opps Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Hei! jeg er en gutt på 18 snart 19 år og har fått meg lærlinge plass som rørlegger i stavanger. jeg skal ta med meg forloveden min og flytte dit iløpet av juli, vi flytter ifra trøndelag. Det jeg lurer på er om noen har vært i samme situasjon tidligere? jeg kommer selfølgelig ikke til og ha stigende lønn men en flat lønn på 130 kr timen i 2.5 år. + jeg får sikkert 65 000 kr av lånekassen i året. da sitter jeg igjenn med ca 19500 før skatt i mnd. min forlovede kommer til og prøve å finne seg jobb men det er ikke Helt sikkert hun får det før vi flytter. vi vil ikke bo i bofelleskap og HELST ikke i et rom på 12m2. De fleste leiligheter ligger fra 7 - 10 000. Det jeg lurer på er hvor mye skatt man betaler som lærling? og hvor mye bør man invistere i leilighet i mnd får og klare og sette mat på bordet hver dag? Kåm med råd og forslag, tusen takk pfh! :-- ) Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Mener jeg betalte rundt 10% skatt som lærling, men så hadde bare jeg 9700 kr brutto hver måned det første året. Dette beregnes automatisk når du gir opplysninger om forventet inntekt. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Det er vanlig skatt for lærlinger, dvs basert på inntekt, ikke at du er lærling. Dette kan du regne ut feks. her: http://www.dinside.no/789330/slik-blir-din-skatt-i-2014 Ellers så er det ikke verre enn å sette opp budsjett på utgifter, så ser du hvor mye du kan betale i husleie. Regn 1500 til strøm for sikkerhetsskyld, sett av penger på en fast (regnings-)konto til strøm, årsavgift, internett, tv, telefon etc. Inn på den kontoen bør da 1500 til strøm, 250 til årsavgift for en bil, 3-500 for internett, 2-400 for tv, opptil 1000 for mobil (to abonnement) etc. Hvem som setter inn hvor mye må dere bli enige om. Utenom dette trenger dere penger til mat, husholdningsartikler, kino osv. Mat for to personer kan være alt fra 3000 og opp, spørs hvor billig dere ønsker og klarer å leve. Samt så bør dere spare opp et lite buffer i tilfelle vaskemaskinen/kjøleskapet/bilen blir ødelagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå