TheodorBjork Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Jeg har en aloe vera plante som har vokst seg fem ganger sin opprinnelige størrelse på ett år. Jeg har byttet potte fem ganger fra før av.Denne gangen hadde jeg problemet at ingen hadde stor nok potte i oslo sentrum.Planten hadde vokst seg tett opp til kanten av sin 5 liter og 23cm potte.Det eneste i nærheten blomsterbutikken hadde var ei potte på 25 liter...Da jeg satte planten oppi spredte den seg utover og dekket hele diameteren til potta. Greit nok.Men! er denne potta for lang? Altså, vil all den jorden under røttene føre til at røttene råtner? Jeg vurdere å kjøpe ei plastbøtte og bore noen hull i bunnen istedenfor...Hjelp? Lenke til kommentar
cheguevara7 Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Du kan bruke en søppelbøtte, og lage hull på bunnen. som igjen kan legges i en dyp rund fat, slik at vannet ikke renner direkte ut på gulvet. evt så regner jeg med at utenlandske butikker ( hadi city) på grønland, har store potter. hver gang jeg har kjøpt en aloe vera plante har den blitt tørket ut.. hvor ofte vanner du den, noen forslag til bedre stelling hadde vært fint. Endret 19. mars 2014 av cheguevara7 Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 Du kan bruke en søppelbøtte, og lage hull på bunnen. som igjen kan legges i en dyp rund fat, slik at vannet ikke renner direkte ut på gulvet. evt så regner jeg med at utenlandske butikker ( hadi city) på grønland, har store potter. hver gang jeg har kjøpt en aloe vera plante har den blitt tørket ut.. hvor ofte vanner du den, noen forslag til bedre stelling hadde vært fint. Men, som sagt, det store spørsmålet er: Vil røttene råtne hvis potta er for "lang" - altså for langt ned til bunnen? Tips? Ingen anelse. Tror jeg har vært heldig. Jeg fikk en bitteliten stikling av mora mi. Ikke mer enn en neve stor. Jeg vannet den kanskje to ganger i uka om sommeren og ellers lot den stå urørt i vinduskarmen. Aner ikke hvorfor den har vokst seg så diger. Ingen gjødsling, ingen spesiell jord (bare løsvekt-jord fra blomstbutikken). Så, vanner veldig sjeldent. Bare kjenner på jorda et par ganger i uka. Er den knusstørr så vanner jeg, en halv liter eller så. Har dine stått i vindu? Har du overvannet dem? Lenke til kommentar
cheguevara7 Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Du kan bruke en søppelbøtte, og lage hull på bunnen. som igjen kan legges i en dyp rund fat, slik at vannet ikke renner direkte ut på gulvet. evt så regner jeg med at utenlandske butikker ( hadi city) på grønland, har store potter. hver gang jeg har kjøpt en aloe vera plante har den blitt tørket ut.. hvor ofte vanner du den, noen forslag til bedre stelling hadde vært fint. Men, som sagt, det store spørsmålet er: Vil røttene råtne hvis potta er for "lang" - altså for langt ned til bunnen? Tips? Ingen anelse. Tror jeg har vært heldig. Jeg fikk en bitteliten stikling av mora mi. Ikke mer enn en neve stor. Jeg vannet den kanskje to ganger i uka om sommeren og ellers lot den stå urørt i vinduskarmen. Aner ikke hvorfor den har vokst seg så diger. Ingen gjødsling, ingen spesiell jord (bare løsvekt-jord fra blomstbutikken). Så, vanner veldig sjeldent. Bare kjenner på jorda et par ganger i uka. Er den knusstørr så vanner jeg, en halv liter eller så. Har dine stått i vindu? Har du overvannet dem? Jeg hadde ikke plassert min ved vinduet, og den fikk dermed ikke tilstrekkelig med sollys. Det må nok være hovedgrunnen for at min daua. Jeg tørr ikke å uttale meg om røttene kommer til å rottne eller ikke, mtp hva konsekvensene kan bli. viser bare mine kreative sider Du bør taså spørre noen med mer kunnskap, ( nærmeste blomsterbutikk kanskje) lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå