TonySandvik Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Heisann alle sammen. Driver å leser og leser for å prøve å forstå hva slags blits jeg trenger og hvordan de fungerer med hverandre. Per idag så har jeg en Nikon D600 og en "no name" manuell blits. Synes det er ganske kjekt å ta portrettbilder, men sliter med skarpe skygger på bakgrunnen når jeg tar bilder( det kan selvsagt løses med å flytte personen lenger vekk fra bakgrunnen) Det jeg kunne tenkt meg var 1 eller 2 nye blitser som faktisk fungerer trådløst med kameraet mitt så jeg slipper å stille inn alt manuelt og håpe på at blitsen ikke er for sterk eller for svak eller at den i det hele tatt løser seg ut. Hvilke blitser behøver jeg? Kan noen forklare meg prinsippene bak Nikons i-ttl system og kan jeg bruke tredjeparts blitser eller må jeg ha Nikon blitser? vil helst ha alle funksjonene som er i Nikons blitser. MvhTony Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Skal du ha full pakke kan du kun bruke Nikon sine egne som SB700, brukt SB800, SB900 feks Nikon kaller dette CLS - Creative Light System og kan trigges fra kamera med innebygget blits. Fungerer genialt innendørs i studio, til dels ute og i sollys kan man bare glemme det stort sett. Man styrer 2 kanaler fra kameraet og kan velge TTL, manuelt osv derfra så man kan feks ha 2 blitser foran på en kanal og 2 bak på en annen kanal. Min erfaring med dette som jeg har brukt over 5 år er at det fungerer veldig bra, slipper å springe bort for å slå av blitser hvis feks skal ta bilder uten lys bak. Det ligger tre tonn med videoer på Youtube hvis engelsk går greit, søk på feks Nikon School - Nikon CLS - Joe McNally. Skulle du mot alle odds ikke være for langt unna Notodden rop ut Lenke til kommentar
TonySandvik Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Takk for raskt svar:-) Holder det med SB700 eller mister jeg funksjoner kontra SB910? Finnes der andre merker med samme funksjoner som Nikons egne blitser? Har kikket på youngnuo 565ex blandt annet, samt Nissin og Phottix. Vil ha 4 blitser, og skal jeg da kjøpe sb700 eller sb910 blir det fort godt over 10000kr Bor dessverre på sunnmøre så Notodden blir et stykke å reise. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Holder det med SB700 eller mister jeg funksjoner kontra SB910? Finnes der andre merker med samme funksjoner som Nikons egne blitser? Vil ha 4 blitser... Har du vurdert en pakke som er mye bedre..... og billigere? Lenke til kommentar
TonySandvik Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Holder det med SB700 eller mister jeg funksjoner kontra SB910? Finnes der andre merker med samme funksjoner som Nikons egne blitser? Vil ha 4 blitser... Har du vurdert en pakke som er mye bedre..... og billigere? Hvilken pakke tenker du da på ? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Kan du klare deg uten TTL som jeg faktisk har kuttet helt ut og kjører manuelt så kan du bruke nesten hva som helst. Fordelen med manuelt er at har du først satt lyset så vil det ikke endre seg ved feks bytte bakgrunner, lyse mørke klær osv. Det som blitsen må ha er SU4 kompatiblitet som vil si at den trigges av lyset fra en annen blits, alternativt bruke triggere som feks Pocket Wizard X. Lenke til kommentar
TonySandvik Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Ja det har jeg forstått. Kjører 1 ekstern blits uten ttl nå... Men for å prøve å være litt spesifikk, kan jeg bruke kameraets innebygde blits til å fjernstyre for eksempel Youngnuo yn-565ex og ha samme innstillingsmuligheter som jeg hadde hatt med en SB910? Kan jeg velge manuell eller ttl fra kameraet samt eksponeringskompensasjon? Må vist ha dette inn med te-skje Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Holder det med SB700 eller mister jeg funksjoner kontra SB910? Finnes der andre merker med samme funksjoner som Nikons egne blitser? Vil ha 4 blitser... Har du vurdert en pakke som er mye bedre..... og billigere? Hvilken pakke tenker du da på ? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Takk for raskt svar:-) Holder det med SB700 eller mister jeg funksjoner kontra SB910? Finnes der andre merker med samme funksjoner som Nikons egne blitser? Har kikket på youngnuo 565ex blandt annet, samt Nissin og Phottix. Vil ha 4 blitser, og skal jeg da kjøpe sb700 eller sb910 blir det fort godt over 10000kr Tja, mesteparten av funksjonene de påstår tredjeparts-blitsene innehar medfører nok riktighet. Kjenner ikke så godt til Nikon men på Canon ETTL mister man noen korreksjon-funksjoner på tredjeparts-blitser, men de begynner å bli bedre og bedre. Det som jeg synes er det største problemet med tredjeparts-produkter er kompatibiliteten med nyere kameramodeller, har selv opplevd at produkter som er noen år gamle ikke fungerer optimalt på nyere kameraer. Endret 19. mars 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Boeing Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 (endret) Hei Tony Jeg kom over en video som forklarer med eksempler hvordan Nikon sitt TTL system fungerer. Jeg synes den var inspirerende, og potensialet er jo imponerende, Man skal jo være kritisk til slike leverandør-spesifikke "reklamevideoer", men fotografene i denne serien (det er to videoer) er dyktige. Absolutt verd en titt. Den første videoen er introduksjon med eksempler: http://www.youtube.com/watch?v=EWk_GnTzyWw Den andre videoen tar for seg potensialet (eksemplene her er mer ekstreme). Men effekten er imponerende. Etter min mening tar denne videoen blitsbruk til det ekstreme, og er mer til inspirasjon enn til opplæring (det er nok ikke for alle å kjøpe 30 blitser for å lys opp en fiskebåt). http://www.youtube.com/watch?v=kqN1wcHsREc Mvh Egil Johnsen Endret 20. mars 2014 av Boeing Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Støtter denne. Bruker noe som ser veldig likt ut på skolen. Man kan også skaffe batteri til dette. http://www.fotovideo.no/foto/Studioutstyr/Blitsanlegg/Elinchrom/Elinchrom-D-Lite-RX-4-To-Go-EL-20842-Studiosett-m-2-stk-400Ws-lamper-130744-p0000156476 Selvfølgelig aller mest praktisk til innebruk. Ikke like lett å raske med seg som 2xSB700 og et par små softboxer med noen lette stands. Lenke til kommentar
TonySandvik Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 Takk for alle svar. Forstår meg endel bedre på det nå Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Takk for alle svar. Forstår meg endel bedre på det nå Har du tenkt på kun studiobruk eller er utendørs ett tema ? Lenke til kommentar
TonySandvik Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 både studiobruk og utendørs. Liker tanken på nattbilder der jeg lyser opp objektene med blits. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 både studiobruk og utendørs. Liker tanken på nattbilder der jeg lyser opp objektene med blits. Det er grunnen til at jeg valgte å gå for batterblitser selv istedet for studiolamper. Det er store, tunge, aggregatene er svære, svindyre og tunge og jeg har 6 blitser og 5 PW triggere i en liten bag. Lenke til kommentar
Huxy Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Sjekk yongnuo. Geniale, gode og billige blitzer. Om du søker på ebay får du flere blitzer til underkant av 500kr per stykk, og radiotriggere til knappe 300kr for 2 stykk. Jeg har selv god erfaring med disse! Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Jepp, kjøpte nettopp 2x YN 560-III, manuelle blitser med innebygget trådløs mottager. Brukte Cactus v5 som trigger tidligere, og det er veldig fint å 1) slippe ustabiliteten når den står mellom stativ og blits og 2) et ekstra sett med batterier å tenke på. God byggkvalitet og enkel å sette seg inn i, selv om jeg i utgangspunktet bare trenger å justere styrken med opp/ned. Kjøpte med en pakke med 2x RF-603CII (trigger), og det hele kom på rundt 1300kr fra Amazon, inkl. frakt og moms. Det løser ikke problemet med å justere styrken uten å bevege seg, men om man sparer rundt 7500kr på 4x blitser, så tåler iallefall jeg å bevege meg noen meter og trykke på knapper. Alternativt kan du sjekke bruktmarkedet for SB-600/800/900-er og snappe opp de som er ok priset. 4 blitser er sikkert kjekt å ha liggende, men jeg ville heller lært meg å bruke én skikkelig før du gaper helt over. Du kan gjøre mye med én blits, en paraply og en reflektor/isoporbit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå