Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

(Idiotiske) spørsmål angående sikringsskap

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri rørt et sikringsskap før så unnskyld amatørstatusen. Jeg burde kanskje fulgt bedre med i naturfagtimene også.

Jeg bor i en blokk. Prøver å finne ut hvor mye futt det er i stikkontaktene mine her.

Det er felles sikringsskap i kjelleren for alle leiligheter.

Det står også at alle leiligheter har samme amp/volt...noe som er rart siden noen er små og andre store.

Men uansett.

På sikringsskapet står det 230V og 50HZ

Alle leiligheter er markert med:

SIKR AMP 2X40

Tverrsnitt mm2 3X10

Kan noen hjelpe meg med å finne ut av antall Watt som kan brukes før strømmen går?

Og siden det ikke står forskjellige kurser for kjøkken, bad, soverom osv betyr det at alle kontakter har samme kapasitet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det betyr at du ikke har noe kursfortegnelse.

2x40 betyr at du har en hovedsikring (OV) på 40 A. Totale lasten din, målt i watt blir 40*230..

Angående de andre kursene dine... Den letteste måten å finne ut hvor stor de er er å ta ut sikringene dine, sjekk hvor de går (der strømmen forsvinner) og sjekk størrelsen på sikringen. Jeg antar du har skrusikringer siden du ikke ser med en gang hvor stor de er.

Lenke til kommentar

Tipper at du ser i helt feil skap, nekter å tro at leilighetene ikke har sikringsskap utover det i kjelleren. Sjekk om du har et skap som er rett utenfor inngangsdøren din eller i gangen, gjerne innfelt i veggen. Eventuelt et annet sted i leiligheten.

At du har en 40A sikring på inntaket betyr bare at du totalt kan belaste alle kurser med maks 40A, den sier ingenting om anlegget i leiligheten din forøvrig.

Forøvrig er effekten du kan ta ut fra stikkontaktene i huset som regel en av to, avhengig av anlegget;

16A kurs på stikkontaktkurser, noe som betyr 3680W totalt på kursen.

ELLER

10A kurs på det meste, noe som betyr 2300W totalt på kursen.

(Om det er et relativt nytt bygg kan også følgende gjelde;

15A kurs på stikkontaktkurser, noe som betyr 3450W totalt på kursen)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Forøvrig er effekten du kan ta ut fra stikkontaktene i huset som regel en av to, avhengig av anlegget;

ELLER

13A har også vært brukt (eksempelvis 1,5mm2 åpent forlagt), som gir knapt 3kW (2990W).

Lenke til kommentar

ELLER

13A har også vært brukt (eksempelvis 1,5mm2 åpent forlagt), som gir knapt 3kW (2990W).

Han skorter altså ikke på valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...