Gå til innhold

Kjøpe eller ikke kjøpe.  

79 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe en Oppo Find 7?

• Ja, skal kjøpe / har kjøpt den med QHD (2k) skjerm.
    • Ja, skal kjøpe / har kjøpt den med FHD (1080p) skjerm.
    • Ja, denne skal med alle typer midler skaffes. Har så lyst på den at jeg vurderer å grave meg ned i jorda med spade og grave meg ut i kina å skaffe meg den der.
    • Nei, telefonen blir for stor med sine 5.5 tommers skjerm
    • Nei, jeg skal beholde min nåværende telefon så lenge at Oppo Find 7a / Find 7 kanskje ikke er aktuell neste gang jeg skal kjøpe.
    • Nei, skal heller kjøpe en OnePlus One når den blir tilgjengelig.
    • Nei, jeg skal kjøpe en annen Android telefon i fra Samsung, HTC, Sony, LG eller Motorola.
    • Kanskje / vet ikke / har ikke bestemt meg.
    • Nei, Oppo merket er lite kjent i mobilmarkedet, så tar ingen risiko med dem.
    • Oppo, hvem er det?

Anbefalte innlegg

Har ikke sine fordeler? Tar vi en rask sammenligning mellom Oppo Find 7A og OnePlus One så ser man jo at spesifikasjonene på OnePlus One er jevnt over identiske eller bedre enn Oppo Find 7A. Det er jo ikke et eneste punkt på lista hvor den er svakere enn Oppo Find 7A og den har da 1GB mer RAM, 802.11ac, større batteri, høyere klokket SoC, hele 64GB lagring til en minimal økning i pris og lavere vekt. Alt dette til en lavere pris.

Nå snakket jeg om Oppo Find 7 (ikke Find 7a modellen). Når Oppo Find 7 kommer ut om noen uker, så vil ikke OnePlus One ha sine fordeler lengere som den har over Oppo Find 7a nå utenom i fra prisen.

Når denne er tilgjengelig har jeg ikke fått med meg, men fikk da et inntrykk av at den er rett rundt hjørnet og burde da være mulig for nordmenn å hente fra land som Sverige og Danmark om veldig kort tid? Tar du deg en tur over landegrensene så kan du jo da hente den uten å måtte forholde deg til MVA og fortolling noe du må med Oppo ettersom den ikke vil selges i noen av våre naboland og du eventuelt må ta turen over til England etter det jeg har forstått? Sånn sett så vil jeg vil si at OnePlus One fremstår minst like tilgjengelig som Oppo Find 7 / 7A for oss nordmenn.

OnePlus One skal komme ut i 2. kvartal en gang, så kan enda være en liten stund til den kommer ut. Spørsmålet er på hvor lenge dem skal gå under dette invite systemet dem skal bruke nå i starten.

Igjen, så er jeg sikker på at Oppo Find 7 med QHD skjerm blir tilgjengelig for oss i Norge å kunne kjøpe i fra OppoStyle før OnePlus One blir mulig å bestille på en vanlig måte i fra OnePlus sin webshop. Joda, du kan sikkert importere den i fra Sverige eller Danmark, men blir ikke det det samme som å bare kjøpe den direkte i fra OppoStyle sine webshop og bare få den direkte sendt hjem til deg, eller til ditt nermeste postkontor?

Selv sammenlignet med Oppo Find 7 så er den jo mer eller mindre jevngod over hele fjøla, og også her kan den skimte med mer intern lagring, 802.11ac, hakket større batteri til en vesentlig lavere pris.

OnePlus One og Oppo Find 7 er ganske like når det kommer til spesifikasjoner, men Oppo Find 7 vil jo ha fordeler over One Plus One når dem kommer ut. Fordelene har jeg jo nevnt over. Mere internlagring hjelper lite når man kun er begrenset til 64 GB. Og dette med 802.11ac støtte er jeg ikke helt sikker på om Oppo Find 7 har. Jeg kan ikke se noen plasser at den har det, men skal prøve å finne det ut. Og større batteri hjelper også lite når man for det første ikke kan skifte ut batteriet og for det andre har treg ladning i forhold til det Oppo Find 7 telefonene klarer.

Når det kommer til Rapid Charge ladningen til Oppo Find 7 telefonene, så sa Oppo dette: “Specially designed for the most comfortable experience, the Find 7 contains five layers of thermal protective coating to prevent the device from overheating while charging.

Kilde: http://blog.gsmarena.com/oppo-find-7s-vooc-fast-charging-system-featured-ad/

Og der har vi mest sannsynligvis grunnen på hvorfor Oppo Find 7 telefonene er litt tykkere enn f.eks Samsung Galaxy Note 3 eller OnePlus One.

Og til slutt, så kom jo dette som en nyhet til Oppo telefonene, eller andre telefoner: http://www.gizchina.com/2014/04/24/oppos-nfc-powered-smart-lens-turns-phone-legit-camera/

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er veldig mye relgiøs prat om Find7 her, uten at noen faktisk har tafset på den.

Specs, om den har 2gb ram eller 4gb kunne ikke brydd meg mindre. Har ikke helt skjønt hvorfor android-folk alltid skal dra fram spces når de skal sammenligne telefoner. Touchwiz, CyanogenMod osv påvirker OPPLEVELSEN såå mye mer (ram var bare det første jeg kom på, poenget forblir det samme).

Oneplus one virker som en meget bra konkurrent til Find7.

Fordelene og ulempene som er nevnt er FOR MEG alle ganske små ting som ikke vipper noe ene eller andre veien. At jeg har EN lader ETT sted som kan lade den fort f.eks.. i praksis vil det si hjemme og hvor ofte kommer jeg til å trenge det? HVIS jeg kommer til å trenge det så er det noe galt med telefonen i utgangspunktet.

At man tilbyr utbyttbart batteri er fint, om 3-4 år når jeg kanskje trenger å bytte det. At jeg får med ekstra batteri nå skurrer egentlig i mitt hode, hvorfor i pokker gjør de det?

Hadde mye heller sett trådløs lading på telefonen, å kunne slenge en telefon på plata og la den ligge der.

Skylightbar tingen uten RGB-led er jo bare tåpelig.

Kamerafunksjonen er kul, men det er bare en software-funksjon så i teorien kan alle telefoner med nok cpu-kapasitet få denne som en ny feature etter hvert.

Nærmeste en wall of text jeg gidder :p

Endret av uGn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er veldig mye relgiøs prat om Find7 her, uten at noen faktisk har tafset på den.

Det er jo likens prat her som i ellers andre tråder om andre telefoner, så er jo ingenting nytt.

Specs, om den har 2gb ram eller 4gb kunne ikke brydd meg mindre. Har ikke helt skjønt hvorfor android-folk alltid skal dra fram spces når de skal sammenligne telefoner. Touchwiz, CyanogenMod osv påvirker OPPLEVELSEN såå mye mer (ram var bare det første jeg kom på, poenget forblir det samme).

Det er faktisk mange som bryr seg om dette med at mere RAM, bedre CPU / GPU osv er med på å skape en god opplevelse med telefonen med at det gjør at man kan kjøre større og tyngere apps og spill og samtidig multitaske uten at det går utover ytelsen og uten at det begynner å hakke på grunn av at telefonen går tom for RAM.

Oneplus one virker som en meget bra konkurrent til Find7.

Ikke bare til Oppo Find 7 men til Samsung Galaxy S5, HTC One og LG G2 også. Problemet er at Oppo Find 7 og OnePlus One ikke har like mye medieomtale og tilgjengelighet som de 3 andre telefonene jeg nevnte. Derfor vil alltid de andre telefonene selge mye mere og være mye mere populært enn Oppo Find 7 telefonene og OnePlus One.

Fordelene og ulempene som er nevnt er FOR MEG alle ganske små ting som ikke vipper noe ene eller andre veien. At jeg har EN lader ETT sted som kan lade den fort f.eks.. i praksis vil det si hjemme og hvor ofte kommer jeg til å trenge det? HVIS jeg kommer til å trenge det så er det noe galt med telefonen i utgangspunktet.

Jeg personlig har mange ganger vært i den situasjonen at jeg har hatt lite strøm på mobilen mens jeg har vært hjemme og så ringer en kompis av meg og sier at han kommer å henter meg om ca 20-25 minutt fordi vi skal finne på ett eller annet. Da er det veldig genialt å bare putte telefonen på lading til han er kommer frem. Da har jeg plutselig masse strøm på mobilen for resten av dagen.

Dette skjer i ny og ne for meg, så for meg er 'Rapid Charge' teknologien en bra ting å ha. Minnekort er også bra å ha om man f.eks skal dra på ferie og filme og ta veldig mange bilder i fra turen. Da er det kjekt å kunne utvide minnet spesielt når man kan filme i 4k oppløsning som tar enormt mye plass. Det samme gjelder utskiftbar batteri med at det ikke bare lar deg putte inn ett ekstra batteri som du har et ekstra av, men det lar deg kjøpe større batterier senere når det kommer til telefonene. Den ene kompisen min her jeg bor har en Samsung Galaxy S3 (gammeltelefonen hannes) med en 7500 mAh batteripakke som faktisk varer en hel helg med moderat bruk.

Så igjen, dette er fordeler som er meget kjekke å ha om man skal ut på turer (som jeg og mine kompiser er glad i å dra ut på) eller dra andre plasser hvor man ikke har så mye tilgang til strøm.

At man tilbyr utbyttbart batteri er fint, om 3-4 år når jeg kanskje trenger å bytte det. At jeg får med ekstra batteri nå skurrer egentlig i mitt hode, hvorfor i pokker gjør de det?

For folk i farten som jeg og mine kompiser er, så er disse tingene jeg har nevnt over om meget viktige. Er man hjemme og er sofagris foran TV'en dagen lang eller sitter foran PC'en heletiden, så kan jeg jo være enig med at utskiftbar batteri ikke er så viktig.

Ikke nok med det, om du mister en telefon som ikke har utskiftbar batteri ned i toalettet eller i vann, så sliter du deluxe med at du ikke kan ta ut batteriet med at strømmen vil fortsette å gå i fra batteriet og inn i elektronikken og ødelegge alt som er mulig å ødelegge da. Min bror mistet sin Galaxy S3 telefon ned i toalettet i 5 minutt før han fikk den opp. Det første han gjorde var å ta ut batteriet og tørke telefonen og batteriet og la dem begge ligge under ris i 4 dager.

Etter de 4 dagene under ris, så fungerte telefonen like bra som den gjorde tidligere. Dette hadde ikke skjedd om han ikke kunne ha tatt ut batteriet. Så det er ikke bare at man kan skifte ut til et nytt batteri som er fordelen med å kunne skifte ut batteriet.

Hadde mye heller sett trådløs lading på telefonen, å kunne slenge en telefon på plata og la den ligge der.

Er enig i at dette hadde vært fint å ha på Oppo Find 7 telefonene og OnePlus One. Men om jeg måtte ha valgt mellom å ha en vanlig 1.5-2A lader og mulighet for trådløs lading og ha en telefon med 'Rapid Charge' teknologien som lader med 4.5A men som ikke har mulighet for trådløs lading, så ville jeg nok ha gått for det siste alternativet. Og jeg er sikkert på at de fleste ville ha gjort det samme.

Skylightbar tingen uten RGB-led er jo bare tåpelig.

Enig i at det er litt kjipt at den ikke har noen andre farger enn blå. Men det er liksom måten den lyser opp på og hvordan den pulserer som gjør det hele til noe som er verdt å ha selv om det bare er en farge. Det går et rykte på at det er hele 3140 småe led lys inne i den notification baren nederst på telefonen, så det er jo sinnsykt mye. Men det er ikke noe som er bekreftet enda.

Kamerafunksjonen er kul, men det er bare en software-funksjon så i teorien kan alle telefoner med nok cpu-kapasitet få denne som en ny feature etter hvert.

Da må bare de andre telefonprodusentene følge etter da med at denne funksjonen er noe som fungerer meget bra i følge alle testene som er gjennomført av telefonen. Og med at denne 50-megapixels 'Super Zoom' funksjonen fungerer bra, så vil det bli et minus på OnePlus One eller andre telefoner at dem ikke har samme funksjonaliteten.

Jeg tipper på at Samsung Galaxy Note 3 og Galaxy S6 vil få samme type funksjon.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Poenget er at du er nede på flisespikkeri og nyanse forskjeller som blir 110% personlige preferanser og er helt subjektivt. Ser vi på objektive tall og fakta så står altså ikke OnePlus One noe tilbake for Oppo Find 7A, heller tvert imot og for utenom skjermoppløsning så står den tilsynelatende ikke noe tilbake fra Oppo Find 7 heller, den har jo faktisk støtte for nyere trådløs teknologi i form av 802.11ac (her vil jeg vel tro at Oppo Find 7 også støtter 802.11ac og at det er bare forvirring ute å går), har hakket større batteri og leveres med CyanogenMod rett ut av esken som vil sikre deg raske oppdateringer til siste versjon av Android.

Så den er ikke bare rent teknologisk fult på høye, og på enkelte områder også faktisk bedre men den er vesentlig rimeligere. Hvorvidt Rapid Charge og fiffig programvare på kameraet osv er nok til å forsvare prisforskjellen blir jo opp til hver enkelt å vurdere. Men du legger det jo frem som om OnePlus One ikke er noe reelt alternativ til Oppo Find 7 og 7A og det er jo ikke helt tilfellet, med tanke på hva du får for prisen så blir jo dessverre Oppo modellene for litt mer spesielt interesserte når alt kommer til alt. Er du en som virkelig verdsetter utskiftbart batteri, minnekortstøtte på bekostning av mindre internminne syntes Rapid Charge er knall så er det naturligvis din sak.

Men poenget her er og blir at OnePlus One utvilsomt gir deg mye mer for pengene, er en tilnærmet like bra og på enkelte områder en bedre telefon til langt lavere pris. Ting som utskiftbart batteri er ytterst få brukere faktisk bryr seg om når alt kommer til alt, og jeg vil tro de fleste faktisk ser nytten av hakket større batteri faktisk. Og minnekort tror jeg nok dessverre ikke en tøddel bryr seg så voldsomt om når OnePlus One gir deg 64GB internlagring til en så god pris. Om du virkelig tror at mer enn en promille av markedet ser behov for mer enn 64GB lagring på telefonene sine så tror jeg du tar skammelig feil. Og når alt kommer til alt så er jo mer internminne å foretrekke når det kommer til ytelse og med alle begrensinger Google har begynt å sette på minnekortbruk så er det vel liten tvil om at mye internminne trumfer minnekort i de fleste tilfeller.

Dette betyr ikke at Oppo telefonen ikke er gode, men i det markedet disse to opererer, altså type "nisjeprodusenter fra Asia" så har nok OnePlus One tatt innersvingen på Oppo her med å levere en fullgod modell til langt lavere pris. Det gjør ikke Oppo telefonene noe dårligere, og de vil nok selge en del men det vil nok være ytterst få som ser på Oppo Find 7 og spesielt 7A som verdt det nå som OnePlus One har en så uslåelig prislapp som den har. Du betaler fryktelig mye ekstra for veldig lite, mye som blir for spesielt interesserte.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Poenget er at du er nede på flisespikkeri og nyanse forskjeller som blir 110% personlige preferanser og er helt subjektivt. Ser vi på objektive tall og fakta så står altså ikke OnePlus One noe tilbake for Oppo Find 7A, heller tvert imot og for utenom skjermoppløsning så står den tilsynelatende ikke noe tilbake fra Oppo Find 7 heller, den har jo faktisk støtte for nyere trådløs teknologi i form av 802.11ac (her vil jeg vel tro at Oppo Find 7 også støtter 802.11ac og at det er bare forvirring ute å går), har hakket større batteri og leveres med CyanogenMod rett ut av esken som vil sikre deg raske oppdateringer til siste versjon av Android.

OnePlus One har som sagt sine fordeler mot Oppo Find 7a som også har sine fordeler mot OnePlus One. Men det er som sagt bare i mot Oppo Find 7a. Problemet at disse fordelene kun er gjydlig nå mens OnePlus One telefonen ikke er kommet ut på markedet enda. Per nå så har jo Oppo Find 7a flere fordeler med at den er mulig å kjøpe i fra forskjellige plasser i verden nå mens OnePlus One er 1+ måned unna å bli sluppet ut på markedet til begrensede 15 land i starten. Så vil nok muligens gå yttligere 1-2 måneder før det blir enda mere utvidet til å bli solgt i enda flere land for OnePlus One.

Og som jeg har sagt tidligere, så vil jo Oppo Find 7 med QHD skjerm muligens bli sluppet ut på markedet via demmes egen OppoStyle webstore før OnePlus One vil bli mulig å kjøpe på vanlig måte via OnePlus sin egen webstore. Dermed så gjelder faktisk ikke de fordelene OnePlus One har mot Oppo Find 7a fordi OnePlus One telefonen blir sluppet i samme periode som Oppo Find 7 med QHD skjerm og med samme CPU, GPU og samme mengde RAM kommer ut.

Oppo Find 7a / Find 7 vil jo sikkert få offisiell CyanogenMod støtte selv før OnePlus One kommer ut på demmes webstore, så det spørs no om OnePlus One vil ha den fordelen med CyanogenMod lenge.

Så per nå så har Oppo Find 7a alle fordelene over OnePlus One med at Oppo Find 7a er mulig å få tak i på vanlig måte via demmes webstore mens OnePlus One ikke er mulig å få tak i på vanlig måte via demmes webstore nå.

Så den er ikke bare rent teknologisk fult på høye, og på enkelte områder også faktisk bedre men den er vesentlig rimeligere. Hvorvidt Rapid Charge og fiffig programvare på kameraet osv er nok til å forsvare prisforskjellen blir jo opp til hver enkelt å vurdere. Men du legger det jo frem som om OnePlus One ikke er noe reelt alternativ til Oppo Find 7 og 7A og det er jo ikke helt tilfellet, med tanke på hva du får for prisen så blir jo dessverre Oppo modellene for litt mer spesielt interesserte når alt kommer til alt. Er du en som virkelig verdsetter utskiftbart batteri, minnekortstøtte på bekostning av mindre internminne syntes Rapid Charge er knall så er det naturligvis din sak.

Ja mot Oppo Find 7a så har jo som jeg har sagt tidligere at OnePlus One har sine fordeler mot Oppo Find 7a. Problemet igjen er at Oppo Find 7a er mulig å få tak mens OnePlus One er omtrent umulig å få tak i nå. Så vet ikke helt på om disse fordelene vil stå så lenge. Dem vil stå helt til Oppo Find 7 med QHD skjerm kommer ut. Og den kommer ut i neste måned. Så er faktisk fult mulig at OnePlus One sine fordeler mot Oppo Find 7a ikke en gang klarer å stå selv før OnePlus One kommer ut till oss vanlige menn i gata.

Men poenget her er og blir at OnePlus One utvilsomt gir deg mye mer for pengene, er en tilnærmet like bra og på enkelte områder en bedre telefon til langt lavere pris. Ting som utskiftbart batteri er ytterst få brukere faktisk bryr seg om når alt kommer til alt, og jeg vil tro de fleste faktisk ser nytten av hakket større batteri faktisk. Og minnekort tror jeg nok dessverre ikke en tøddel bryr seg så voldsomt om når OnePlus One gir deg 64GB internlagring til en så god pris. Om du virkelig tror at mer enn en promille av markedet ser behov for mer enn 64GB lagring på telefonene sine så tror jeg du tar skammelig feil. Og når alt kommer til alt så er jo mer internminne å foretrekke når det kommer til ytelse og med alle begrensinger Google har begynt å sette på minnekortbruk så er det vel liten tvil om at mye internminne trumfer minnekort i de fleste tilfeller.

Jeg er fortsatt enig i at OnePlus One gir oss ekstremt mye for pengene. Dette har jeg vært enig i helt fra jeg fikk se spesifikasjonene og prisen på OnePlus One og sier fortsatt at OnePlus One er uslåelig på dette. Utskiftbar batteri er faktisk noe veldig mange bryr seg om. Hvor har du det i fra at mange ikke bryr seg om dette?

Alle jeg har snakket med eller vet om verdsetter faktisk ganske mye at det er mulig med minnekort og å kunne å skifte batteri og bakdeksel på sine telefoner. Igjen, dette med han ene kompisen min med sin gamle Galaxy S3 telefon og 7500 mAh batteriet er jo gode eksempler på hvorfor dette er uhyrest viktig for oss som er mye ute å farter.

Folk som faktisk bruker sine store smarttelefoner til multimedia vil med en gang si at 64 GB er langt i fra å holde. Alle som kjøper seg store telefoner som Oppo Find 7 telefonene, One Plus One og Samsung Galaxy Note 3 osv er folk som er STORE multimedia brukere. Da blir det latterlig å begrense dem til kun 64 GB internminne. Joda, tror nok de fleste vil gå for en 64 GB OnePlus One versjon med at prisforskjellen er så liten i fra 16 GB versjonen, men dette er ikke penget. Poenget er at begrensningen er fatal for folk som bruker slike store smarttelefoner for multimedia og spilling.

Har du sett XCOM: Enemy Unknown spillet som kom ut i går til Android på hvor mye plass det tar?

Spillet tar hele 3.6 GB. Lykke til om du skal installere noen store spill og bruke telefonen til multimedia med kun 64 GB internminne.

Jeg skal dog være enig i at de fleste som kjøper seg telefoner med 4.3 til 4.8 tommers skjermer ikke har samme behovet for noe mere lagringsplass enn 64 GB uansett, men vi snakker om Phablets som er multimediakonger hvor TV serier og filmer osv i 1080p (som foresten tar mye plass) hvor muligheten til å utvide lagringsplassen er uhyre viktig. Kompisen min som har denne Samsung Galaxy S3 telefonen som han ikke bruker lengere bruker jo en Samsung Galaxy Note 3 nå og har fylt internminnet og hele sitt 64 GB minnekort helt opp med filmer og TV serier. Så igjen, muligheten til å kunne utvide minnet er alltid en fordel, selv om man aldri kommer til å bruke det med at et minnekort slot ikke er i veien for deg eller noe annet med telefonen. Den bare er der for dem som måtte trenge det. Dem som ikke har behovet for å bruke det vil bare ignorere minnekort slot'en.

Når internminnet på telefonene kommer med minumum 128 GB og mere, så kan jeg si meg enig i at det gjør argumentet med at minnekort slot er en fin ting å ha blir unødvendig. Men det vil ikke skje med der første enda, så helt til det skjer, så vil alltid muligheten for å utvide minnet stå som en fordel uavhengig om du kommer til å bruke det eller ikke.

Dette betyr ikke at Oppo telefonen ikke er gode, men i det markedet disse to opererer, altså type "nisjeprodusenter fra Asia" så har nok OnePlus One tatt innersvingen på Oppo her med å levere en fullgod modell til langt lavere pris. Det gjør ikke Oppo telefonene noe dårligere, og de vil nok selge en del men det vil nok være ytterst få som ser på Oppo Find 7 og spesielt 7A som verdt det nå som OnePlus One har en så uslåelig prislapp som den har. Du betaler fryktelig mye ekstra for veldig lite, mye som blir for spesielt interesserte.

Ja,den lave prisen vil være en god fordel over Oppo Find 7 telefonene. Men det er det eneste den vil ha med at de fordelene OnePlus One har over Oppo Find 7a nå vil bli neutralisert når Oppo Find 7 kommer ut. Så frem til OnePlus One kommer ut, så har OnePlus One ingen fordeler over noen med at den er omtrent umulig å få tak i nå.

I følge Oppo selv, så er det i disse dagene Oppo Find 7a skal bli tilgjengelig for oss i europa å kunne kjøpe. Dem sa i slutten av April så skulle den bli tilgjengelig for oss.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Utenom det, så har PhoneArena kommet med sin review av Oppo Find 7a. Dem er meget fornøyd med telefonen. Det var dog noen ting dem ikke var like fornøyd med som f.eks fargekalibreringen på skjermen, men dette er mulig å fikse via software og at batteriet tappes litt for fort som også kan fikses via software.

http://www.phonearena.com/reviews/Oppo-Find-7a-Review_id3669

Og her er videoreviewen.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Har du sett XCOM: Enemy Unknown spillet som kom ut i går til Android på hvor mye plass det tar?

Spillet tar hele 3.6 GB. Lykke til om du skal installere noen store spill og bruke telefonen til multimedia med kun 64 GB internminne.

Beklager, her punkterer du ditt eget argument. Det er knapt ett eneste program i dag som lar seg installere på SD etter Google's radbrekking av kortstøtten. Det er stort sett bare passive filer som kan legges inn dit som musikk og diverse lagring.

-Men for diskusjonens skyld så kan det godt være at Xcom er en av de få som kan installeres på SD. Men til hvilken ytelse da? Jo 20MB/s skrivehastighet peak vs styggfort... Internminne, og plenty av det er alltid det beste etter at Google gimp'et støtten for SD. 64GB uten kort vil alltid nesegruse 16GB med kort.

Lenke til kommentar

Beklager, her punkterer du ditt eget argument. Det er knapt ett eneste program i dag som lar seg installere på SD etter Google's radbrekking av kortstøtten. Det er stort sett bare passive filer som kan legges inn dit som musikk og diverse lagring.

-Men for diskusjonens skyld så kan det godt være at Xcom er en av de få som kan installeres på SD. Men til hvilken ytelse da? Jo 20MB/s skrivehastighet peak vs styggfort... Internminne, og plenty av det er alltid det beste etter at Google gimp'et støtten for SD. 64GB uten kort vil alltid nesegruse 16GB med kort.

Og til hvilke bruksmåter trenger du den høye skrivehastigheten internminnet har?

Bruker man et greit MicroSDXC kort så får man alt i fra 20 til 50 MB/s på skrivehastighet som faktisk holder til det meste.

Man skal filme i 4k med ekstremt høy bitrate om man skal kunne klare å overstige selv 20 MB/s. Det er bare med dritbillige skitkort man får en så dårlig hastighet at argumentet med at internminnet er viktigere enn mulighet for å utvide minnet.

Og alle produsenter som ikke bruker stock Android og har MicroSD kort støtte vil uansett fikse skikkelig MicroSD støtte i Android versjonene demmes, så ser ikke på det som noe problem.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Og til hvilke bruksmåter trenger du den høye skrivehastigheten internminnet har?

Det var du som trakk avanserte spill på GB-størrelser inn i bildet. Teksturer f.eks.

Prøv og installere pcversjonen av f.eks Skyrim på en 10 år gammel IDE-disk så skjønner du at argumentet ditt holder ikke.

Uansett vil jo en mobil på 16 GB være tom for *brukbart* kjapt minne nesten allerede ut-av-esken, lett overdrevet. Man er vel heldig om man har 11 igjen.

Lenke til kommentar

Det var du som trakk avanserte spill på GB-størrelser inn i bildet. Teksturer f.eks.

Prøv og installere pcversjonen av f.eks Skyrim på en 10 år gammel IDE-disk så skjønner du at argumentet ditt holder ikke.

Uansett vil jo en mobil på 16 GB være tom for *brukbart* kjapt minne nesten allerede ut-av-esken, lett overdrevet. Man er vel heldig om man har 11 igjen.

Selv om jeg trekker frem store spill, så har det lite med hva en gammel IDE-disk klarer. Kjøper du deg ett veldig bra 64 GB MicroSDXC kort, så får du hele 80 MB/s lesehastighet og 50 MB/s skrivehastighet som er nok til å drive alt uten problem.

Selv mitt Samsung MicroSDXC kort som har 70 MB/s i lesehastighet og 20 MB/s i skrivehastighet er nok i lange baner til alt.

Fortell meg på hva som skulle bruke 20 MB/s i skrivehastighet eller mere på en telefon?

Spill er avhengig av lesehastigheten. Og 70-80 MB/s her er jo enormt mye mere enn hva noe som helst vil klare å lese uansett. Og husk på at dette er MegaBytes per sek og ikke Megabits per sek.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

...og aksesshastighet, og ikke bare peak speed. Random småfiler spesielt. Bare litt snodig at du som er blodfanatiker på specs ikke har tenkt på dette / nøyer deg med under par?

Nå har jeg aldri sett noen forskjell på spill og filmer som lastes i fra internminnet når det kommer til hvor for ting lastes i forhold til det som blir lastet i fra er rimelig kjapt MicroSDXC kort.

Mulig at du kan få noen millisekunder raskere respons via internminnet enn det man får via et MicroSDXC kort om man står med en stoppeklokke og sammenligner, men det tror jeg er noe som er så lite i forskjell at de fleste ikke bryr seg om det.

Hvorfor skulle folk bry seg om dette om folk heller ikke vil bry seg om CPU'en er på 2.3 GHz som Oppo Find 7a er på eller om CPU'en er på 2.5 GHz som OnePlus One har som er 200 MHz raskere som dere også sier?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Har vel liten å si om du kan skaffe eksterne minnekort som er så så raske, Google går jo inn for å fjerne muligheten til å kjøre spill og apps fra ekstern lagring så da er det jo likegyldig hva du føler om ytelsen og hastigheten.

Joda, men nå er ikke Google Samsung, HTC, Oppo eller LG.

Det Google gir oss er en grunnpakke som er stock Android. Mobilprodusentene vil så gjøre sine egne endringer over stock Android som er både bra og til fordel til sine kunder og så slippe sine mobiler med sine egne Android versjoner.

Men uansett, så er mulighet for MicroSD kort ALLTID en fordel og ikke en ulempe fordi det er positivt for alle som vil ha det eller vil trenge det og det er ikke i veien for dem som ikke vil bruke minnekort. Så hvorfor ikke bare innkludere MicroSD slot uansett (med at dette vil resultere i mere salg) når det ikke er negativt for dem som ikke skal bruke dette og ikke er i veien for noe?

HTC har jo endelig skjønt dette med HTC One M8 uten å ødelegge noe på designet på telefonen. Så klarer HTC dette, så klarer alle andre det også.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Mulig at du kan få noen millisekunder raskere respons via internminnet enn det man får via et MicroSDXC kort om man står med en stoppeklokke og sammenligner, men det tror jeg er noe som er så lite i forskjell at de fleste ikke bryr seg om det.

Hvorfor skulle folk bry seg om dette om folk heller ikke vil bry seg om CPU'en er på 2.3 GHz som Oppo Find 7a er på eller om CPU'en er på 2.5 GHz som OnePlus One har som er 200 MHz raskere som dere også sier?

Ytelsesforskjell mellom 2,3 og 2,5 på CPU er peanøtter i forhold til internt vs eksternt minne. Det er den åpenbare grunnen til at folk burde bry seg. På bildet kan du se forskjellen på hos en Note 3. Og faktisk så er kortet i testen et av de aller kjappeste på markedet: Sandisk Extreme UHS-1

Grunnen til lav ytelse er at Note 3 (S4 også som du har puttet et UHS-1 i ikke støtter formatet og går drastisk ned)... Ned til 17 i skriv faktisk.

Så det er alltid en fordel med masse internminne om man først kjøper et flaggskip, alt annet blir tankeløst. Kjør en benchmark fra google play selv å se, og se spesielt på random 4K-ytelse. Mulig du lærer noe nytt etter å ha stagnert i Samsung-land ;)

post-131485-0-51983200-1398453479_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ytelsesforskjell mellom 2,3 og 2,5 på CPU er peanøtter i forhold til internt vs eksternt minne. Det er den åpenbare grunnen til at folk burde bry seg. På bildet kan du se forskjellen på hos en Note 3. Og faktisk så er kortet i testen et av de aller kjappeste på markedet: Sandisk Extreme UHS-1

Grunnen til lav ytelse er at Note 3 (S4 også som du har puttet et UHS-1 i ikke støtter formatet og går drastisk ned)... Ned til 17 i skriv faktisk.

Så det er alltid en fordel med masse internminne om man først kjøper et flaggskip, alt annet blir tankeløst. Kjør en benchmark fra google play selv å se, og se spesielt på random 4K-ytelse. Mulig du lærer noe nytt etter å ha stagnert i Samsung-land ;)

attachicon.gifGalaxy-Note-3-Storage-Speed.jpg

Hva heter det programmet du linket et bilde av?

EDIT: Nvm, fant det ut. Det heter A1 SD Bench.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Og her kommer rosinen i pølsa: En benchmark fra 2014 med mange av de råeste kortene hvor det er testet sekvensiell ytelse (ren kopiering og lesing av lange filer) og random read & write i 512 og 4 KB-filer (realistisk jobbing direkte på kort).

Man ser at selv de sprekeste kort kneler ned til 2-3MByte (ikke bit) /sek.

http://www.tomshardware.com/charts/sd-cards-2014/benchmarks,168.html

Edit: Oppdaget at benchmarken var for kortlesere og SD, men prinsippet er akkurat det samme. Kanskje t.om, bedre

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Og her kommer rosinen i pølsa: En benchmark fra 2014 med mange av de råeste kortene hvor det er testet sekvensiell ytelse (ren kopiering og lesing av lange filer) og random read & write i 512 og 4 KB-filer (realistisk jobbing direkte på kort).

Man ser at selv de sprekeste kort kneler ned til 2-3MByte (ikke bit) /sek.

http://www.tomshardware.com/charts/sd-cards-2014/benchmarks,168.html

Edit: Oppdaget at benchmarken var for kortlesere og SD, men prinsippet er akkurat det samme. Kanskje t.om, bedre

Igjen, så har hastigheten på internminnet kun fordeler om man lagrer mange småe filer på internminnet. Så dette vil jo bare være til hjelp for applikasjoner som kanskje lagrer mange småe datafiler på internminnet. Utenom det, så har det omtrent ingen hensikt med å være avhengig av den skrive / lese hastigheten internminnet har.

En MP3 fil vil jo ikke laste i musikkspilleren noe fortere via internminnet enn det den ville ha gjort via et MicroSD kort. Det samme gjelder for store 1080p filmer hvor filmen laster nesten instant via MicroSD kortet mitt og buffrer i bakgrunnen mens jeg ser på filmen. Det er ikke en eneste 1080p film som har stoppet opp eller ha stoppet opp for å buffre med å kjøre alle mine filmer via MicroSD kortet. Selv Avatar filmen jeg har som tar 19.5 GB og har en bitrate på 20.5 Mbps er ingen problem for telefonen å kjøre.

Nå er det slik at jeg bruker exFAT filsystemet på mitt MicroSD kort. Det filsystemet har muligens en del lavere lese og skriveytelse enn det f.eks FAT eller NTFS har (er ikke 100% sikker på dette, så føl for å rette på meg om jeg tar feil her). Men jeg bruker jo exFAT for å kunne kopiere over filer større enn 4 GB til minnekortet.

Lenke til kommentar

Og når det kommer til batteriene på Oppo Find 7 telefonene, så kan du faktisk putte inn det 3000 mAh batteriet som kommer med Oppo Find 7 inn i Oppo Find 7a: http://www.oppoforums.com/threads/does-the-find-7-3000mah-battery-fit-in-the-find-7a.12025/

EDIT: OnePlus One støtter ikke 800 MHz (B20) 4G frekvensen her i europa så langt (så lenge den ikke kommer ut i en egen internasjonal versjon), men det gjør Oppo Find 7a og Find 7 (Internasjonale versjonen som kommer ut her i europa): http://www.oppoforums.com/threads/faq-which-version-should-i-choose-hardware-and-frequency-bands-comparison-between-find-7%E2%80%99s.11921/

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

"Andre er relgiøse så da er jeg det og". Bra taktikk.

Virker som du går deg litt blind i hva DU synes og antar at alle andre også har samme mening som deg.

I ditt scenario så har jeg lader hjemme, i bilen, på jobb osv. Ikke noe problem å lade telefonen gjennom dagen, der er uansett for stor til å ligge i lomma dagen lang :) Men ja, jeg bor og oppholder meg som regel steder der det er strømm 24/7.

Det er ikke til å stikke under en stol at eksternt minnekort blir mindre og mindre verdt, er ganske lite man kan lagre der etter hvert.

Å bytte ut et 2800mah med et 3000mah-batteri? Hurra.

Brått har man 3 batterier til telefonen da :p Da kan man bytte fram og tilbake masse ganger!11 yeah!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...