GamEpaL Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Jeg jobbet for 10 år siden med å lage flere større databaser i Norge. Brukte MS-Access og ms-sql. Jeg var bl.annet med å lage databasen for BDB.no og flere andre store. Jeg har tenkt til å begynne igjen, men er det noen her som kan svare hvilke databasetyper flest bruker i dag. Hvilke kurs som er best og som gir størst mulighet for jobb. Tusen hvis du svarer.... Lenke til kommentar
quantum Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 (endret) Tusen hva da? Av RDBMS'er er vel fortsatt MS-SQL mye brukt, sammen med Oracle og MySQL. MySQL er kvitt en del av barnesykdommene nå, men det er jo en del surr i økosystemet ... MariaDB osv. PostgreSQL er et fint alternativ. Men alt i alt er det mye same-same på den fronten. Det "store" som har skjedd på databasefronten siden du var på banen kalles NO-SQL, som i korthet går ut på at det har poppet opp ymse spesialiserte databaseimplementasjoner retta inn mot diverse bruksområder hvor vanlige relasjonsdatabaser ikke er så gode. Neo4j for grafer, MongoDB for gigantiske datamengder osv. Felles er at man skal være ganske obs på hvilke behov man egentlig har og hvilke begrensninger disse systemene har før man tar dem i bruk. Fins masse case-studies man kan google seg fram til her for å få litt oversikt. Dessuten har det skjedd litt på indeksfronten, fritekstsøkemotoren Lucene fikk først påbygningen Solr, og nå de siste par åra har Elasticsearch kommet på banen og vel kjørt litt forbi Solr. Versjon 1.0 av Elastic ble vel faktisk nettopp sluppet, men systemet har vært brukt i produksjon lenge og er stabilt. Anbefaler deg å ta en titt. Endret 20. mars 2014 av quantum Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Er jeg ufin hvis jeg sier at ingen bruker MS Access når det er snakk om store databaser? Så mitt første spørsmål er hva mener du er en stor database? MS-SQL er et greit valg hvis du har tenkt å jobbe mot Windows verdenen. Andre alternativer er Oracle og IBM DB2. PostgreSQL er godt alternativ hvis du vil hja en gratis database. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 For ti år siden var ihvertfall Access og stor database gjensidig utelukkende ... i dag kjører vel Access på en slags lobotomert utgave av MS-SQL og har vel da litt bedre forutsetninger for å virke ... tror jeg. Vil ikke vite, egentlig ... Ikke bruk energi på Access, er mitt tips. Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Jeg vil på det varmeste anbefale deg å kjøpe boken Seven Databases in Seven Weeks for å få en god oversikt over hvordan databaseverden ser ut i dag. De mest populære databasene for tiden slik jeg oppfatter det... RDBMS: MSSQL, Oracle, PostgreSQL, DB2 Merk at det at det er gratis ikke er eneste grunnen for å velge PostgreSQL - den har blitt skikkelig voksen de siste årene, og har i tillegg til å overtal rollen MySQL hadde også fått en rekke kule funksjoner som MSSQL og Oracle bare kan drømme om. For mindre ting: SQLite Dokumentdatabaser: MongoDB, CouchDB, Couchbase, RavenDB (for .NET) Key-value stores etc: Riak, Redis, Memcached, Amazon SimpleDB, Berkeley DB (fra Oracle), etc.. Column oriented: HBase, Cassandra Graph: Neo4j Andre som begynner å få endel omtale: RethinkDB, Datomic... Det gikk litt fort, mulig listen har feil, og garanterer at jeg har glemt at par viktige Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå