Gå til innhold

Er leieinntekten skattepliktig?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt et hus som består av 3 etasjer. Første etasje leier jeg ut som butikklokale, men jeg selv bor i andre og tredje etasje.

Den delen av boligen som jeg disponerer er større enn utleid del av boligen.

Må jeg skatte av leieinntektene?

Har jeg glemt relevant info er det bare å skrike ut!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som eiendommen er seksjonert i en næringsdel og en boligdel. En seksjon skal skattelegges som en selvstendig eiendom, dvs. 28% skatt på utleieinntekten.

Ring Kartverket for å spørre om eiendommen din er seksjonert, tlf. 32 11 83 00. Du må ha gårds og bruksnummeret klart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som eiendommen er seksjonert i en næringsdel og en boligdel. En seksjon skal skattelegges som en selvstendig eiendom, dvs. 28% skatt på utleieinntekten.

Ring Kartverket for å spørre om eiendommen din er seksjonert, tlf. 32 11 83 00. Du må ha gårds og bruksnummeret klart.

Takk for det!

Lenke til kommentar

Leieinntekt fra "egen bolig" er skattefri på visse vilkår. Hvis man eier en seksjonert eiendom er det bare den seksjonen man selv bor i som er "egen bolig".

Det innebærer at hvis boligen er seksjonert i tre deler (næring, bolig 1, bolig 2) vil inntektene fra utleie av næringsseksjonen og den boligseksjonen du ikke bor i være skattepliktige. Hvis boligen er seksjonert i to (næring og bolig) og du leier ut en del av boligseksjonen du bor i vil dette kunne utløse skattefrihet.

Du kan begjære kommunen om reseksjonering der to seksjoner slås sammen til én, jfr. eierseksjonsloven § 12, men dette må gjøres innenfor grensene av lovens § 6. Såvidt jeg kan se er ingenting til hinder for at du reseksjonerer til en samleseksjon for bolig som du så leier ut en del av. Spørsmålet er om skattemyndighetene vil akseptere en samleseksjon i en seksjonert eiendom som "egen bolig". Dette spørsmålet er ikke berørt i Lignings-ABC ut over en generell henvisning til at i seksjonerte bygninger er én seksjon én eiendom.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ligningsabc'en gir dessverre ikke klart svar. Generelt så sier den at "For eiendom som anses som skattyters egen boligeiendom, er leieinntekt skattefri når eieren i utleieperioden har brukt minst halve eiendommen til egen bolig, regnet etter utleieverdien".

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Ringte kartverket idag, og fikk opplyst at bygget ikke er seksjonert.

Som da vil si at leieinntekten ikke er skattepliktig, eller?

Nei. Utleieverdien av næringseiendommen pluss utleieverdien av bolig 2 overstiger garantert utleieverdien av bolig 1 (din bolig), og da er leieinntektene skattepliktige.

Lenke til kommentar

Ringte kartverket idag, og fikk opplyst at bygget ikke er seksjonert.

Som da vil si at leieinntekten ikke er skattepliktig, eller?

Nei. Utleieverdien av næringseiendommen pluss utleieverdien av bolig 2 overstiger garantert utleieverdien av bolig 1 (din bolig), og da er leieinntektene skattepliktige.

Men her er det bare snakk om èn boligdel og èn næringsdel. Og utleieverdien på boligdelen (den jeg disponerer) er størst.

Lenke til kommentar

Ah. Jeg har forstått saken slik at du hadde tre boenheter.

Hvis utleieverdien av boligdelen er størst vil inntekten være skattefri. Men det kan du regne med at skattemyndighetene går over med lupe. Var jeg deg ville jeg derfor fylt ut RF-vedlegget for utleiere, lagt det ved selvangivelsen, og så hevdet skattefrihet i selvangivelsen. Det er et bedre alternativ enn å ta feil og bli etterlignet for fire års manglende skatteinntekter om fem år.

Lenke til kommentar

Ah. Jeg har forstått saken slik at du hadde tre boenheter.

Hvis utleieverdien av boligdelen er størst vil inntekten være skattefri. Men det kan du regne med at skattemyndighetene går over med lupe. Var jeg deg ville jeg derfor fylt ut RF-vedlegget for utleiere, lagt det ved selvangivelsen, og så hevdet skattefrihet i selvangivelsen. Det er et bedre alternativ enn å ta feil og bli etterlignet for fire års manglende skatteinntekter om fem år.

Beklager, mikset tallene i taksten på huset. Markedsleie (samme som utleieverdi?) er høyere på forretningsdelen av bygget.

Men får vel trukket av en del kostnader knyttet til drift og vedlikehold på skatten, så blir sikkert ikke så ille dette likevel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...