Gå til innhold

[Løst] Erstattes ikke høyere privatistkarakter lavere standpunkt?

Anbefalte innlegg

Hei og hallo :)

Som topic sier; erstattes ikke en privatistkarakter en standpunktkarakter dersom privatistkarakteren er høyere?

Eksempel: jeg får 3 i naturfag, tar opp igjen dette faget 3 år senere. Ender opp med å få 6 på eksamen. Skal der da både stå 3 og 6? Eller -- 6?

Grunnen til at jeg spør er fordi førstnevnte er tilfelle hos meg. Skolen har valgt å beholde alle de gamle og kun anført privatistkarakterer i kollonen for eksamener. I så tilfelle kommer man svært dårlig ut i forhold til en poengberegning. 3 + 6 + 2 + 5 osv dele på antall karakterer. Jo høyere karakterer og lavere dele-antall - jo høyere poengsum selvsagt.

Etter en Google-runde finner jeg svar som bekrefter litt det jeg trodde. Nemlig at privatist overgår standpunkt. http://www.ung.no/utdanning/2553_Privatist.html

Edit:

Fra lovdata. Opplæringsloven.

§ 3-46.Føring av karakterar i fag på vitnemål og kompetansebevis

For elevar skal berre standpunktkarakterar og eksamenskarakterar førast på vitnemålet. Det er fastsett i læreplanverket når standpunktkarakter skal fastsetjast. Halvårsvurdering med karakter i fellesfag på lågare nivå skal ikkje førast på vitnemålet.

I dei programfaga som har fleire nivå, skal alle standpunktkarakterar som er oppnådde på kvart nivå, førast på dokumentasjonen.

I fag der det i læreplanverket er fastsett at privatistar kan ta eksamen på høgare nivå og få godskrive faget på lågare nivå, jf. § 3-13, skal eksamenskarakteren/eksamenskarakterane på høgaste nivå førast.

Det er mogleg å få ført på vitnemålet karakterar i fag som går utover minstekravet til studie- eller yrkeskompetanse.

For privatistar skal berre eksamenskarakterar førast på vitnemålet. Eventuelle tidlegare standpunkt- og eksamenskarakterar i faget fell bort når privatisten får eksamenskarakteren ført på vitnemålet.

Her har jo skolen min gjort en grov feil?

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og hallo :)

Som topic sier; erstattes ikke en privatistkarakter en standpunktkarakter dersom privatistkarakteren er høyere?

Eksempel: jeg får 3 i naturfag, tar opp igjen dette faget 3 år senere. Ender opp med å få 6 på eksamen. Skal der da både stå 3 og 6? Eller -- 6?

Grunnen til at jeg spør er fordi førstnevnte er tilfelle hos meg. Skolen har valgt å beholde alle de gamle og kun anført privatistkarakterer i kollonen for eksamener. I så tilfelle kommer man svært dårlig ut i forhold til en poengberegning. 3 + 6 + 2 + 5 osv dele på antall karakterer. Jo høyere karakterer og lavere dele-antall - jo høyere poengsum selvsagt.

Etter en Google-runde finner jeg svar som bekrefter litt det jeg trodde. Nemlig at privatist overgår standpunkt. http://www.ung.no/utdanning/2553_Privatist.html

Edit:

Fra lovdata. Opplæringsloven.

§ 3-46.Føring av karakterar i fag på vitnemål og kompetansebevis

For elevar skal berre standpunktkarakterar og eksamenskarakterar førast på vitnemålet. Det er fastsett i læreplanverket når standpunktkarakter skal fastsetjast. Halvårsvurdering med karakter i fellesfag på lågare nivå skal ikkje førast på vitnemålet.

I dei programfaga som har fleire nivå, skal alle standpunktkarakterar som er oppnådde på kvart nivå, førast på dokumentasjonen.

I fag der det i læreplanverket er fastsett at privatistar kan ta eksamen på høgare nivå og få godskrive faget på lågare nivå, jf. § 3-13, skal eksamenskarakteren/eksamenskarakterane på høgaste nivå førast.

Det er mogleg å få ført på vitnemålet karakterar i fag som går utover minstekravet til studie- eller yrkeskompetanse.

For privatistar skal berre eksamenskarakterar førast på vitnemålet. Eventuelle tidlegare standpunkt- og eksamenskarakterar i faget fell bort når privatisten får eksamenskarakteren ført på vitnemålet.

Her har jo skolen min gjort en grov feil?

Jeg er nesten 100% sikker på at den skal erstatte den gamle karakteren ja, men jeg trodde den først erstattet karakteren på det ordinære vitnemålet; altså ikke førstegangsvitnemålet

Lenke til kommentar

Hvis dette er snakk om ordinært vitnemål er det definitivt gjort en feil, ja. Der skal privatistkarakterer erstatte standpunktkarakter og evnt. eksamenskarakter. Hvis det snakk om førstegangsvitnemål så skal det for så vidt ikke gjøres noen endringer, men siden man søker i begge kvotene samtidig så må det uansett gjøres endringer i det ordinære vitnemålet. Det er ærlig talt helt latterlig om skolen din har gjort en slik feil. Det er tross alt jobben deres å vite slikt.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Kontaktet skolen i dag og de innrømmet å ha gjort feil.

Synes også det er litt merkelig at en skole ikke kan et gjeldene regelverk. Skulle tro at det ikke er første gang en tidligere elev skriver om vitnemålet.

I værste fall kunne jo dette fått konsekvenser som at man ikke kommer inn på skole på bakgrunn av konkurransepoeng. Enda godt man er våken og oppdager det selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...