Gå til innhold

Menns problemer og kvinners privilegium

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Kvinner som gruppe, selv om vi alle er individ, har lite problemer i dagens samfunn. Man kan egentlig summere det i et ord: voldtekt. Resten av kriminelle handlinger er vel de ikke særlig utsett. Det er vel egentlig intet annet. Selv om det blir mye fokusert på å få slutt på voldtekten i dag. Noe jeg ikke har noe i mot, men bare for å si at problemet blir arbeidet mye med å bli fjernet.

Ellers tar kvinner mer utdanning, er mindre utsett for stort sett alle kriminelle handlinger, lider under mindre fattigdom, nesten ingen er uteliggere, får mye støtte fra staten, kontroll over om de får barn eller ikke og sikkert mye annet.

Likevel får de mye hjelp, fokuset er stort sett på dem. Selv om man ut fra statistikk at spesielt gutter og litt menn menn sliter mer:

- Tar mange ganger flere selvmord, spesielt yngre menn.

- Sliter mer i skolen.

- Sliter mer fordi mor velger at de ikke skal ha noen tilstedeværende far, ødeleggingen av familieinstitusjonen.

- Tar mindre utdanning.

- Mer utsatt for kriminelle handlinger.

- Mindre beskyttet under loven for ulike umoralske handlinger når det gjelder fedreskap.

- Flere utsatt for narkotika og for ekstrem fattigdom.

- Flere plikter, mindre beskyttelse (eks. militærtjeneste, ingen fokus på dem når de har problem)

- Mindre penger innvilget og dårligere behandling for personer som lider av særskilte sykdommer for menn.

- Tidligere død, mindre forventet levealder. Mange dør før tiden også av ulike grunner.

- Skal ofre seg selv for andre.

- Er oftere alene og familieløse (om det ikke er av egen fri vilje)

Pluss sikkert mer.

Mao har kvinner privilegium i det at problemer som rammer dem blir tatt hånd om, mens de som rammer menn på en måte er deres feil. Det er umulig at det kan ha noe med ting de ikke har noen kontroll over eller oppdragelse? Og dette er vel det beste privilegiumet man kan ha. De usynlige alene mennene er det det samme med. I mens får vi som sitter på høystolen med fin utdanning, intakte familier, trygge og rike ha det godt.

Hva tenker dere om dette? Eksisterer privilegiet?

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Jeg synes det er flott at samfunnet løfter fram kvinner. En kan ikke vente at barn, kvinner og psykisk utviklingshemmede kan klare seg i samfunnet uten at de får spesiell tilrettelegging/kvotering/egne kvinnenettverk/barneombud osv. Vi skal være takknemlig for at staten hjelper slike svake grupper.

Det er vel slik de tenker ;) Faktisk tror jeg det når det gjelder feministene. Resten av oss mener at kvinner burde ha likt utgangspunkt fra fødselen av og ikke evig hjelp, selv om de ikke har det noe verre eller er mindre egnede. I vertfall burde alle få det da.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Mao har kvinner privilegium i det at problemer som rammer dem blir tatt hånd om, mens de som rammer menn på en måte er deres feil.

Hallo? Har du ikke fått med deg debatten tidligere i år der vellykkede kvinner nettopp hevder at kvinner som ikke lykkes bare kan skylde på seg selv?

Kan du forøvrig nevne noen av disse mange støtteordningene fra staten som kun kvinner nyter godt av?

Hvis du sammenligner nåtiden med hvordan det var for hundre (eller mer) år siden, så gjelder vel fortsatt denne listen:

- Mindre beskyttet under loven for ulike umoralske handlinger når det gjelder fedreskap.

- Flere utsatt for narkotika og for ekstrem fattigdom. [bytt ut med alkohol.]

- Flere plikter, mindre beskyttelse (eks. militærtjeneste, ingen fokus på dem når de har problem)

- Tidligere død, mindre forventet levealder. Mange dør før tiden også av ulike grunner.

Dermed kan man neppe hevde at det er kvinnefrigjøringen og "støtte fra staten" som er årsak til dette.

Resten av listen:

- Sliter mer i skolen.

- Tar mindre utdanning.

Det er flere menn som tar utdanning nå enn for 100 år siden, men det var da nok av de som sleit for 100 år siden også. Bare de flinkeste fikk utdanning ut over folkeskolen - hvis de hadde råd.

Kvinner ble ikke oppmuntret til å utdanne seg den gangen, og at de viser seg å lykkes bedre i skolen enn jevnaldrende gutter i dag er jo ikke jentenes problem.

- Sliter mer fordi mor velger at de ikke skal ha noen tilstedeværende far, ødeleggingen av familieinstitusjonen.

Sliter gutter mer enn jenter pga. fars manglende tilstedeværelse?

Er det verre om mor velger at far ikke skal være tilstede enn at far selv velger å ikke være tilstede?

Er ikke dette like mye (eller vel så mye) et problem som skapes av fraværende menn som av mødre som ikke vil ha noe med far å gjøre?

- Mindre penger innvilget og dårligere behandling for personer som lider av særskilte sykdommer for menn.

Det har i det siste blitt satt fokus på at behandling av brystkreft og livmorhalskreft mm. nok får større oppmerksomhet (og blir tildelt flere ressurser) enn testikkelkreft og andre typiske manns-sykdommer, så der har du et poeng.

Lenke til kommentar

Jeg tror kvotering og overdryssing av privilegier og uformelle fordeler skaper kvinneforakt. Vi risikerer at nyheter om voldtekt blir reagert på med hurra-rop fra stadig flere.

Da jeg var student ved Menighetsfakultetet for 10 år siden, ble det akutte problemer med dametoalettet. Det ble stengt og herretoalettet ble sporenstreks gjort om til dametoalett. De satte til og med en vakt utenfor for å hindre menn fra å komme inn for å drite. Er det verre for kvinner å drite bak noen busker enn det er for menn?

Muligens er Menighetsfakultetet ikke en representativ institusjon for samfunnet som helhet, men jeg lurer på om dette også kunne hendt andre steder.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Mao har kvinner privilegium i det at problemer som rammer dem blir tatt hånd om, mens de som rammer menn på en måte er deres feil.

Hallo? Har du ikke fått med deg debatten tidligere i år der vellykkede kvinner nettopp hevder at kvinner som ikke lykkes bare kan skylde på seg selv?

Kan du forøvrig nevne noen av disse mange støtteordningene fra staten som kun kvinner nyter godt av?

Hvis du sammenligner nåtiden med hvordan det var for hundre (eller mer) år siden, så gjelder vel fortsatt denne listen:

- Flere utsatt for narkotika og for ekstrem fattigdom. [bytt ut med alkohol.]

Dermed kan man neppe hevde at det er kvinnefrigjøringen og "støtte fra staten" som er årsak til dette.

Resten av listen:

- Sliter mer i skolen.

- Tar mindre utdanning.

Det er flere menn som tar utdanning nå enn for 100 år siden, men det var da nok av de som sleit for 100 år siden også. Bare de flinkeste fikk utdanning ut over folkeskolen - hvis de hadde råd.

Kvinner ble ikke oppmuntret til å utdanne seg den gangen, og at de viser seg å lykkes bedre i skolen enn jevnaldrende gutter i dag er jo ikke jentenes problem.

Sliter gutter mer enn jenter pga. fars manglende tilstedeværelse?

Er det verre om mor velger at far ikke skal være tilstede enn at far selv velger å ikke være tilstede?

Er ikke dette like mye (eller vel så mye) et problem som skapes av fraværende menn som av mødre som ikke vil ha noe med far å gjøre?

Det har i det siste blitt satt fokus på at behandling av brystkreft og livmorhalskreft mm. nok får større oppmerksomhet (og blir tildelt flere ressurser) enn testikkelkreft og andre typiske manns-sykdommer, så der har du et poeng.

- Menn tok ikke mer selvmord enn kvinner før rundt 1970, ellers har det vert minimale forskjeller.

- Fedre har alltid hatt mindre rettsvern når det gjelder dette, men i dag burde nesten de få det. Eksempelvis har vi nå muligheten til å vite hvem faren er, og menn burde bli vernet mot svik av "fedre", der en mann blir lurt til å tro at et barn er hans når det ikke er det. Det samme er ikke barn beskyttet mot en gang. Eller har rett til å vite at han har fått et barn. Eller tjuveri av sædceller osv.

- Forskjellen i forventet levealder var høyest rundt 1950-1990. Resten av tiden har forventet levealder vert litt forskjellig, ikke mye.

- Flere menn var ikke alene og familieløse før.

Resten stemmer, men når forholdene har blitt rettet opp for kvinner, mens menn sine problemer i forhold til kvinner stort sett har økt. Selv om vi materielt og helsemessig har fått det bedre.

Gutter sliter mer fordi de ikke har rett på en far, gutter trenger en far mer enn jenter. Fordi det er implisitte forskjeller. Grunnen til at far ikke er til stede er i hovedsak at kvinner tar ut over 2/3 av skilsmissene. Samt at mor velger å få barn uten tilstedeværende far.

Det er ingen tvil om at særskilte sykdommer for menn blir behandlet dårligere enn de for kvinner.

Eneste logiske forklaringen på dette er at kvinner har privilegium, og at staten behandler menn som de er mindre verdt.

Lenke til kommentar

Jeg tror det har mye med innstilling å gjøre. Jeg tror rett og slett at det ligger mer naturlig for mange kvinner å klage og bruke samfunnet best mulig, mens dette er terskler som kan være vanskeligere for menn.

Enkelte kvinner sørger for at systemet skal gi og støtte dem mest mulig, samtidig som kvinner generelt ser ut til å ha lite problemer med å bli forsørget og beskyttet av andre, sammenlignet med menn. Det er på den annen side lite som er så "umandig" som å klage. Jeg tror dette kommer til uttrykk ved de voldsomme forskjellene mellom kjønnene hva angår sykefravær og arbeidstimer, samtidig som vi ser menn som klager bli stemplet som "sytemenn" og tapere.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror det har mye med innstilling å gjøre. Jeg tror rett og slett at det ligger mer naturlig for mange kvinner å klage og bruke samfunnet best mulig, mens dette er terskler som kan være vanskeligere for menn.

Enkelte kvinner sørger for at systemet skal gi og støtte dem mest mulig, samtidig som kvinner generelt ser ut til å ha lite problemer med å bli forsørget og beskyttet av andre, sammenlignet med menn. Det er på den annen side lite som er så "umandig" som å klage. Jeg tror dette kommer til uttrykk ved de voldsomme forskjellene mellom kjønnene hva angår sykefravær og arbeidstimer, samtidig som vi ser menn som klager bli stemplet som "sytemenn" og tapere.

Jeg opplever egentlig ikke at kvinner klager og syter så mye. Har jobbet stort sett nært kvinner de siste 25 år, så erfaring med kvinner har jeg, er også gift med en kvinne gjennom 10 år. De kvinner som hyler og klager mest opplever jeg som feministene, spesielt kvinner på ytterste venstrefløy. De hyler og skriker for det meste. Men det opplever jeg mer som et politisk spill.

At kvinner har høyere sykefravær en menn. Tror jeg henger sammen med at kvinner er langt mer dobbeltarbeidene en oss. De har også tunge og stressende jobber, sykehjem, hjemmesykepleie osv. Har selv jobbet på sykehjem og det er hardt om noen skulle tro noe annet. Så alt i alt, tror jeg ikke kvinner er mer syke en oss menn. Men det er som sagt hva jeg tror, sitter ikke på noe fakta her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg opplever egentlig ikke at kvinner klager og syter så mye. Har jobbet stort sett nært kvinner de siste 25 år, så erfaring med kvinner har jeg, er også gift med en kvinne gjennom 10 år. De kvinner som hyler og klager mest opplever jeg som feministene, spesielt kvinner på ytterste venstrefløy. De hyler og skriker for det meste. Men det opplever jeg mer som et politisk spill.

At kvinner har høyere sykefravær en menn. Tror jeg henger sammen med at kvinner er langt mer dobbeltarbeidene en oss. De har også tunge og stressende jobber, sykehjem, hjemmesykepleie osv. Har selv jobbet på sykehjem og det er hardt om noen skulle tro noe annet. Så alt i alt, tror jeg ikke kvinner er mer syke en oss menn. Men det er som sagt hva jeg tror, sitter ikke på noe fakta her.

Som sagt mener jeg relativt til menn. Jeg opplever ikke heller kvinner flest som veldig klagende, men som du sier er det en veldig høylytt gruppe som får uforholdsmessig mye gjennomslag. Når en det en sjelden gang i blant er en mann som går offentlig ut og klager litt blir de kalt "sytemenn" og tapere. Det er rett og slett en mye større aksept for at kvinner klager, og da klager også en høyrøstet gruppe temmelig mye. Dermed får vi også flere runder om "vold mot kvinner" samtidig som de færreste ser ut til å være klare over at menn er mer utsatt for vold enn kvinner.

Angående arbeidsbelastning er det en teori jeg har veldig lite tro på. Så vidt meg bekjent har man ikke klart å finne noen slik korrelasjon, og skjevheten er veldig påfallende. Samtidig så er det slik kvinner er mye mer hos lege og psykolog, selv om de jevnt over lever lenger enn menn. Jeg synes det er rart at man i mange sammenhenger ser ut til å være helt uvillig til å snakke om elefanten i rommet, at det kan være snakk om forskjeller i forventning og innstilling som fører til at noen biter tenna sammen, mens andre kanskje tar en sykedag ekstra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kvinner blir kvotert inn på enkelte skoleplasser. Dette er ett privilegium og unødvendig i dag etter min mening. Men hvilket andre privilegium er det du snakker om?

Hvorfor er hoveddelen av de som tar selvmord unge menn? Har du undersøkt dette?

Kriminalitet går først og fremst utover menn, men hvem er det som begår denne kriminaliteten? Jo, det er menn. Menn gjør det mot menn...

Hvor mange kvinner velger å holde svangerskapet hemmelig og ikke fortelle barna hvem som er faren? Har du noen statistikk på dette?

Har du noen statistikk som sier at menn lever i ekstrem fattigdom i Norge? Vet du i det hele tatt hva ekstrem fattigdom er?

Hvilke flere plikter er det du snakker om, bortsett fra militæret?

Hvis du ser bort i fra selvmord, hvor er sammenhengen mellom det du kaller privilegier og det at menn dør tidligere?

Hva mener du med at menn skal ofre seg selv for andre i større grad enn kvinner? Eksempler?

Hvor mange er alene og barnløs mot sin egen vilje? Hva mener du skal gjøres med dette, tvinge barnløs kvinner og menn til å få barn sammen??

Jeg vil bare nevne noen urettferdigheter andre veien siden det eneste du nevner er voldtekt:

Nær åtte av ti minstepensjonister var kvinner i 2012.

60 prosent av alle uføretrygdede er kvinner.

40 prosent av yrkesaktive kvinner jobber deltid.

Langt flere menn enn kvinner har rett på avtalefestet pensjon (AFP).

Kvinner taper økonomisk på å få barn i Norge

Det er definitivt lønnsomt for samfunnet at vi får barn, men underveis påløper det noen kostnader og disse må noen bære. En nylig avlagt doktoravhandling i samfunnsøkonomi av Sara Cools har sett på dette. Det viser seg at kvinner taper systematisk på å få barn, mens menn taper lite eller ingenting. Når kvinner får sitt første barn får de i snitt 1,2- 4,9 prosent lavere timelønn. Jo flere barn man får, jo mer taper kvinnen. Hvis man ser på årslønnen til kvinner som får sitt tredje barn, er reduksjonen mellom 15 og 20 prosent. Det er kvinner som jobber i privat sektor og de som jobber full tid i offentlig sektor som taper mest. Gjennomgående taper kvinner økonomisk på å få barn, mens menn nesten aldri gjør det og fallet i lønn og inntekt vedvarer hos kvinnene helt til pensjonen.

Kvinner har også generelt dårligere helse enn menn. Dette kan være fordi Norge faktisk har en stor andel kvinnelige yrkesdeltakere sett i forhold til andre Europeiske land.

De fleste eiendommer eies av menn.

60 prosent av spareavtalene i aksje- og kombinasjonsfond tilhører menn.

ALDERSPENSJONISTER; Vi har ca. 750.000 alderspensjonister. Det er store variasjoner i opptjente pensjonsrettigheter, med påfølgende utbetaling.

I 2012 mottok menn gjennomsnittlig 237.212 kroner i pensjon.

Kvinner mottok gjennomsnittlig 175.575 kroner.

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1010/thread281168/

Ser ikke ut som det er menn som er de fattigste her!!

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Kvinner blir kvotert inn på enkelte skoleplasser. Dette er ett privilegium og unødvendig i dag etter min mening. Men hvilket andre privilegium er det du snakker om?

Kriminalitet går først og fremst utover menn, men hvem er det som begår denne kriminaliteten? Jo, det er menn. Menn gjør det mot menn...

Hvor mange kvinner velger å holde svangerskapet hemmelig og ikke fortelle barna hvem som er faren? Har du noen statistikk på dette?

Har du noen statistikk som sier at menn lever i ekstrem fattigdom i Norge? Vet du i det hele tatt hva ekstrem fattigdom er?

Hvis du ser bort i fra selvmord, hvor er sammenhengen mellom det du kaller privilegier og det at menn dør tidligere?

Hva mener du med at menn skal ofre seg selv for andre i større grad enn kvinner? Eksempler?

Hvor mange er alene og barnløs mot sin egen vilje? Hva mener du skal gjøres med dette, tvinge barnløs kvinner og menn til å få barn sammen??

Misforstå meg rett, jeg er lite enig i Oleoh lite nyanserte framstilling, og kvinner som gruppe har flere "samfunnproblemer" enn bare voldtekt. Men det er jo ikke noe bra å bli utsatt for vold selv om det er menn som gjør det, det er en fattig trøst at det er en av samme kjønn som slår deg ned.

Og det er vitterlig en helt vanlig holdning i samfunnet at menn skal "ofre seg " litt mer i endel sammenhenger, tradisjonelt (og kanskje også evolusjonistisk) så er ett mannsliv litt mindre verd enn ett kvinneliv eller ett barn i slike sammenhenger. "kvinner og barn først", det er litt verre om en ung kvinne myrdes enn en mann osv. Uten at jeg tror det fnugg på at det er noen sammensvergelse eller resultat av moderne politikk.

AtW

Lenke til kommentar

Misforstå meg rett, jeg er lite enig i Oleoh lite nyanserte framstilling, og kvinner som gruppe har flere "samfunnproblemer" enn bare voldtekt. Men det er jo ikke noe bra å bli utsatt for vold selv om det er menn som gjør det, det er en fattig trøst at det er en av samme kjønn som slår deg ned.

Og det er vitterlig en helt vanlig holdning i samfunnet at menn skal "ofre seg " litt mer i endel sammenhenger, tradisjonelt (og kanskje også evolusjonistisk) så er ett mannsliv litt mindre verd enn ett kvinneliv eller ett barn i slike sammenhenger. "kvinner og barn først", det er litt verre om en ung kvinne myrdes enn en mann osv. Uten at jeg tror det fnugg på at det er noen sammensvergelse eller resultat av moderne politikk.

AtW

Det er riktig at det har vært slik, men jeg har ikke oppfatning at det er slik i dag. Kvinner har jo også måtte ofre seg tidligere, karriere vs. barn. Liten inntekt, som igjen betydde liten frihet. Men i dag har kvinner mye større frihet og inntekt og jeg ser ikke helt at det er en holdning i samfunnet om at menn bør ofre seg i dag.

Men på denne tråden, som de aller fleste med ca samme tema, så er det en stor blanding av argumenter og meninger, poenget med spørsmålene å prøve å kutte det litt opp. Det blir ofte trukket linjer som ikke eksisterer i disse diskusjonene.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Slik er det å være sjef: Det er ingen andre å klage til. Når du vil ha noe gjort, så går du til den som har makt og myndighet til å gjøre noe. At kvinner klager til menn er en anerkjennelse av vår rolle som sjef.

Det er menn som skaper og driver strukturene i samfunnet. At vi i dag har både menn og kvinner i nøkkelroller, kommer av at menn har gitt tillatelse til det. Før var det uvanlig at kvinner jobbet i det hele tatt, ikke fordi kvinner ikke ville eller kunne, men fordi menn hadde bestemt det slik. Du finner det samme i alle kulturer over hele verden. I noen samfunn har kvinner flere rettigheter enn i andre, men over alt er det menn som har gitt dem de rettighetene de har.

Men det er ikke bare kvinner som syter og klager, det er denne tråden et eksempel på. Det er vel også de samme personer som klager over dagens feminiserte menn, men innser ikke at nettopp denne måten å se verden på, undergraver deres egen maskulin natur. Den feminine ser etter noen som kan gjøre noe, den maskuline bretter opp ermene og gjør noe.

Å være mann er et privilegium. Dette faktum erkjennes ubevisst av både menn og kvinner. Det er derfor kvinner klager, og menn innrømmer kvinner visse privilegier for å rette opp noe av skjevhetene.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik er det å være sjef: Det er ingen andre å klage til. Når du vil ha noe gjort, så går du til den som har makt og myndighet til å gjøre noe. At kvinner klager til menn er en anerkjennelse av vår rolle som sjef.

Det er menn som skaper og driver strukturene i samfunnet. At vi i dag har både menn og kvinner i nøkkelroller, kommer av at menn har gitt tillatelse til det. Før var det uvanlig at kvinner jobbet i det hele tatt, ikke fordi kvinner ikke ville eller kunne, men fordi menn hadde bestemt det slik. Du finner det samme i alle kulturer over hele verden. I noen samfunn har kvinner flere rettigheter enn i andre, men over alt er det menn som har gitt dem de rettighetene de har.

Men det er ikke bare kvinner som syter og klager, det er denne tråden et eksempel på. Det er vel også de samme personer som klager over dagens feminiserte menn, men innser ikke at nettopp denne måten å se verden på, undergraver deres egen maskulin natur. Den feminine ser etter noen som kan gjøre noe, den maskuline bretter opp ermene og gjør noe.

Å være mann er et privilegium. Dette faktum erkjennes ubevisst av både menn og kvinner. Det er derfor kvinner klager, og menn innrømmer kvinner visse privilegier for å rette opp noe av skjevhetene.

:rofl:

Lenke til kommentar

:rofl:

Det beste sjekketrikset er å få kvinnen til å le. Ser ut til at det kan bli noe mellom oss to, Andeith. ;)

Jeg tror du egentlig ser at beskrivelsen min passer godt med virkeligheten. Det sitter nok langt inn å innrømme det. Men vi to kan sikkert bli enige om, over en romantisk middag, at ideelt sett burde det ikke være slik.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Fordi de har det verst. Eneste logiske forklaringen.

Menn er ikke en gruppe Adeith, trodde du viste det? Ser du på faren og eventuelle bror på samme måten? Trodde ikke det. Kriminalitet blir som regel skapt av dårlige forhold for personen å vokse opp i, lite oppdragelse, samt fattigdom. Det var heller ikke det som var poenget mitt, men det at kviners problemer blir tatt hånd om, mao er dette et privilegium.

Sikkert noen. Det burde være en rettighet.

se på alle uteliggerne du. Stort sett menn. I tillegg glemmer du alle du ikke ser, de som er flaue over at de ikke greier seg godt nok. Ekstrem fattigdom er når du ikke har råd til mat en gang, det er vel ikke mangen som ikke har. Likevel er stort sett alle virkelige fattige, menn.

Plikten til å dø for kvinner og barn, eksempelvis. Sosial plikt og på båter, tvungen.Dette er en gammel tradisjon, om ikke en biologisk mekanisme?

Kvinners problemer blir tatt hånd om. Menn sine problemer, blir ikke. Årsaken til at menn lever kortere enn kvinner, er arbeidsdelingen. Jeg søkte på hva verdens verste land å leve i for kvinner var på internnett i går. Da var det noen feminister som hadde listet opp Afghanistan som eksempel, en av begrunnelsene var at kvinner levde et år mindre enn menn. Da begynte jeg å le inni meg. Tenk at i et land lever kvinner kortere enn menn, for en tragedie, i mens får vi glede oss over Russland der menn lever over ti år kortere enn kvinner, og her til lands der det er omkring seks år. Skulle jo bare mangle at kvinner hadde retten til å leve lenger enn menn, og noe annet var urettferdig.

Dersom noe skjer på gaten, la oss si en gal person med kniv begynner å stikke ned folk helt uten årsak. Hvem er det du mener skal risikere eller ofre livet sitt for å stoppe personen? Jo det er sidemannen din. Jeg mener forøvrig ikke at det hadde vert bedre at ei svakere kvinne skulle prøve å stoppe han, men likevel, så er slike ting som dette eksempler. Eller bare for familien? Det er ikke kvinnen som skal ofre seg, det er faren. Eller i f.eks. krig.

Jeg bare skriver faktum jeg, at slik er det.

Nær åtte av ti minstepensjonister var kvinner i 2012.

60 prosent av alle uføretrygdede er kvinner.

40 prosent av yrkesaktive kvinner jobber deltid.

Langt flere menn enn kvinner har rett på avtalefestet pensjon (AFP).

Kvinner taper økonomisk på å få barn i Norge

Det er definitivt lønnsomt for samfunnet at vi får barn, men underveis påløper det noen kostnader og disse må noen bære. En nylig avlagt doktoravhandling i samfunnsøkonomi av Sara Cools har sett på dette. Det viser seg at kvinner taper systematisk på å få barn, mens menn taper lite eller ingenting. Når kvinner får sitt første barn får de i snitt 1,2- 4,9 prosent lavere timelønn. Jo flere barn man får, jo mer taper kvinnen. Hvis man ser på årslønnen til kvinner som får sitt tredje barn, er reduksjonen mellom 15 og 20 prosent. Det er kvinner som jobber i privat sektor og de som jobber full tid i offentlig sektor som taper mest. Gjennomgående taper kvinner økonomisk på å få barn, mens menn nesten aldri gjør det og fallet i lønn og inntekt vedvarer hos kvinnene helt til pensjonen.

Kvinner har også generelt dårligere helse enn menn. Dette kan være fordi Norge faktisk har en stor andel kvinnelige yrkesdeltakere sett i forhold til andre Europeiske land.

De fleste eiendommer eies av menn.

60 prosent av spareavtalene i aksje- og kombinasjonsfond tilhører menn.

ALDERSPENSJONISTER; Vi har ca. 750.000 alderspensjonister. Det er store variasjoner i opptjente pensjonsrettigheter, med påfølgende utbetaling.

I 2012 mottok menn gjennomsnittlig 237.212 kroner i pensjon.

Kvinner mottok gjennomsnittlig 175.575 kroner.

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1010/thread281168/

Ser ikke ut som det er menn som er de fattigste her!!

Dette med pensjon er for det første etterslep. Når det gjelder at kvinner taper på å få barn, kan ikke det ha med at flere kvinner enn menn får barn og at de derfor må bruke mer energi på det? At de velger å skille seg og skal ha barna? At kvinner har dårligere helse tyder i vertfall ikke levealderen folk lever opp til. Det som er mer sannsynlig er det at kvinner er flinkere til å få hjelp enn menn. Ja, de fleste eiendommer eies av menn, der er nok fordi at mange menn driver på med investering og slikt. Om heller de valgte å bruke pengene sine på det isteden for noe unødvendig, ville det ikke vert slik. Heldigvis kan du trøste deg over at fedrene nok kommer til å gi like mye av sin eiendom til jentene som guttene sine. Så dette vil forandre seg fort om kvinner velger å investere og tjene mer penger. I tillegg vil jeg bare si det at kvinner ikke hadde tapt noe på å få barn dersom hun ikke hadde gått i fra mannen sin, fordi par har jo sameie, som oftest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...