Gå til innhold

[Løst] Excel 2003 summere basert på flere betingelser

Anbefalte innlegg

Jeg har Excel 2003 og ønsker å telle antall basert på flere betingelser. Her er et eksempel for å lettere forklare:

I kolonne A står det diverse navn,

I kolonne B står det en dato,

I kolonne C står det hvem som har ansvaret for personen i kolonne A, som er enten Per, Kari eller Ola.

Jeg ønsker oversikt over antall personer Per, Kari og Ola har ansvaret for, hvis det ikke er en dato i kolonne B. Er det mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Bruk en Pivot-tabell til denslags. Den tar en liten halvtime å lære, og er uendelig nyttig. Her er en på sjarmerende engelsk:

http://www.youtube.com/watch?v=Le0k5y9wafI

Oppsett i ditt tilfelle: Ansvarlig som første radfelt, så enten Navn som andre radfelt eller Antall navn som verdier, og Dato som filter, der du velger vekk tomme i nedtrekksmenyen.

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Jeg skjønner at det er uante muligheter med en pivottabell. :) Jeg har forsøkt litt, både vha av linken og ved å prøve og feile. Det har nå dukket opp en annen ting jeg lurer på;

Sett at disse navnene i kolonne A har en hvis tid til rådighet per uke, definert i 15-min.intervaller, hvordan kan jeg i pivottabellen få summert det? Jeg klarte det en gang, men så ble det borte..

Jeg skal bruke oversikten til å enkelt kunne se hvor mange personer hver enkelt er ansvarlig for, så lenge de ikke er skrevet ut, og hvor mye tid den ansvarlige bruker per uke til å bistå disse personene.

Første del er i orden, som jeg fikk et godt svar på i forrige post, men det er oppsettet på tid, jeg lurer på nå.

Lenke til kommentar

Fint at du fant ut av pivot-løsningen. Den teknikken kommer du til å få mye glede av fremover.

Når det gjelder tid og Excel, det er ikke det enkleste området. Og det er nesten uråd å spørre deg ut om alle nødvendige detaljer rundt det du spør om ...det er mange...

Har du anledning til å laste opp et eksempel og en litt mer detaljert forklaring på hjvordan dette virker og hva du er ute etter? Du må fjerne ekte sensitiv informasjon, bytte ut navn etc.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Fint at du fant ut av pivot-løsningen. Den teknikken kommer du til å få mye glede av fremover.

Når det gjelder tid og Excel, det er ikke det enkleste området. Og det er nesten uråd å spørre deg ut om alle nødvendige detaljer rundt det du spør om ...det er mange...

Har du anledning til å laste opp et eksempel og en litt mer detaljert forklaring på hjvordan dette virker og hva du er ute etter? Du må fjerne ekte sensitiv informasjon, bytte ut navn etc.

Beste hilsen Harald

Nå legger jeg ved et eksempel, for å illustrere hva jeg tenker. Under fanen Pivottabell står det hva jeg er på jakt etter. Som du ser av oversikten, så er det flere andre opplysninger som sikkert også enkelt kan hentes ut av tabellen, men alt til sin tid. :) Jeg får prøve å forstå det andre først.

Når jeg prøvde å endre på noe hjemme, hvor jeg har 2010-utgaven fikk jeg opp følgende feilmelding i pivottabellen; "Kan ikke endre deler av en sammenslått celle", så jeg fikk ikke utforsket noe mer. Det har kanskje sammenheng med at det er en annen utgave?

Takk for at du tar deg tid til dette, Harald! Det setter jeg stor pris på.

(Det kommer opp en feilmelding om at jeg ikke har tillatelse til å laste opp denne filtypen - som da er en .xls-fil. Da må jeg finne på noe annet...)

Endret av jarlehe
Lenke til kommentar

Det ser ut som du er i ferd med å lage noe ordentlig bra her. Fint.

Hvis jeg forstår spørsmålene riktig:

Spm1. Filter: Utskrivningsdato, bare tomme. Radfelt Primærkontakt, data vedtaksminutter. Gå inn på innstillinger for verdifelt, velg sum, og nummerformat klokke, 37:30:55 (de andre nuller seg ved passerte 24 timer)

Spm2. Utskrivningsdato første radfelt. Brukere som andre radfelt. Eventuelt kjønn som kolonnefelt, og antall brukere som data. Fjern eventuelt hake ved tomme i Utskrivningsdato for bare de utskrevne.

Pivottest JOBB2.txt

Døp om fra .txt til .xls

Denne er laget i engelsk Excel 2007, jeg håper den virker hos deg.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Sykt barn og andre ting har forhindret meg fra å få testet dette ordentlig ut de siste dagene, derfor litt sent svar.

Jeg har fortsatt en del å lære når det gjelder pivottabeller, men tusen takk for at du dyttet meg i den retningen. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å samle mest mulig informasjon i en tabell, men jeg skjønner at det blir bare mer uoversiktlig. Det er jo bare å bruke flere, så får man den informasjonen som er vesentlig. Også fant jeg ut at hvis de andre tabellene er basert på den første, så er det veldig lett å få oppdatert informasjonen.

Tusen takk for svar og for at du viste meg med eksempel hvordan dette kunne gjøres! Det setter jeg veldig stor pris på!

Det er gøy å lære noe nytt, så nå vil jeg fortsette å prøve meg fram videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...