Gå til innhold

Harddisk-trøbbel etter Win 7 installasjon

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt ny PC. GTX 770 og i5 4670K, en brukbar oppgradering fra Geforce 7900 GS og Core 2 Duo E6300 ;) Dagen etter installasjon begynte Windows å spamme meg med beskjeder om at harddisken hadde problemer. Det er en Samsung Spinpoint F3 1TB (HD103SJ).

Jeg lastet ned SeaTools. SMART failer, men den går gjennom Short generic uten feil. Lastet så ned andre harddisk programmer: HD Tune, og to andre jeg ikke husker navnet på nå (er ikke hjemme). Alle meldte om problemer, og det ene programmet anga gjenværende levetid som "0 days". To av programmene sa at det var problemer med spin-up time. Minimum rettesnor her var 25, men min disk har 1. Det blir indikert der at det er problemer med (iirc) headers/motor.

Heldigvis hadde jeg en tom 500GB ekstern disk og noe plass ellers, fx på den splitters nye SSDen, så jeg har fått tatt sikkerhetskopi av det meste. Har ikke hørt noe ulyder, klikkelyder eller slikt, og det har vært null problemer å kopiere så godt som hele disken i løpet av en dags tid.

Hva tror dere, er disken like før dødsbeskjeden eller kan den bestå en stund til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det ikke mye svar, gitt.

Men ser ut som den har sagt godnatt nå, dessverre.

Kom hjem og startet opp maskinen, mao helt kaldstart. Den klikket ca 10-12 ganger, omtrent en gang i sekundet. Windows tok ekstra tid å laste inn, og når det kom inn så var det uten å gjenkjenne 1TB disken. Trist.

Men heldigvis fikk jeg tatt sikkerhetskopi av det meste i går.

Lurer dog svært på hvorfor den plutselig gikk til H nå. Har ikke hatt noen problemer før, så installerer jeg Windows 7, som tydeligvis bruker avslåing av diskene fordi de til tider ble slått helt av, for så å spinne opp når jeg brukte filer på dem... og nå gikk disken til dunders... Gir meg ikke akkurat tillit til at Windows 7 er et bra system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...