OPL Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Den slår seg av hvis jeg spiller noe som krever litt. Det er noctua nh14 cpu vifte + en ekstra kabinett vifte i tillegg til at jeg har tatt av sidedekslet så slår den seg fortsatt av. Renset akkurat for støv og la på ny kjølepasta, men hjalp ikke. Det er et fractal design r3 kabinett. Temperatur er vanligvis på rundt 40 grader idle. Vet ikke hvor mye det er når jeg spiller men skal teste det. Noen tips? Time of this report: 3/19/2014, 19:41:19 Machine name: O Operating System: Windows 8.1 Pro 64-bit (6.3, Build 9600) (9600.winblue_gdr.131030-1505) Language: Norwegian (Bokmål) (Regional Setting: Norwegian (Bokmål))System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd. System Model: X58A-UD3R BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG Processor: Intel® Core i7 CPU 930 @ 2.80GHz (8 CPUs), ~2.8GHz Memory: 6144MB RAMAvailable OS Memory: 6142MB RAM Page File: 2360MB used, 4934MB available Windows Dir: C:\WINDOWS DirectX Version: DirectX 11DX Setup Parameters: Not found User DPI Setting: Using System DPI System DPI Setting: 96 DPI (100 percent) DWM DPI Scaling: Disabled DxDiag Version: 6.03.9600.16384 64bit Unicode Endret 19. mars 2014 av OPL Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Har du noe mer info om systemtemperaturer? Last ned f.eks HWMonitor eller SpeedFan for å lese av målinger til ulike deler av systemet. Start et spill, og se om du kan finne ut av temperaturene. Tviler på at det er for dårlig kjøling. Men hva for slags grafikkort har du, hvis du har noe? Du har en nokså gammel CPU som det kan være noe galt med, og med så gammel CPU er nok hovedkortet også gammelt. Kan være noe med det, og at evt. så takler pcen rett og slett ikke å kjøre spillet - men har vondt for å tro at det skulle krasje pcen slik. BTW: Hvor mye CPU-kraft bruker du idle, og hvor mye under spilling? Endret 19. mars 2014 av CasterAnd Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Sjekk også temp på skjermkortet under belastning. Lenke til kommentar
OPL Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Nå er jeg inni spillet. Pc'n er fra slutten av 2010, begynner og blir litt gammal ja. Endret 19. mars 2014 av OPL Lenke til kommentar
OPL Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Har du noe mer info om systemtemperaturer? Last ned f.eks HWMonitor eller SpeedFan for å lese av målinger til ulike deler av systemet. Start et spill, og se om du kan finne ut av temperaturene. Tviler på at det er for dårlig kjøling. Men hva for slags grafikkort har du, hvis du har noe? Du har en nokså gammel CPU som det kan være noe galt med, og med så gammel CPU er nok hovedkortet også gammelt. Kan være noe med det, og at evt. så takler pcen rett og slett ikke å kjøre spillet - men har vondt for å tro at det skulle krasje pcen slik. BTW: Hvor mye CPU-kraft bruker du idle, og hvor mye under spilling? Bruker dette https://www.komplett.no/zotac-geforce-gtx-460-1gb-physx-cuda/605514 Lenke til kommentar
OPL Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Testet litt i spillet som er diablo 3 forresten, og temperaturen har ikke gått over 55, så må kanskje være noe annet. Lenke til kommentar
OPL Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Test med prime95 Prime skjønte jeg svært lite av EDIT: cpu står hvertfall på 100% load og temperaturen har ikke gått over 65 grader Det rare er at når jeg er inne i diablo så går vifta på fullt men når jeg brukte prime så var de helt stille EDIT2: Glemte og si dette men den slår seg ikke helt av den bare krasjer og alt blir svart og vifta går på fullt Endret 19. mars 2014 av OPL Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Du har fremdeles ikke svart på forespørsel om info rundt ditt skjermkort. Lenke til kommentar
OPL Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Du har fremdeles ikke svart på forespørsel om info rundt ditt skjermkort. Jo det har jeg men kan legge det ut på nytt https://www.komplett.no/zotac-geforce-gtx-460-1gb-physx-cuda/605514 Edit: du tenkte på temp kanskje... Idle temp på 60 EDIT2: Fikk det opp på 99 grader under litt press Endret 19. mars 2014 av OPL Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Da er nok skjermkortet synderen. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Er det 4-pins PWM vifter eller 3-pins? Er det rett i HK alle sammen? Har du sjekket over BIOS setting at det ikke er satt opp krøkkete der? (F.eks en BIOS oppdatering kan/vil/ endre dine settings). Hvis alt ser tilsynelatende riktig ut, men viftene dine ikke girer seg opp som følge av termisk belastning, kan det være termostater i hovedkortet som ikke fungerer. Kasserte nettopp et socket 1366 UD3R hos en kompis. Det var søppel ... Edit: Blir litt forvirra her. Det rare er at når jeg er inne i diablo så går vifta på fullt men når jeg brukte prime så var de helt stille EDIT2: Glemte og si dette men den slår seg ikke helt av den bare krasjer og alt blir svart og vifta går på fullt Hvilken vifte er det som oppfører seg rart? Endret 19. mars 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
OPL Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Er det 4-pins PWM vifter eller 3-pins? Er det rett i HK alle sammen? Har du sjekket over BIOS setting at det ikke er satt opp krøkkete der? (F.eks en BIOS oppdatering kan/vil/ endre dine settings). Hvis alt ser tilsynelatende riktig ut, men viftene dine ikke girer seg opp som følge av termisk belastning, kan det være termostater i hovedkortet som ikke fungerer. Kasserte nettopp et socket 1366 UD3R hos en kompis. Det var søppel ... Edit: Blir litt forvirra her. Det rare er at når jeg er inne i diablo så går vifta på fullt men når jeg brukte prime så var de helt stille EDIT2: Glemte og si dette men den slår seg ikke helt av den bare krasjer og alt blir svart og vifta går på fullt Hvilken vifte er det som oppfører seg rart? Det er nok gpu vifta Det er 3 pins vifter og alt skal sitte riktig Tenkte ikke på at prime ikke tester gpu da Endret 19. mars 2014 av OPL Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Last ned Furmark og kjør en Burn-in test for å sjekke GPU Hvis GPU vifta er "mongo" så er det vel bare å få byttet skjermkortet ja, eller bygge ny kjøling som ikke er basert på termostaten til kortet. Lenke til kommentar
OPL Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 Last ned Furmark og kjør en Burn-in test for å sjekke GPU Hvis GPU vifta er "mongo" så er det vel bare å få byttet skjermkortet ja, eller bygge ny kjøling som ikke er basert på termostaten til kortet. Det gikk kjapt opp til 105 grader før den slo seg av. Da må jeg skaffe meg nytt kort, takk for hjelpen Lenke til kommentar
OPL Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 Er det noen skjermort dere kan anbefale som ikke er overkill for mitt system? Kommer nok ikke til å kjøpe ny pc før om 2 år mest sannsynlig Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Du kan prøve å starte opp speedfan og se om du kan manuelt styre GPU vifta derifra. Hvis du kan, sett den til rundt 80% og prøv burn-in test igjen. Er ikke sikkert at kortet er HELT søppel fordi at vifta ikke gjør jobben sin 100% Lenke til kommentar
OPL Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 (endret) Vifta går til maks 70% ifølge burn in test. Prøvd speedfan men får bare en error når jeg starter det opp. Prøvde et annet program som heter msi afterburner men får ikke skrudd den opp mer enn 70%. Tror det er over og ut for dette kortet Endret 20. mars 2014 av OPL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå