Gå til innhold

Felles lån kommer ikke på selvangivelse

hightow

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hørte nettopp en på kontoret si at han og samboeren måtte sende inn en kontrakt årlig for at lånet skulle deles mellom de. En annen som også har sambo sa at de ikke gjorde det, og at det alltid deles.

Virket veldig rart, eneste forskjellen jeg kan se umiddelbart er at det ene paret er homofilt, men kan ikke fatte at det skal ha noe med saken å gjøre. Ellers er det vel muligens banken som rapporterer det forskjellig, og du kan høre med de.

Lenke til kommentar

Om det er riktig avhenger litt av hvordan du ser på det. Det er normalt hvert fall. Det har relativt stor betydning (hvert fall om lånet er relativt høyt) for den som står med alt lånet vil også få fradrag for gjeldsrenter og reduksjon i nettoformue. Har dere et lån på 2.5 millioner vil gjeldsrentene i løpet av det første året utgjøre nesten 100.000. Dersom din samboer har fått alt dette på seg vil hun få en reduksjon i skatt på 100.000*28% noe som blir 28.000 mindre i skatt. Dette må dere selv sørge for å dele (normalt etter hvilken brøk dere betaler ned på lånet). Betaler dere 50% hver må dere fordele rentene med 50% på hver også. Med utgangspunkt i samme eksempel som over vil dere da begge få en reduksjon i skatt på ca. 14.000.

Dersom dere begge har såpass mye penger at dere betaler formueskatt (altså at dere hadde verdier for over 870.000 etter at lån er trukket fra) vil den personen som har lånet på seg betale mindre skatt fordi man skatter kun av formue minus gjeld. Har du 1.5M i banken vil du måtte betale skatt av alt over 870.000. Hadde du hatt halve lånet (Fra eksempelet over) på deg ville din nettoformue vært 1.5M - 1.25M = 250.000 og du ville ikke måttet ha betalt formuesskatt.

Lenke til kommentar

Jeg har felles lån med min samboer, men felleslånet vårt kommer bare på en av selvangivelsene. Er dette riktig, og vil det påvirke skatteoppgjøret på noen måte?

Det skyldes at banken ikke bryr seg om hvordan lånet fordeles mellom dere to - det anser banken som et internt forhold. Når banken rapporterer lånet til skattemyndighetene rapporterer den dermed bare lånet på hovedlåntaker (noe som skyldes at banken ikke skal tilrettelegge for at to personer får fradrag for samme lån).

Det er dermed ikke riktig at lånet bare skal stå i én persons selvangivelse. Lånet skal fordeles mellom dere i tråd med deres "interne" låneforpliktelse, altså hvem som står for hvor mye dere imellom.

Det vil påvirke skatteoppgjøret i form av tilordning av nettoformue og rentefradrag.

Lenke til kommentar

Jeg har felles lån med min samboer, men felleslånet vårt kommer bare på en av selvangivelsene. Er dette riktig, og vil det påvirke skatteoppgjøret på noen måte?

Har det samme selv, selv om jeg allikevel justerer skatten min som om jeg skulle hatt halvparten av fradragene på gjeldsrentene stående på meg selv. Det ender som regel opp med at jeg får et stort baksmell på skatten, mens min samboer (som har alle gjeldsrentene stående på seg) får masse igjen på skatten, så da må jeg bruke deler av disse pengene til å betale mitt baksmell.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Det blir jo i prinsippet det samme hvordan dere velger å gjøre det. Enten som dere gjør i dag, at du får restskatt og hun får tilgode og hun betaler din restskatt eller at dere innrapporterer at rentene skal fordeles og dere får "rett" beløp tilgode/i restskatt. Om dere gjør det på førstnevnte måte må dere dog være helt sikre på at all baksmellen din skyldes skjevfordeling av renter og at alt hun har tilgode skyldes det samme. Hvis du f. eks har jobbet en del overtid, fått bonus, solgt aksjer/fond med gevinst el og dermed har betalt for lite skatt og samboeren din attpåtil f. eks har solgt aksjer/fond med tap (slik at hennes skatt blir lavere) så kan det føre til at hun finansierer deg urettmessig. Har dere delt økonomi er det jo ikke noe tema. Ville bare nevne det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...