Eoiser Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Du skal lage eit oppsett på server til bedrifta «Vårt rekneskap AS» med 50 tilsette. Dette er ei godt etablert bedrift som ynskjer å fornye heile serverparken sin, då serverparken er gammal og begynner å bli dårleg.Planlegg ein ny serverpark med følgande servere:- MailserverLagringskapasitet pr brukar: 2GB- Fil/ printLagring i dag 400GB- DatabaseserverHar informasjon om samtlige kundar og tilsette.Lagring i dag 500GB. Datamengda er stadig aukande.- TerminalserverSkal kunne køyre enkelte program direkte frå server og ikkje frå PC/tynnklient (streaming).- DHCPBedrifta har ein del gjester slik at desse må få tilgang til internett.- Intranet/ sharepoint serverHer skal det lagrast ein del felles filer. I dag er lagringa 400GB.Skal kjøyre Ubuntu Server. Finn programvare for dei ulike typar servereKorleis vil du setje opp ei serverløysing for denne bedrifta? Endret 19. mars 2014 av Eoiser Lenke til kommentar
johanf Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Jeg har ikke peiling, så jeg skal ikke komme med forslag. Men, er det ikke meningen du skal gjøre oppgavene dine selv istedenfor å få andre til å gjøre de for deg? Lenke til kommentar
Eoiser Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Nå vil jeg presisere at dette ikke er min oppgave, det er en gammel diskusjon jeg fant fra 2012 som jeg vil ha svar på. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1414454&page=1&&do=findComment&comment=18916948 Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 50 brukere er jo omtrent ingenting med dagens maskinvare, og dersom kravet er at alle tjenester skal leveres via ubuntu uten noen form for redundans er et eksempel (litt foreldet kunnskap): Maskinvare: 1 host med xTB lagring, CPU av nyere type og ~64GB RAM. Programvare: Mailserver - Postfix, spamassasin, procmail og dovecot Fil/print: Samba og cups Databaseserver: Postfix Terminalserver: ordinær X.org (over ssh) DHCP: ISC DHCPD Intranet/sharepoint: Så lenge det kun skal brukes til dokumentdeling; Owncloud. Hvis du i tillegg legger til OpenLDAP eller bruker Samba v4 kan du sette opp et substitutt for Active Directory mot Windows klienter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå