Niklasp Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Mer treffsikker en både nesa og best-før-datoen.Smart-sensor viser om maten er råtten eller ikke Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Jeg betaler gladelig litt mer for hvert produkt om de har denne merkingen. Har ikke et norsk firma laget noe ala dette? Som allerede er på vei ut i butikken? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Hvis produktet er helt ferskt, vil merket være rødt. Når maten begynner å bli dårlig, for eksempel når melken begynner å surne, blir merket mer og mer gulaktig, før det til slutt blir grønt, og dermed "100 prosent råttent".Mer logisk i mitt hode dersom fargekodingen var motsatt vei. Uansett er nesa grei nok til det en allerede har i kjøleskapet. Sensor-løsningen hjelper imidlertid noe på det som er i butikken fordi lukt testing ofte ikke kan gjennomføres der grunnet innpakning. Uansett, folk blir sjuke av dårlig hygiene mye oftere enn av at maten rekker å bli råtten. Merking som dette hjelper lite mot denslags. Endret 19. mars 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
spillhekta Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Kunne dere forklare litt mer om hvordan denne funker og hva som gjør at den kan vite om maten er bra eller ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Det er vel grenser for hva journalister skal sette seg inn i. Sensoren er ikke i kontakt med maten så prinsippet er å "måle" tid + romtemperatur og ut i fra det endre farge på sensoren. Det er altså ulike variasjoner av sensoren for ulike matvarer. Denne skiller seg litt fra andre lignende saker ved at den er en slags "géle" som man antar blir lettere/billigere å påføre embalasjen enn "brikker" av et eller annet slag. Endret 19. mars 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Jeg betaler gladelig litt mer for hvert produkt om de har denne merkingen. Har ikke et norsk firma laget noe ala dette? Som allerede er på vei ut i butikken? Gilde tror jeg drev med noe slikt, hvis det ikke var Rema 1000 som skulle begynne med det. Gått og ventet på dette selv Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Dette er vel 3. eller 4. gangen jeg har sett en sak om noe tilsvarende de siste 10 årene. Når skal de gå for masseproduksjon? Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Tar-tempen-pa-maten-7235937.html#.UynL5vl5Oqg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg