Twix1010 Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Hvilke muskler bruker man når man klatrer, og hva kan jeg trene for å forbedre meg? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Du bør rett og slett klatre og kjøre lavrep baseøvelser for å øke maksimalstyrke. Dette vil gjøre det enklere for musklene og nervesystemet ditt å drive kroppen din. 3x3 er nok ypperlig. Lenke til kommentar
Twix1010 Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 Klatrer en gang i uken, men er det noe jeg styrke jeg kan trene på når jeg ikke klatrer Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 (endret) Som akse nevner, kjør baseøvelser. Dvs. store øvelser som trenger mange muskelgrupper, og utvikler balansemuskulaturen. Knebøy og markløft hører, i min mening, hjemme i alle treningsprogram. De er helkroppsøvelser, og hjelper til å styrke kjernemuskulatur. Spesielt viktig for ryggen. Pullups og roing har ganske åpenbare fordeler; de trener evnen din til å trekke ting mot deg, eller når du klatrer, trekke kroppen din oppover. Dips/benkpress bør legges inn for å balansere dra-øvelser med press-øvelser. Dersom du kun trener dra-øvelser vil ryggmuskulaturen konstant trekke skuldrene dine bakover, som kan medføre skader på den andre sida; brystmuskulaturen. Med disse 4-5 øvelsene har du godt grunnlag for å lage et 2-splitts treningsprogram. Kjør for eksempel knebøy og pullups på dag 1, og markløft og dips på dag 2. Varier gjerne teknikken på de øvelsene for å få en mer helhetlig økt. Og si selvfølgelig fra dersom noe er uklart. Endret 20. mars 2014 av Aleks855 Lenke til kommentar
Twix1010 Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 Hva er markløft og dips? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Markløft, AKA deadlift: http://stronglifts.com/how-to-deadlift-with-proper-technique/ Dips: http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/dips-triceps-version Markløft spesielt krever veldig streng form. Løfter du på feil måte over lengre tid, kan du skade ryggen i det lange løp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå