Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sveising, sliping og kapping - spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har noen spørsmål angående de emnene som står i trådtittelen.

Jeg stiller disse spørsmålene ut i fra hvordan jeg har observert andre personer gjøre disse tingene.

Hvorfor bruker man alltid å slipe etter at man har kappet noe med vinkelsliper? Jeg ser det ofte etter at folk kapper noe, f.eks rør eller andre ting, så sliper de kantene og rundt akkurat der hvor de kappet. Hvorfor det?

Jeg ser også at folk bruker å slipe rundt det området de skal sveise før de begynner, og at de sliper rundt / på sveisen etter at de er ferdige med sveisingen. Kan noen forklare meg hvorfor?

Og så lurer jeg på om det går an å holde i elektroden mens man sveiser? Altså at man har ene hånda på den klypen, og så andre hånden på elektroden for å få det litt mer nøyaktig / finere?

Går det greit å sveise med elektrode selv om det er litt vått, eller skal det være helt tørt der hvor du skal sveise? I så fall, hvorfor?

Det hadde vært supert om noen kunne svart på dette, for dette er jeg faktisk nysgjerrig på.

Takk!

Endret av Centrux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å slipe etter at man har skjært er for å fjerne "grader" som nevnt over. Samme skjer i maskinering, og har man grader her så kan dette også skape monteringsproblemer.

Grunnene til å slipe det man skal sveise er flere, først og fremst som nevnt over. Deretter har det både med at man skal få skikkelig igjennombrenning når man sveiser, ved hjelp av foreksempel sliping til V fuge. Somregel kommer også stål med ett belegg som kan skape porer i sveisen, det er normalt å slipe stålet helt reint slik at man bare får rent metall i sveisefugen.

Når man er ferdig å sveise er det ikke alltid man må slipe sveisen, men når man sliper den ser man fort om det er porer eller ikke. Spessielt med tanke på bilsveising o.l er det normalt å slipe for å i større grad glatte ut sveisen slik at grunninga lettere slipper til overalt. Sliper man sveisen kan man derimot svekke den, siden man reduserer a-målet (tjukna).

Spessielt med litt større elektroder som 3.2 er det veldig greit å benytte en tjukk sveisehanske som man støtter med i enden. 40cm med elektrode er ikke enkelt å holde i ro uten for å si det slik :)

Emnet skal i utgangspunktet være tørt, og elektrodene skal være like tørre som de kom fra fabrikken. Her er det derimot litt bob-bob, skal man sveise noe slikt som en brankett er det rikelig å tørke det rent, men skal man sveise rør eller liknendes bør det være skikkelig tørt. Ellers er det ikke så farlig, er du igjennomvåt kan du i værste fall få strøm siden jordinga kan gå igjennom deg isteden for jordinga på sveiseapperatet.

Endret av alfred2244
Lenke til kommentar

Det å slipe etter at man har skjært er for å fjerne "grader" som nevnt over. Samme skjer i maskinering, og har man grader her så kan dette også skape monteringsproblemer.

Grunnene til å slipe det man skal sveise er flere, først og fremst som nevnt over. Deretter har det både med at man skal få skikkelig igjennombrenning når man sveiser, ved hjelp av foreksempel sliping til V fuge. Somregel kommer også stål med ett belegg som kan skape porer i sveisen, det er normalt å slipe stålet helt reint slik at man bare får rent metall i sveisefugen.

Når man er ferdig å sveise er det ikke alltid man må slipe sveisen, men når man sliper den ser man fort om det er porer eller ikke. Spessielt med tanke på bilsveising o.l er det normalt å slipe for å i større grad glatte ut sveisen slik at grunninga lettere slipper til overalt. Sliper man sveisen kan man derimot svekke den, siden man reduserer a-målet (tjukna).

Spessielt med litt større elektroder som 3.2 er det veldig greit å benytte en tjukk sveisehanske som man støtter med i enden. 40cm med elektrode er ikke enkelt å holde i ro uten for å si det slik :)

Emnet skal i utgangspunktet være tørt, og elektrodene skal være like tørre som de kom fra fabrikken. Her er det derimot litt bob-bob, skal man sveise noe slikt som en brankett er det rikelig å tørke det rent, men skal man sveise rør eller liknendes bør det være skikkelig tørt. Ellers er det ikke så farlig, er du igjennomvåt kan du i værste fall få strøm siden jordinga kan gå igjennom deg isteden for jordinga på sveiseapperatet.

Takk for et grundig og bra svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...