Gå til innhold

Måltidserstatter eller proteinpulver?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trener 5-6 ganger i uka + 3 timer med gym på skolen. Jeg vil gå ned i vekt, men samtidig få litt muskler. Jeg spiser sunt, men får ikke i meg alt det jeg bør.

Jeg skal enten begynne på måltidserstatter eller proteinpulver fra fitnessguru.com

Noen som vet hva jeg burde? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verken proteinpulver eller måltidserstatter vil diktere hvilke resultater du får. Det er kostholdstotalen som gjør det, og det forstår du hvis du bruker litt tid på å lære deg å sammenligne matvarer.

Du har en kaloritotal per dag som du skal treffe sånn omtrentlig. Går du over denne med mange hundre kalorier, går du opp i vekt, holder du deg på denne over flere uker og måneder, går du ned i vekt.

Det å gå ned i vekt og å bygge muskler er to helt forskjellige prosesser. Vektreduksjon krever kaloriunderskudd, mens bygging krever overskudd. Det er derfor teoretisk umulig å gjøre begge effektivt samtidig.

I praksis kan man ligge i et lite overskudd, bygge muskler og legge på seg svært lite fett, og over tid få en mye bedre fysikk. Her må du se på hvor mange ekstra kilo du har å kvitte deg med. Man bør ikke tenke på å bygge muskler hvis man har høy fettprosent.

Lenke til kommentar

Bra post Akse! Vil bare fort skyte inn at det ble vist i doktorgraden til Ine at hypertrofi kan oppstå ved underskudd selv hos "bedre" trente personer. Denne er dog noenlunde kontroversiell og uansett er det nok få som har kunnskap nok rundt alle aspekter for å få dette til i praksis.

Vektreduksjon
I det første intervensjonsforsøket gikk på vektreduksjon. 36 eliteutøvere ble randomisert inn i to grupper som gjennomgikk to ulike regimer der langsom og ”rask” vektreduksjon ble vurdert opp mot hverandre.
Gruppene fulgte det samme treningsopplegget, men utøverne i den ene gruppa gikk ned 0,7 % av kroppsvekten pr uke, mens den andre gruppen gikk ned 1,4 % av kroppsvekten pr uke. Deretter så en på endringer i kroppssammensetning (muskelmasse og fettmasse) i de to gruppene.
Resultatet viste at en gradvis vektreduksjon kombinert med styrketrening ga økt andel muskelmasse og økt styrke, til tross for at utøverne var i energiunderskudd. Utøvere med det ”raske” regimet klarte å beholde muskelmasse og prestasjon. Disse resultatene er kontroversielle, da ingen studier hittil har vist dette på normalvektige utøvere.

Den andre studien så på langtidseffektene av intervensjonen (6 og 12 mnd etter) og viste at etter 12 mnd var gjennomsnittstallene for muskelmasse, fettmasse og prestasjon tilbake til utgangspunktet.http://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nyhetsarkiv/2011/juni/vektregulering-og-eliteutovere/

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...