likevel kan de sette den ned 35% selv om det er en "vesentlig kostnad" å erstatte en mus jeg har kjøpt fra de.... Er dette et punkt i klagen jeg sender? Endret 27. mars 2014 av privinius Lenke til kommentar
JFM Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) Etter litt frem og tilbake skrev jeg "Hei, er det slik da at det skal gå negativt ut for meg å kjøpe tilbudsvarer fra dere i fremtiden? Jeg skal ha de samme rettighetene på varen selv om den er kjøpt på tilbud, og det er slik at dere ikke kan velge å omlevere eller heve så framt at det lar seg gjøre å omlevere ELLER reparere, slik det er i denne saken. Dette vil ikke jeg eller konsulenten min i Forbrukerrådet definere som en urimelig kostnad fra deres side. Jeg henviser da til paragraf 29 i forbrukerkjøpsloven. Mvh xxx." Til motmæle fikk jeg "Hei! Nei det skal det ikke være. Men her vil ikke varen bli reparert da disse ikke repareres. Og vi kan ikke omlevere samme vare da den ikke produseres lenger. Da vi ikke har samme vare på lager og det å erstatte deg med en annen vare som koster 400 kroner mer enn ordinærpris. Nesten dobbelt så mye. Dette regner vi som en vesentlig kostnad for vår del i denne saken. Og derfor vil den evt bli kreditert ved en retur." Jeg anslår at på kontoen min har jeg kjøpt saker for minst 50 000 kroner, så jeg føler meg på en måte litt dårlig behandlet. Jeg har lyst til å "krangle" litt mer, men hvis de virkelig mener at dette er en urimelig kostnad, så får jeg kanskje ikke gjort så mye? Du vil jo få tilbake pengene du betalte for musa tilbake! Dette anser iallefall jeg som en bra løsning, og har selv gått med på den flere ganger fra både komplett.no og andre kjente aktører. Se på det sånn: Du har hatt en G700 gratis siden 2014 og frem til i dag Endret 27. mars 2014 av JFM Lenke til kommentar
srbz Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Det at de gir pengene tilbake (med andre ord, de hever kjøpet) er jo et direkte avtalebrudd all den tid det er mulig å omlevere musen uten at det påfører selger noen "urimelig kostnad" - noe du skal slite med å argumentere for når en tilsvarende mus koster 649,- "Hva andre selger G700 for kan ikke vi ta stilling til" er også bullshit. Det er et begrep som kalles "gjengs pris". TS: Var jeg deg ville jeg kjøpt den musen mens den nå er på tilbud, og kontaktet forbrukerrådet for å få hjelp til å kreve Komplett for mellomlegg pluss frakt. Komplett har reklamasjonsansvar, og forsøker å sno seg unna. Det er ingen vits å "ta til takke med" pengene tilbake. 4 Lenke til kommentar
privinius Skrevet 28. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2014 Her er videre samtaler jeg har hatt med de siden sist: MEG: Selvfølgelig har jeg veldig lite lyst til å sende inn musen til dere hvis det viser seg at dere "ikke reparerer" varen og heller ikke vil gi meg tilsvarende vare da det er en "vesentlig kostnad" for dere. "Da vi ikke har samme vare på lager og det å erstatte deg med en annen vare som koster 400 kroner mer enn ordinærpris. Nesten dobbelt så mye. Dette regner vi som en vesentlig kostnad for vår del i denne saken." Hvordan kan du regne det som en betydelig kostnad når dere tydeligvis har mulighet til å sette ned musen 35%?? Går dere i tap med musen når dere selger den da, siden det å erstatte den for meg er en vesentlig kostnad? Jeg har forøvrig sendt saken inn til Forbrukerrådet. Hadde håpet på en kjapp løsning fra dere, men akk ja. Jeg vil i alle fall vurdere andre alternativer hvis dette er standard-servicen jeg vil få hos dere. Du kan gjerne sjekke opp for hvor mye jeg har kjøpt hos Komplett tidligere og prøve å veie opp den "vesentlige kostnaden" med hvor mye jeg har brukt hos dere. SVAR: Hei! Ja det er faktisk riktig at vi taper penger på denne ved å selge den på salg. uansett så ser jeg ikke poenget med å diskutere denne saken videre. Jeg har gitt deg min objektive avgjørelse i saken. Men anbefalt deg å sende inn musen. Da det ikke er fattet noen avgjørelse i saken i det hele tatt. Slik jeg ser det her så tar du "sorgene" på forskudd. Min anbefaling er å sende inn musen. MEG: Prøv å se det fra min side, så skjønner du kanskje hvorfor jeg ikke vil sende den inn.. Jeg har en fungerende datamus, men noe begrenset funksjon grunnet en feil på musen som er dekket av garanti. Musen produseres ikke mer, og dere nekter å omlevere eller reparere den. For 400 kroner får jeg ikke på langt nær en like god datamus. Ikke i det hele tatt. Hvorfor skal jeg da risikere å sende den inn når du sier selv at du har pratet med returavdelingen og de sier at jeg bare får 400 kroner? Da er det vel mer enn din "objektive avgjørelse"? MEG IGJEN: Når dere hever kjøpet er det også et direkte avtalebrudd når det er mulig å omlevere musen uten noen "urimelig kostnad".Når jeg får svar om saken blir tatt videre er jeg veldig sikker på at dere har et tynt argument på det når dere selger tilsvarende mus til 649,- , selv om dere "taper" penger på den. SVAR: Hei!Det er fortsatt som sagt ikke gjort noen avgjørelse i denne saken. Fordi du ikke har sendt musen inn til behandling hos retur.Jeg avslutter nå denne saken frem til du evt har sendt inn musen for behandling. MEG: "Hei! Har snakket med returavdelingen og om du sender den inn så får du beløpet kreditert i den saken. " Hvordan kan du si at dette ikke er en avgjørelse? Kjenner jeg begynner å bli litt irritert nå.. Men tusen hjertelig takk for alle svar! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Hørtes ut som fryktelig dårlig service, da jeg kjøpte mus hos razerstore som ble ødelagt, velfungerende men heftig scrolling hardware bug. Da ba de meg om å klippe over usbkabelen og sende bilde med S/N. Fikk oppgradert mus i posten uken etter Lenke til kommentar
srbz Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 (endret) Du har ikke sendt inn musen enda engang? Det er jo første bud! edit: Jeg har forøvrig også samme erfaring som doge, mus er ikke noe man tar seg bryet med å spandere porto på å returnere. Jeg fikk kreditert en Corsair M60 uten engan å måtte destruere den. Endret 28. mars 2014 av srbz Lenke til kommentar
3irik Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Hvis de vil at du skal sende den inn før de tar noen avgjørelse så er det fortsatt mulig at du får en god løsning. Send den inn. Hvis de så bestemmer seg for at du skal få pengene tilbake så får du fortsette å krangle. Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 (endret) Jeg vil bare si at kundebehandling hos Komplett som alle andre steder dessverre avhenger av hvem man snakker med. Jeg hadde for en tid tilbake en hel PC (inkludert deler jeg ikke hadde kjøpt hos Komplett) for sjekk da PSU kortsluttet. De ødela skjermkortet mitt i transport (de hadde selv dokumentert at det virket når de mottok det), og jeg fikk utlevert ett helt nytt, 3 år nyere kort, totalt kostnadsfritt (toppmodell ). Jeg snakket med de på telefon, der vedkommende som tok telefonen snakket med avdelingsleder mens jeg ventet. Kanskje det er noe å prøve? Blir litt mer "personlig" når man fysisk snakker med noen. Selvfølgelig uten å være frekk. Jeg ringte kun fordi det tok over en uke uten at jeg fikk så mye som en mail der de bekreftet at de hadde mottatt klagen.Når det er sagt, jeg hadde tatt dette opp med Logitech selv (på nytt). Jeg har hatt fått tilsendt en G700 og ett G930 av Logitech selv, kostnadsfritt, etter mindre defekter. Uten at jeg måtte sende noe i retur. På G700 var det to knapper som sluttet å virke (pålitelig) og på G930 var det ett plastikkdeksel i ene leddet på headsettet som sprakk. Begge to fungerer tilnærmet 100%, men det er tross alt feil. Etter en liten seanse med mailer, bilder, logger etc. samt noen hyggelige mennesker på kundebehandling, fikk jeg ganske enkelt "a new product is being delivered". En av grunnene til at jeg (så godt det lar seg gjøre) holder meg til Logitech er kundeservice jeg har hatt.Det sagt, det kan være greit å bare kjøre saken fullt ut. Om ikke annet kan det hende de loggfører at du "ikke gir deg" eller noe i den dur, og at saker som er ganske klar i fremtiden ordner seg. Personlig har jeg dog sluttet å bruke penger hos enkelte utsalgsteder på grunn av slike saker. Senest ett tilfelle der det tok nærmere tre måneder å få erstattet en telefon som var defekt. Mirakuløst nok så løste saken seg 5 minutter (bokstavelig talt) etter at en representant fra forbrukerrådet ringte dem på min vegne. Endret 29. mars 2014 av Halsoy Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Vil anbefale deg å droppe komplett og heller kontakte logitech direkte. De fikser garantert opp! Lenke til kommentar
3irik Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Henger meg på den. Jeg fikk ny trådløsenhet for å koble til musen min fordi jeg hadde mistet den. Det var ikke logitech sin feil i det hele tatt, men de hadde veldig god service! Lenke til kommentar
JFM Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Personlig ser jeg inegnting galt med måten Komplett håndterer dette på. Du har jo ikke en gang sendt inn musa. Synes du det er for dyrt/tungvindt så lurer jeg på hvorfor du kjøpte den på nett og ikke fysisk i butikk. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Personlig ser jeg inegnting galt med måten Komplett håndterer dette på. Du har jo ikke en gang sendt inn musa. Synes du det er for dyrt/tungvindt så lurer jeg på hvorfor du kjøpte den på nett og ikke fysisk i butikk. Han har rett på produkt tilsvarende verdien på produktet, eller like mye penger som produktet var verdt, ikke det han betalte. Så han burde enten fått ny mus verd 675+ eller 675 kroner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå