mysjkin Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 Det jeg tenker på er at om en ser på bilder fra gatefotografer ala Erik Kim o.l. så vil en se bilder av folk på gata og de sier bare takk og sjelden spør om tillatelse. Jeg har ennå tilgode å se noe lignende fra Norge. Når man snakker om gatefotografering, så er det vanligvis det; fotografering av tomme gater... :-) Dersom man må ha tillatelse for å legge ut et bilde uten å ta betalt for det ala flickr o.l., da ser jeg ikke helt poenget med gatefotografering i Norge. Så for alle praktiske formål er vel det ganske likt. Det er en forskjell og det er om du tar bilde/video av folk du kjenner/familie for privat bruk, så trenger en ikke bry seg om at Jon Almås, Alexandar Joner eller Olav og Kari Nordmann er med i bakgrunnen Hvis du leser over så ser du at du ikke trenger å be om tillatelse når du tar bilder av folkemasser, hvor det er definert som > 3 personer. Denne Ungarske loven minner ellers veldig om en del lover i Russland og ex-Sovjet som alle i praksis brøt, og som dermed gav myndighetene mulighet til å slå ned på hvem som helst. Hovedhensikten er uten tvil å kunne slå ned på pressefotografer og andre som tar bilder av myndighetspersoner som utøver makt på uheldig vis. Politiets og andres overvåkningskameraer blir nok ikke rammet av dette. 1 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Problemet med slik lovgivning er at det hjemler straffeforfølgelse av fotografer. Siden alle som fotograferes må gi samtykke betyr dette at også politifolk må gi samtykke. En viktig del av den demokratiske prosessen er at politiets arbeid kan dokumenteres uten frykt for straff, uavhengig av om det er pressen eller vanlige folk som filmer eller fotograferer. Det er derfor grunnleggende udemokratisk og svært problematisk å på noen som helst problematisere eller kriminalisere fotograferingen. Å kriminalisere enkelte former for publisering er bedre, siden man da ikke hindrer selve dokumentasjonen. Man kan alltid velge å ikke publisere i ettertid, men dersom et kritikkverdig forhold ikke dokumenteres, da er det for sent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg