Gå til innhold

Rask, sunn & billig mat?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 16 år, som vil få vekk noe fett av kroppen til sommer'n og har derfor tenkt til å gå på en diett fram til sommeren.

Men da lurer jeg på hva slags mat som kan anbefales i hverdagen min, til en deffing diett.

Jeg liker godt å steke pytt i panna ( Bare mixer noen ting, og steker det på en panne)

Og hva er da prisen på dette og hvor kan det kjøpes? :)

Så, hva jeg spør etter er følgende: Rask, sunn, billig og enkel mat?

EKSTRA SPØRSMÅL:

- Er det også greit med 20 min HIIT HVER DAG under deffing?

- Nå pleider jeg mixe: Grønnsaker, bønner, egg, poteter og karbonader i pytt i panne. Men jeg tenker jeg skal bytte ut karbonader med noe, men hva? ;) Kansje potetene også?

- Er også riskaker erstattet med brødskiver bra på deffe diett?

- Og hva med frukt?

- Burde jeg kutte ned på karbs og fett på diett, og fokusere mest på proteiner?

Endret av Skillica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du 16 og betaler for egen mat?

Sånne frosne grønnsaksblandinger er sunne og veldig enkle hvis du ikke er så flink til å lage mat. Stek det i panna med en kylling og hiv på litt krydder, så har du et flott måltid. Er ikke veldig billig, men heller ikke veldig dyrt. First Price-produkter er billige. Jeg var hjemme alene forrige helg og kjøpte meg en kilo First Price makaroni til 6.90, og en halv kilo fiskepinner og en ferdiglasagne, alt fra First Price. Spiste for totalt 34 kroner hele helgen.

En god måte å spare penger å kjøpe stort og fryse ned. Kiloprisen er ofte mye billigere hvis du kjøper i stor kvanta.

Lenke til kommentar

Nei, jeg betaler ikke for maten selv :wee:

Jeg liker også de frosne grønnsaksblandingene fordi de er sunne og enkle og veldig billige. Men jeg tar bare noe fra fryser'n og da har vi da en del av dette, men ikke noe kylling :(

Jeg vil derfor helst ha en billig og sunn vare som mamma da kan kjøpe inn mye av og jeg kan bruke over en 12-ukers periode, akkurat som grønnsaksblandingene :)

Det blir jo dyrt med kylling hver dag, så er det liksom noen billigere sunne/proteinrike matvarer (Helst kjøtt med lite fett)?

Endret av Skillica
Lenke til kommentar

Nei, jeg betaler ikke for maten selv :wee:

Jeg liker også de frosne grønnsaksblandingene fordi de er sunne og enkle og veldig billige. Men jeg tar bare noe fra fryser'n og da har vi da en del av dette, men ikke noe kylling :(

Jeg vil derfor helst ha en billig og sunn vare som mamma da kan kjøpe inn mye av og jeg kan bruke over en 12-ukers periode, akkurat som grønnsaksblandingene :)

Det blir jo dyrt med kylling hver dag, så er det liksom noen billigere sunne/proteinrike matvarer (Helst kjøtt med lite fett)?

Når det kommer til kylling er det stadig vekk tilbud på hele grillede kyllinger på meny/coop mega/ica osv.(f.eks 33,- kr kyllingen. Ekstremt lav kilopris)

Det du kan gjøre med det er å kjøpe inn 5-10 stk, fordele kjøttet i poser og putte det i fryseren. Fjern skinnet forresten, for dette er fullt av masse fett.

Om dette tar for mye tid og krefter kan jeg absolutt anbefale first-price kyllingfileter (ca. 75,- kr per kilo)

Ofte får man også ytre eller indrefilet av svin til rundt 70,- kr per kilo

Alle disse jeg har nevnt nå er veldig billige, har mye protein, er veldig sunne og har lite kalorier per gram

Lenke til kommentar

Kjøtt er generelt sett dyrt, men sunt og nødvendig. Igjen, anbefaler å kjøpe stort. Da blir det billigere. Når vi er i Sverige kjøper vi alltid sånne 5kg pakker og fryser ned.

EKSTRA SPØRSMÅL:

- Nå pleider jeg mixe: Grønnsaker, bønner, egg, poteter og karbonader i pytt i panne. Men jeg tenker jeg skal bytte ut karbonader med noe, men hva? ;) Kansje potetene også?

- Og hva med frukt?

Hvor mye veier du? Jeg synes det blir feil at en 16-åring skal være så opptatt av inntak av karbohydrater. Spis sunt, altså naturlige produkter som frukt, grønnsaker og kjøtt, og unngå brus, godteri og andre varer med tilsetningsstoffer. Karbohydrater og fett er næringsstoffer. Det viktigste for en på din alder er å trene.

Poteter, brød, frukt, etc. inneholder mye karbohydrater. Proteinrik mat er f.eks. egg og flere typer kjøtt. Karbohydrater og fett gir deg energi, protein bygger opp muskler og vev. Du kan ikke leve på bare proteiner.

For å gjenta meg selv: Spis sunt og naturlig. Hør på kroppen din, den vet ofte best. Kommer du hjem fra trening og har veldig lyst på salami, så trenger kroppen din de næringsstoffene. Da bør du spise salami selv om det inneholder en del mettet fett og ernæringsfysiologer i VG sier at du skal holde deg unna den typen fett. Men nå gikk jeg en del off topic, beklager.

Lenke til kommentar

Kjøtt er generelt sett dyrt, men sunt og nødvendig. Igjen, anbefaler å kjøpe stort. Da blir det billigere. Når vi er i Sverige kjøper vi alltid sånne 5kg pakker og fryser ned.

EKSTRA SPØRSMÅL:

- Og hva med frukt?

Hvor mye veier du? Jeg synes det blir feil at en 16-åring skal være så opptatt av inntak av karbohydrater. Spis sunt, altså naturlige produkter som frukt, grønnsaker og kjøtt, og unngå brus, godteri og andre varer med tilsetningsstoffer. Karbohydrater og fett er næringsstoffer. Det viktigste for en på din alder er å trene.

Poteter, brød, frukt, etc. inneholder mye karbohydrater. Proteinrik mat er f.eks. egg og flere typer kjøtt. Karbohydrater og fett gir deg energi, protein bygger opp muskler og vev. Du kan ikke leve på bare proteiner.

For å gjenta meg selv: Spis sunt og naturlig. Hør på kroppen din, den vet ofte best. Kommer du hjem fra trening og har veldig lyst på salami, så trenger kroppen din de næringsstoffene. Da bør du spise salami selv om det inneholder en del mettet fett og ernæringsfysiologer i VG sier at du skal holde deg unna den typen fett. Men nå gikk jeg en del off topic, beklager.

179cm og 75kg.

Dette skal bare være en diett fram til sommeren for å miste noe fett og få fram mer av six-packen. Ikke noe problem det for en tenåring ass! Har ingen problem med å gå på diett, har gjort det før også ;)

Endret av Skillica
Lenke til kommentar

EKSTRA SPØRSMÅL:

- Og hva med frukt?

179cm og 75kg.

Dette skal bare være en diett fram til sommeren for å miste noe fett og få fram mer av six-packen. Ikke noe problem det for en tenåring ass! Har ingen problem med å gå på diett, har gjort det før også ;)

Jeg vil ikke anbefale en lavkarbodiett til en gutt på 179cm og 75kg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...