Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Asus maximus finner ikke SSD

Anbefalte innlegg

hei.

jeg kjøpte meg et nytt hovedkort, CPU, RAM og kabinett. jeg skulle bruke SSD og grafikkort fra den gamle pcn min. men når jeg skulle installere windows på den SSDen jeg altig har brukt, finner jeg den i biosen, og får installert windows på den. men under installasjonen når den starter på nytt, finner jeg ikke SSDen lengere. jeg har prøvd med 2 SSD disker, så jeg kan utelokke at det er den det er feil med. jeg har en vandlig harddisk som jeg prøvde å installere alt på, det gikk helt fint, å har ikke hat noen problemer senere.

jeg har prøvd å bruke samme ingang som den vanlige hardisken, samme strøm. men jeg finner fremdeles ikke SSD disken i bios eller i insatllasjons programet til windows.

men hvorfor klarer ikke hovedkortet å finne SSD disken min etter at den har startet å installere windows?

operativsystem : Windows 7

hovedkort : Asus Maximus vi Impact.

Asus MAXIMUS VI IMPACT Intel Z87 2xDDR3 Socket 1150 mITX

Ram : Corsair vengeance pro red 16 GB (ddr3)

SSD : corsair F80 80GB 2.5 solid-state drive

CPU : Intel Core i5 4670K (4. generasjon)

Endret av Thomas Sten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det ha noe med at Asus kortet bare har SATA 3 innganger mens SSDen har SATA 2? vet at dette egentlig ikke skal ha noe å si. men kan det hjelpe med en Firmware oppdatering på SSDen? oppdater Bios har jeg allerede gjort.

har set på alle mulige feil, jeg kan utelokke : feil kabling, øderlakt SSD, øderlakt Hovedkort.. så det jeg har kommet frem til så langt er at det er en sofware feil. siden SSDen dukker opp i biosen noen ganger når jeg skrur maskinen av og på.

brukt mye penger og tid på dette nå... vurdere å bare gi opp hele maskinen :hm:

om du tror du har en liten anelse om hva det kan være så tar jeg gjørne i mott forslag....

Lenke til kommentar

Må gjerne prøve en firmware oppdatering, eller prøve SSD disken på en annen maskin.

Eventuelt kan du prøve sata 2 porten eller en annen port, siden det kan være manglende drivere spessielt om maskinen er startet med UEFI mode.

Lenke til kommentar

Må gjerne prøve en firmware oppdatering, eller prøve SSD disken på en annen maskin.

Eventuelt kan du prøve sata 2 porten eller en annen port, siden det kan være manglende drivere spessielt om maskinen er startet med UEFI mode.

jeg har prøvd SSD disken på en annen maskin. funket fint. har ikke sata 2 porter på kortet, og jeg har prøvd alle portene. jeg startet i UEFI mode. men når du sier at det kan være manglende drivere, tenker du på SSD disken ?

takk for svar :)

Endret av Thomas Sten
Lenke til kommentar

jeg har prøvd SSD disken på en annen maskin. funket fint. har ikke sata 2 porter på kortet, og jeg har prøvd alle portene. jeg startet i UEFI mode. men når du sier at det kan være manglende drivere, tenker du på SSD disken ?

prøver å oppdatere firmware på SSD disken nå. men får opp at det ikke er noen tilgjengelige oppdateringer til den... ..

Endret av Thomas Sten
Lenke til kommentar

Ville prøvd å installert, utenom UEFI mode, samt sjekke om det går ann å installere problemfritt uten AHCI i første omgang, kan være kompaktibiltetsproblemer med drivere eller SSD disken.

Om det funger bra?

finner ikke disken i UEFI mode, eller i AHCI... hvilken drivere kan det være problemer med?

jeg har prøvd med 2 SSD disker. men hadde samme problemet. men de var like gamle som min egen.. kan det ha noe med dette å gjøre?

Endret av Thomas Sten
Lenke til kommentar

Kan du prøve å gå inn i BIOS og sette diskkontrolleren fra AHCI > IDE

Prøv så å boote opp OS'et.

Får du bluescreen ?

Noe jeg leste på et utenlansk forum var at det lot seg hjøre å installere OS'et i IDE modus.

OS'et bootet opp.

Deretter var det bare å gjøre noen endringer i registeret - reboot - gå inn i BIOS og forandre fra IDE > AHCI

Da funket det.

Lenke til kommentar

Kan du prøve å gå inn i BIOS og sette diskkontrolleren fra AHCI > IDE

Prøv så å boote opp OS'et.

Får du bluescreen ?

Noe jeg leste på et utenlansk forum var at det lot seg hjøre å installere OS'et i IDE modus.

OS'et bootet opp.

Deretter var det bare å gjøre noen endringer i registeret - reboot - gå inn i BIOS og forandre fra IDE > AHCI

Da funket det.

bra forslag, men har allerede prøvd dette. det er som sakt tidligere. i noen tilfeller så finner jeg disken, så jeg begynner å boote windows, men under innstalasjonen starter windows på nytt. da begynner hele prossesen igjen, å da finner jeg ikke SSD disken i Windows eller i Bios.

dette skjer i IDE og i AHCI. men jeg har ikke prøvd å stare i IDE så gått over til AHCI etter at jeg har kommet så langt at windows har startet å installere. skal jeg prøve dette ? :hmm:

Lenke til kommentar

Problemet ditt er den gamle dårlige corsair force ssd.

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?p=681939

Kjøp deg en samsung evo, ocz vector 150, e.l

du kan ha rett. skal få lånt meg en SSD nå.. den er helt ny. den andre jeg har prøvd tidligere var like gamel som min.

blir nåkk en Samsung neste gang !

Takk for svar :)

du hadde helt rett.. den funket 100% med en ny SSD ! da er problemet løst ! takk får hjelpen ! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...