Gå til innhold

Kjøpe eller ikke kjøpe.  

79 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe en Oppo Find 7?

• Ja, skal kjøpe / har kjøpt den med QHD (2k) skjerm.
    • Ja, skal kjøpe / har kjøpt den med FHD (1080p) skjerm.
    • Ja, denne skal med alle typer midler skaffes. Har så lyst på den at jeg vurderer å grave meg ned i jorda med spade og grave meg ut i kina å skaffe meg den der.
    • Nei, telefonen blir for stor med sine 5.5 tommers skjerm
    • Nei, jeg skal beholde min nåværende telefon så lenge at Oppo Find 7a / Find 7 kanskje ikke er aktuell neste gang jeg skal kjøpe.
    • Nei, skal heller kjøpe en OnePlus One når den blir tilgjengelig.
    • Nei, jeg skal kjøpe en annen Android telefon i fra Samsung, HTC, Sony, LG eller Motorola.
    • Kanskje / vet ikke / har ikke bestemt meg.
    • Nei, Oppo merket er lite kjent i mobilmarkedet, så tar ingen risiko med dem.
    • Oppo, hvem er det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hvorfor folk diskuterer dette, per i dag så opererer ikke Oppo innenfor våre landegrenser og er ikke underlagt norsk forbrukerkjøpslov og derfor foreligger det 90% sikkert ikke noen reklamasjonsrett på produkter man bestiller direkte fra Oppo (dette vet jeg at er tilfellet med det de selger av Blu-Ray spillere blant annet) og hva de måtte operere med av britiske forbrukerrettigheter har null betydning i denne sammenhengen da slike rettigheter bortfaller så fort varen forlater landegrensene.

Jeg ser at Oppo opererer med 1 år garanti, og da er det med ganske så stor sikkerhet dette som gjelder ved kjøp av varer direkte fra Oppo sine nettsider, uten noen reklamasjonsrett da det er vi selv som velger å importere varer fra utenfor landegrensene og ergo godtar vi de reglene som gjelder fra produsenten uten de goder vi har via forbrukerkjøpslover i Norge.

Ser egentlig ingen grunn til å synse så fryktelig mye mer rundt dette, jeg har aldri noen sinne opplevd å få norske forbrukerkjøpsrettigheter på varer jeg selv velger å importere fra utlandet. Det finnes hederlige unntak som blant annet Microsoft som har egen nettbutikk som alle sender ut fra en sentralt lager i Nederland og gir alle brukere rettigheter ut ifra landet de befinner seg, så selv om jeg kjøper Xbox One fra Microsoft Store Tyskland så forholder de seg fremdeles til norske forbrukerkjøpsloven da jeg som kjøper bor og oppholder meg i Norge. Dette er noe de strengtatt ikke er lovpliktig til å gjøre og er veldig mye "goodwill" fra Microsoft sin side men jeg har til gode å oppleve noe lignende fra noe annet selskap. Vi har også tilfeller som Pixmania, men det er noe litt annet ettersom det er en fransknettbutikk som velger å opererer på det norske markedet, og må ergo følge norske lover og regler selv om de er basert i Frankrike.

Oppo oppholder seg ikke i Norge, de samarbeider ikke med norske forhandlere, de har ikke noe profilering og bedriver ikke noe marked via norske kanaler og det blir derfor helt urimelig og temmelig naivt å tro at man ender opp med noe annet enn standard 1 år garanti som Oppo opererer med. I og med at de ikke tilbyr reklamasjonsrett på Blu-Ray spiller bestilt direkte fra Oppo sine nettsider så er det ingen grunn til å tro at det er noe annerledes med mobiltelefonene de selger. Så om ikke noen norske kanaler velger å importere for oss så vi har reklamasjonsrett mot norsk forhandler sånn som når HiFiKlubben.no selger Oppo Blu-Ray spillere importert til Norge så kan vi nok glemme alt som har med norsk reklamasjonsrett å gjøre.

Det er naturligvis veldig synd, for med portabel teknologi som mobiltelefoner så er det litt på kanten å kun ha 1 år garanti. Det reduserer varen sin verdi ganske så betraktelig når man vet at du med kjøp av mobiltelefon i Norge og via norske kanaler ender opp med 2 år garanti og bunnsolid 5 år reklamasjonsrett. Håper det er noen norske forhandlere som kanskje tar inn disse etter hvert, først da blir de nok aktuelle for min del.

Noen som vet hvor god støtte disse telefonene pleier å se fra XDA Developers? Tenker da først og fremst på CyanogenMod, enhver Androidtelefon uten skikkelig støtte for CyanogenMod er automatisk helt uaktuell for meg og her har det dessverre blitt flere og flere modeller som ser dårligere og dårligere støtte de siste årene men jeg ser jo at Oppo har hatt en egen Oppo N1 "CyanogenMod Edition" som ble levert med CyanogenMod rett av esken så det kan virke som det er et godt og tett samarbeid her?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes faktisk ikke telefonen så fryktelig bra ut i den videoen der, tror nesten jeg må få kjent denne i hånda før jeg vet om jeg faktisk liker designet på denne. Men innser jo først nå at den er på hele 5,5" så da er den neppe aktuelle for min del uansett.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det ser meget bra ut i 4k oppløsning.

Hvilken skjerm bruker du til å spille den av?

Sjekket profilen min hvor all specs står :) ?

Skjermen jeg bruker er denne: https://prisguiden.no/produkt/samsung-ue32c6715-148887

Men jeg regner med at dere vet at 4k videoer ser bedre ut på en 1080p skjerm enn det en 1080p video av det samme ser ut på samme 1080p skjerm sant?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Men jeg regner med at dere vet at 4k videoer ser bedre ut på en 1080p skjerm enn det en 1080p video av det samme ser ut på samme 1080p skjerm sant?

Nei, faktisk ikke.

Om skjermen din ikke klarer 4K oppløsning, så blir klippet dårligere, om du spiller den av på en HD eller FullHD skjerm.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det ser meget bra ut i 4k oppløsning.

Hvilken skjerm bruker du til å spille den av?

Sjekket profilen min hvor all specs står :) ?

Skjermen jeg bruker er denne: https://prisguiden.no/produkt/samsung-ue32c6715-148887

Du sier det som om dette skal være en åpenbar sannhet? Det er det jo langt ifra.. Dette avhenger jo av skaleringsegenskaper til utstyret (skjerm, skjermkort og programvare som benyttes) og ikke minst kvaliteten til kilden. En 4K med begrenset båndbredde (bitrate) vil klare seg dårligere sammenlignet med en 1080P med god båndbredde (bitrate) også er det jo et spørsmål rundt hvilke codecs som er tatt i bruk og sist men ikke minst når det er snakk om video som faktisk er nettbasert så er det jo helt avgjørende hvilke restriksjoner tjenesten setter på båndbredde (bitrate) og hvorvidt den bedriver noen form for omkonvertering av videoen etter den er lastet opp..

Summen er at sannsynligheten for at det er bedre er faktisk relativt liten. Har du en lokal fil med høy bitrate, som kun har vært encodet en eneste gang uten noen omkonverteringer og du benytter bunnsolide avspillere og programvare som Media Player Classic med MadVR og velger gode algoritmer for nedskalering så kan det nok bli noe bedre, med en fil som er lastet opp på nett som trolig har begrenset bitrate og det hele og har gått igjennom en omkonvertering i det den ble lastet opp derimot... Det er det overhode ingen automatikk eller sikkerhet for at det er på noen måte bedre i det hele tatt, normalen er vel heller tvert imot.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jamen, når Vindicator sier det så må det stemme. Han har jo alltid rett og er veldig saklig og undersøkende.

Vel, har jeg kommet med noen bevis som skulle si noe annet?

Du må klare å skille mellom noe man tror og noe som er en sannhet. Hadde det vært en sannhet så hadde jeg som sagt lagt frem bevis eller videobevis på det.

Hvor er beviset?

Enhver oppegående person som kan noe som helst om skalering og har arbeidet med video vet at dine påstander er falske så jeg skjønner ikke hvorfor du har et så voldsomt stort behov for å tviholde på egne meninger til punktet at du heller vil sitte her å blånekte for fakta istedenfor å bare innse at du tok feil?

Les det jeg sa en gang til. Jeg sier at jeg ikke har funnet noen bevis som skulle tilsi at du tar feil på det du sier om nedskalering av 4k videoer.

Lenke til kommentar

Ok, da er det på tide med enda flere videoer av Oppo Find 7a.

PhoneDog kom ut med denne i dag.

Så fant jeg denne som er en 'Unboxing and full hands-on walkthough' video.

Og for dem som måtte finne det interresant, så kan dere se en 'Teardown And Disassembled' av Oppo Find 7a her: http://gsminsider.com/2014/04/oppo-find-7-tear-down-disassembled-oppo-find-7a/

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Begynner vel å holde med "unboxing" videoer nå? De som er interessert vet hva som fins i boksen per nå :p

Litt mer interessant med folk som faktisk har brukt den, erfaringer med colorOS, muligheter for cyanogenmod (eller andre roms) osv?

Lenke til kommentar

Begynner vel å holde med "unboxing" videoer nå? De som er interessert vet hva som fins i boksen per nå :p

Litt mer interessant med folk som faktisk har brukt den, erfaringer med colorOS, muligheter for cyanogenmod (eller andre roms) osv?

Hehe, joa. Skal satse på å poste mere full reviews videoer av telefonen fremover nå i stedet.

Oppo Find 7a blir levert med ColorOS v1.2.0, men her er en video som viser ColorOS v2.0 Beta til Oppo Find 7a.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...