Gå til innhold

Reisetips; tur for to i høst

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren har lyst til å reise i høst (august-oktober). Samboeren er glad i strand og avslapping, mens jeg er veldig glad i utflukter og natur. Budsjett på fly med hotell ca 15 000. Har vurdert Gambia eller Kapp Verde, da jeg liker å dra steder som ikke er så veldig vanlig (litt sær :tease: ).

Er det noen som har erfaring med Gambia eller Kapp Verde, med tanke på klima, utflukter osv, og eventuelt hvilken pris jeg kan forvente i august-oktober? opptill 14 dager har vi mulighet til.

Tar også gjerne imot andre reisemål :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært på Kapp verde i 2 uker og det svarte ikke til forventningene. Vi hadde tenkt å ta en båt rundt til de forskjellige øyene. Nå var riktig nok vi litt uheldige med at Tap airlines mistet bagasjen vår og ikke greide å finne den før etter 10 dager. PCene de hadde var fra rundt 1990 (sånne med grønn skrift på skjermen). Vi ble veldig godt kjent med en taxisjåfør som kjørte oss rundt på øya, det var også han som til slutt fikk fart på de på flyplassen som tok oss med bort til export og fant bagasjen vår etter 10 min :p

Det eneste som fantes av butikker var sånne små kinesiske importbutikker. Vi spurte hvor lokalbefolkningen kjøpte klær og ble fortalt at de dro til Portugal :p

Båten vi skulle ta til de andre øyene ble vi fortalt var så ustabil at hvis det blåste opp litt kunne man være strandet i over en uke på en øy. Så vi var strandet på denne hovedøya som ikke hadde noen spesielt fine strender eller noe spesielt å gjøre.

Nå skal det sies at hvis dere først kommer dere til de andre øyene kan du jo være ganske fantastisk der de har en vulkanøy og en annen øy med veldig fine strender.

Lenke til kommentar

Har vært midtvinters begge steder og man kan få fine opphold der. Man bør imidlertid være oppmerksom på at bølger og understrømmer gjør at man må forvente av det ikke er tillatt med svømming i havet mesteparten av tiden. Man bør altså sikre seg et sted med bra basseng.

Øya Boa Vista på Kapp Verde hadde fine strender og mye vind og sand. Ellers var det lite infrastruktur utenfor de digre hotellområdene. Reiste også inn til øya Santiago med hovedstaden Praia og hadde en fin rundtur der hvor vi fikk sett litt mer frodig natur.

IMG_1716.jpg

Banjul er også spennende og det er mer lokalbefolkning overalt. Bodde på Senegambia som i alle fall da var det største hotellet, infrastruktut og antagelig arbeidsgiver i det lille landet. Rett utenfor hytten min var det apekatter som lekte seg hele dagen. De arrangerte også fuglesafari inne på hotellområdet og de matet gribber der hver dag. Markedet inne i Banjul var en fargerik opplevelse. En stor opplevelse var å være med på en tur til med overnatting til Senegal til Paletuviers hvor vi dro ut med båter utover deltaet til en stamme som bodde der ute, det var skikkelig danseshow på den lille hotellet og en liten safaritur på en liten park. Bare fergen over elven og alle som kom kom med for å dra til eller fra markedet var skikkelig "kodak moment". Det kom også militære på båten så vi fikk riktignok beskjed om å ikke ta bilder.

Til Banjul er kulepenner den beste gaven å ta med. Det kunne også brukes som valuta når man kjøpslår hos de mange selgerne man ikke slipper unna.

Juli-september regner det ekstremt mye i Banjul og i Oktober reduseres det til "ikke mer enn i Bergen". Etter dette er det fint hele vinteren.

I Cap Verde er det litt bedre med "ikke mer enn i Bergen" i august og september og mindre i oktober.

For begge reisemålene bør man altså ikke reise før i november, men må man reise tidligere så er oktober i Kapp verde best når det gjelder regn. Begge steder er absolutt Afrika og problemet med regn er at da slutter mye å virker og veier blir lett ubrukelige.

Lenke til kommentar

Takk for fine svar. Så ser ut som om du hadde ditt beste opphold i Gambia? :-) Har også vært inne i tanken på en tur over til Senegal. Er det vanskelig å komme over grensa? Hvordan er det med visum dit? Veldig glad i kultur, så et ordentlig marked er alle tiders, og litt dyreliv skader heller ikke.

Ser utrolig fint ut på Kapp Verde, men er jo viktig at det er noe å gjøre utenom hotellområdene, da jeg er for rastløs til å være inne på et hotell i 7-14 dager. Hvor lang tur er det fra Boa Vista til Praia? Og er det litt bedre restaurant og handlemuligheter i Praia? Er jo en hovedstad, så regner nesten med det? :)

Lenke til kommentar

Om du er glad i natur er Azorene et annet godt tips, men tror ingen har det på charterprogram fra Norge for tiden. I motsetning til de 2 andre destinasjonene bør man reise så tidlig som mulig på høsten for å unngå regn. Det finnes også noen små strender der, men det er ikke noen stranddestinasjon.

Lenke til kommentar

Da jeg var det for 5? år siden ordnet charterselskapet alt. Tror ikke jeg fikk noe visum i passet, det er alltid muligheter for å lokale varianter av formelle regler. Men dette er Afrika så man bør ikke reise rundt på egenhånd og prøve å krysse grenser uten at man vet hva man gjør.

Hadde som sagt nok vilkmarksliv allerede på hotellområdet, men det var mange utflukter og en haug med guider (det satt minst 10 sertifiserte guider og ventet uenfor hotellet) som ville ta deg med på forskjellige utflukter for fugler, apekatter, krokodiller eller fisking, men tar man dem så kommer som oftest transport og alt annet i tillegg.

Fra Boa Vista til Praia tar man fly. Og om du lurer på det så er bildet med grønt fra Santiago, det er nesten ikke så mye grønnt på hele Boa Vista.

For shopping og restauranter ville jeg heller satset på Gambia. På Kapp Verde må du like å være og spise utvalget av restauranter man har på hotellområdet og det er absolutt store og fine hoteller, likt det man har av store all-inclusive i Egypt.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Høres ut som Gambia er et bra reisemål. Er det trygt der? Like innpåslitne selgere som i Egypt, eller litt roligere? Fisketurer høres helt konge ut :tease: Azorene har jeg tittet på i fjor, men har ikke sett noen charterturer dit i år, også et reisemål jeg kunne tenkt meg. Er det andre reisemål du ville anbefalt? Hvordan pleier prisene til Kenya å være på denne tiden av året for eksempel? :)

Lenke til kommentar

Mye bedre enn Egypt. I Egypt kan plageåndene stille seg opp i kø og gir seg ikke uansett hva du sier. Her vil de gjerne spørre, men da jeg var der insisterte de ikke når de skjønte du ikke var interessert. Og når de skjønte at de ikke ville selge noe skiftet de modus og kunne snakke om andre ting. Å være kul og avslappet virket som viktigere enn å selge.

Noe som kan være irriterende er om du gikk et sted var det lett noen som hengte seg på og skulle vise hvor det var selv om man visste akkurat hvor man skulle. Det de var ute etter var penger fra for eksempel restauranten for at de hadde vist deg dit. De skulle altså ikke ha penger rett fra deg, men de ville jo komme fra deg. De er sjelden agressive mot turister, men skjønner det på en eller annen måte kan komme penger ut av å få bli venner med noen fra Europa. Endel middelaldrende kvinner hadde også yngere menn de sponset der nede og de ble som fnisete småjenter når de traff dem. Enkelte av damene hadde til og med misfornøyde ektemenn på slep og det var merkelig å se på.

Fikk beskjed om at vi ikke skulle gå på stranda etter solnedgang.

Lenke til kommentar

Solbrente tyskere og briter får du uansett hvor du drar på Algarvekysten, men noen steder er bedre enn andre. Jeg ville holdt klar av Faro og Albufeira for å unngå den totale charterdød. Kan være verdt å vurdere siste utpost før Atlanteren, Sagres; langt mindre hektisk enn de mer sentrale stedene, færre enorme hoteller og en litt annen stemning. Er blant annet et populærtsted blant surfere. Litt kjøligere enn resten av Algarve, men det er neppe noe stort problem i august?

Lenke til kommentar

Da skal jeg merke meg Sagres. Hva med Amarcao De Pera, Portimao og Lagos, er det mindre turister her også, enn i Faro og Albufeira? Er glad i natur, så om det er muligheter for fine utflukter i området, så er det et stort pluss. I motsetning til min samboer, så klarer ikke jeg ligge på en strandt og sole meg i mer enn én times tid :nei:

edit: og en fin koselig by er jo et must :)

Endret av empetre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...