Gå til innhold

Trenger en serverdistro for et avansert netverk


Anbefalte innlegg

Skal sette opp noe som jeg definerer som et litt mer avansert netverk enn normalt.

 

Planen er at serveren skal kjøre en serverdistro, den skal være lagringsklient og her skal instillingene for hver enkelt maskin på nettverket ligge.

 

Strukturen blir vel noe slik

 


Router

l

Switch-server

l

pc1/2/3

På pc 1 og to er det win xp på nr 3 er det win98. Jeg vil tro at et påloggingsscript må legges inn på alle sammen. Man skal kunne logge seg på alle maskiner på netverket med brukernavn og passord og dermed få tilgang til samme desktop og lagringsplass så alle maskiner kan brukes uten at arbeidet stopper.

 

Det med desktop tror jeg blir vanskelig på win98 maskinen men det ser jeg an (det er bare en som bruker den uansett).

 

Hvilken distro vil dere anbefale på serveren?

 

Maskinvare (IBM PC server330):

Pentium pro (skal oppgraderes til to stk når jeg får tid til å finne en billig)

256mb ram (var noe slikt)

2 scsi disker (1,5gb hver)

 

Det var vel det viktigste å vite, som dere ser er maskinen litt gammel men den skal bare klare tre meskiner så jeg tror det skal gå bra, eventuelt anskaffer jeg en ekstra HD til den

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle nå laste ned clarc connect men så dette

 

If you have not purchased a ClarkConnect Office license, you can purchase one online -- click here.

 

Så på prislista og det koster penger, jeg har nemlig tenkt å putte det inn på en offentlig skole om det virker skikkelig.

 

Skulle gjerne ha en gratis distro, er det flere forslag?

(debian kan det fungere?)

Lenke til kommentar

Hm..

Mye rart du ønsket deg =)

"Serverdistro" blir vel stort sett alle distro som ikke er rene "router-fw-onfloppy-osv" distros. De aller fleste kan tweakes til det ugjenkjennelige, og spesielt når man ønsker såpass avansert stuff.

Selv holder jeg alle knappene på Slackware ;)

 

Men du ønsker å ha Linuxserveren som domenekontroller(DC) samt profiler for brukere på domenet på den gitte maskinen? Høres avansert ut, både linuxteknisk og Windozeteknisk. Men er du kjent med begge delene, så skal det vel gå smoothly til.

Bruk Samba på linux'en i alle fall. Hint, trenger ikke AD for å kjøre roaming profiles. NT-Domene fungerer fint. Noe samba kan være DC for utmerket. Usikker på AD, begynner å bli en stund sia jeg surra med det.

 

Når det gjelder SMP støtte, så vil alle kernler du kompilerer det inni gi det du ønsker. Men om "enkle" distros vil gjøre det mulig, må du nesten teste ut.

 

-Dante

Lenke til kommentar

Ville altsaa pr0vd debian om jeg var deg. :) Trustix er alternativ 2, og hvorfor pr0ver du ikke ut ClarkConnect som saa mange anbefaler? Ah, fordi den koster penger for store plasser?

 

Smoothwall er ogsaa en distro som fokuserer paa clarkconnect-ting :p Sjekke ut den ;)

 

Men altsaa, debian eller trustix med Samba 3. Roaming profiles, det har de her paa skolen med Novell, meget nyttig maa jeg si!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...