Neckrick Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 (endret) Hei, jeg går 2. vgs. Jeg har følgende karakterer i fysikk 6, 4+, 4/5, og får sikker så vidt 4/3 på prøven vi nettopp hadde. Hvis jeg får 5 på tentamen så kan jeg få 5 på kortet. Men jeg har ingen tro på meg selv lenger. Jeg synes det er så vannskelig! Jeg hadde en drøm engang om å være god i fysikk, å like faget. Husker jeg sa til meg selv før skoleåret at jeg skulle være en av de beste i fysikk. Jeg syntes at fysikk var veldig interessant, og det hvordan verden fungerer. Solsystemet, livet, lyset. Den tankegangen er nå knust. Fysikk har heller blitt et hatfag gjennom måneden. Interessen ligger der, men det er så demotiverende å ikke nå målet sitt, at man ikke har potensiale nok, og da får jeg ikke lyst til å like det heller. Det er ikke formlene eller "mattestykkene" som er vannskelig. Men det å vite når du skal bruke hvilken formel. Om du skal bruke W= Ek eller Ek= Ep, etc, etc. Når jeg kommer til en lang tekstoppgave om hvordan en ball faller fra et sted til et annet sted, også skal jeg regne, da får jeg helt sjokk. Det ender ofte med at jeg bare gjør noe jeg antar at kan være riktig. Jeg skulle ønske jeg gjorde det bra i dette faget, for da ville det ha vært veldig interessant iforhold til nå. Men jeg kan ikke ta noen omvei, jeg må ha 5 i fysikk. Hvodan er det å ta det opp? Er det et like stort helvete? Altså muntlig. Jeg får neppe 5 på tentamen, og da neppe 5 på kortet. Unnskyld for språkbruken. Jeg er bare litt irritert. Endret 18. mars 2014 av Neckrick Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Når du tar opp faget har du basically en tentamen, altså en prøve som tar for seg hele faget. Hvis du kun er i stand til å få 4 med undervisning i faget, hva får deg til å tro at du kan forbedre deg når du ikke har en lærer som kan hjelpe deg å forstå? Du kan eventuelt ta opp faget med undervisning, men det koster 10 000 kroner per fag. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Mange forstår ikke fysikk fordi lærebøkene er for dårlige, tror jeg. Hva med å finne en annen bok som du bruker på siden? Lenke til kommentar
Neckrick Skrevet 18. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2014 Når du tar opp faget har du basically en tentamen, altså en prøve som tar for seg hele faget. Hvis du kun er i stand til å få 4 med undervisning i faget, hva får deg til å tro at du kan forbedre deg når du ikke har en lærer som kan hjelpe deg å forstå? Du kan eventuelt ta opp faget med undervisning, men det koster 10 000 kroner per fag. Det er kanskje litt lettere muntlig? vet ikke. Mange forstår ikke fysikk fordi lærebøkene er for dårlige, tror jeg. Hva med å finne en annen bok som du bruker på siden? Vi bruker den nyeste utgaven av rom stoff tid. Hvilken annen bok? Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 rom stoff tid....høres ut som samme tittel jeg var borti for over 20 år siden, og den boka var elendig. Fysikk er ikke noe jeg har peiling på, men jeg har mange ganger måtte supplere pensumlitteratur med andre bøker. Det beste er ofte å finne en bok beregnet på hvermansen. Jeg kan dessverre ikke anbefale titler i fysikk. Noen ganger kan det bære greit å bare lese litt på Wikipedia eller lignende sider. Det er også mulig å kjøpe en bok beregnet for universiteter. Noen ganger er slike bøker faktisk lettere å forstå enn bøker på videregående. Men du har kanskje ikke tid til dette? Det er uansett lurt å legge så mye innsats i et fag at en føler en virkelig mestrer det. Da blir ting gøy, og ikke lenger et slit. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Rom stoff tid ja. Endret 19. mars 2014 av Prospect Lenke til kommentar
Neckrick Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) rom stoff tid....høres ut som samme tittel jeg var borti for over 20 år siden, og den boka var elendig. Fysikk er ikke noe jeg har peiling på, men jeg har mange ganger måtte supplere pensumlitteratur med andre bøker. Det beste er ofte å finne en bok beregnet på hvermansen. Jeg kan dessverre ikke anbefale titler i fysikk. Noen ganger kan det bære greit å bare lese litt på Wikipedia eller lignende sider. Det er også mulig å kjøpe en bok beregnet for universiteter. Noen ganger er slike bøker faktisk lettere å forstå enn bøker på videregående. Men du har kanskje ikke tid til dette? Det er uansett lurt å legge så mye innsats i et fag at en føler en virkelig mestrer det. Da blir ting gøy, og ikke lenger et s Jeg vil og må klare dette. Men jeg føler jeg ikke kommer til å gjøre det. Noen ganger hender det at jeg ser på YouTube, for da får jeg en mye bedre forklaring en både bok og lærer. Læreren er ikke spesielt flink til å forklare. Men det er ikke forklaringen som er et problem , men det at jeg ikke vet når jeg skal bruke en formel, og i hvilken oppgave. teorien kan jeg forsåvidt. Er ikke noe problem å lære den. Endret 19. mars 2014 av Neckrick Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Dere har ikke hatt tentamen ennå? Det aller enkleste, er å faktisk legge innsats i eksamen. Det er mange ganger så mye jobb å rette opp en dårlig karakter senere.Bruk ressurser på nettet, finn gamle eksamener. Lenke til kommentar
Neckrick Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Dere har ikke hatt tentamen ennå? Det aller enkleste, er å faktisk legge innsats i eksamen. Det er mange ganger så mye jobb å rette opp en dårlig karakter senere.Bruk ressurser på nettet, finn gamle eksamener Nei, det har vi ikke. Så muligheten er der fortsatt. Spørsmålet er om den blir tatt godt imot eller ikke. Hvor skal jeg finne eksamen? Er ikke dette et muntlig fag? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Grunnen til at du ikke vet hvilken formel du skal bruke og når, er rett og slett fordi du ikke forstår stoffet. Du må gå tilbake å begynne på nytt og få tak i tråden som gir deg en aha opplevelse der du forstår. Når du har forstått stoffet, så kan du gå videre. Det er en av tingene for er farlig med å få for gode karakterer i begynnelsen. Da slapper man av og tror man bare kan flyte videre siden det er så "enkelt". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå