Horten Market Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Norsk politi er noe av det som gjør meg stolt av å bo i dette landet. En annen video av norsk politi som arresterer en full person, vekker nå oppsikt rundt om i verden. I veldig mange andre land ville slik oppførsel av arrestanten medført bruk av tjenestevåpen med mulig dødelig utgang, og ingen ville reagert. Norsk politi er kanskje de mest profesjonelle i verden på konflikthåndtering uten vold. Jeg er stolt, og litt rørt. 1 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Ser ingen tegn til en maktbruk som overgår det politiet har anledning til å benytte for å ta kontroll på en person som motsetter seg å bli påsatt håndjern eller gjør motstand på et annet vis. Dersom politiet bestemmer seg for at du skal påsettes håndjern vil de bruke makt fra laveste intensitet helt opp til sterkeste intensitet, inkludert bruk av verktøy som pepperspray o.l., til du er påsatt håndjern og passivisert. De vil bruke flere betjenter, og mer fysisk makt for å effektuere dette helt til de oppnår ønsket resultat. Har de først påbegynt den prosessen er det ikke et alternativ å gi opp heller. Når man skal sette håndjern på noen som gjør aktiv eller passiv motstand er det i beste fall en samarbeidsjobb der flere kompetente mennesker samarbeider om hver sin arbeidsoppgave for å oppnå ønsket resultat, fortrinnsvis uten at politifolkene eller den som skal passiviseres kommer til skade. Om du gjør nok motstand mot en slik prosess vil det gjøre vondt. Det vil også føles svært ukomfortabelt, du vil oppleve det som nedverdigende og sannsynligvis vil du føle deg veldig liten og maktesløs. De som ser på vil oppfatte det som ekstremt brutalt og beint frem ondskapsfullt, det vil i det minste de som ikke vet nok om prosessen. For dem vil det være naturlig å tro at de brekker jentas arm (som den andre jenta roper), og å kalle det politivold. Man skal ikke undervurdere dette, det kan virke traumatisk for mange å være vitner til noe slikt. Det endrer ikke at det er svært stor forskjell på at noe ser ut som politivold for ukyndige vitner, og om noe er det. Dersom dette skulle ende i retten (noe det i utgangspunktet ikke er noen grunn til å tro at det vil) spør man ikke vitnene om de så politivold, man spør dem konkret om hva de så. 2 Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Altså, videoen starter der hvor politifolk holder noen som høyst sannsynligvis må ha vært krakilsk i bakken. Hva ellers skulle de gjøre? Et samfunn vil ikke respektere politifolk som lar seg banke opp. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Altså, videoen starter der hvor politifolk holder noen som høyst sannsynligvis må ha vært krakilsk i bakken. Hva ellers skulle de gjøre? Et samfunn vil ikke respektere politifolk som lar seg banke opp. Men det er greit å la seg banke opp av politifolk? Det står det respekt av? 1 Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Altså, videoen starter der hvor politifolk holder noen som høyst sannsynligvis må ha vært krakilsk i bakken. Hva ellers skulle de gjøre? Et samfunn vil ikke respektere politifolk som lar seg banke opp. Men det er greit å la seg banke opp av politifolk? Det står det respekt av? Vi vet strengt talt ikke hva det var konkret som skjedde. Da kan vi heller ikke konkludere på forhånd at det er snakk om politivold her. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Altså, videoen starter der hvor politifolk holder noen som høyst sannsynligvis må ha vært krakilsk i bakken. Hva ellers skulle de gjøre? Et samfunn vil ikke respektere politifolk som lar seg banke opp. Men det er greit å la seg banke opp av politifolk? Det står det respekt av? Politiet i Norge bruker ikke vold med mindre det er nødvendig. Dersom du gjør som du får beskjed om så behandlet dem til og med ABB på folkelig vis. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 (endret)   Altså, videoen starter der hvor politifolk holder noen som høyst sannsynligvis må ha vært krakilsk i bakken. Hva ellers skulle de gjøre? Et samfunn vil ikke respektere politifolk som lar seg banke opp.Men det er greit å la seg banke opp av politifolk? Det står det respekt av? Vi vet strengt talt ikke hva det var konkret som skjedde. Da kan vi heller ikke konkludere på forhånd at det er snakk om politivold her. Spørsmålet var ikke rettet mot dette enkelt-tilfellet, men mot din generelle observasjon "Et samfunn vil ikke respektere politifolk som lar seg banke opp." Politiet i Norge bruker ikke vold med mindre det er nødvendig. Dette vet vi alle at ikke stemmer med virkeligheten http://no.wikipedia.org/wiki/Politivoldsakene_i_Bergen Dersom du gjør som du får beskjed om så behandlet dem til og med ABB på folkelig vis. Spørsmålet er som alltid hvorfor Politiet skal ha rett til å bruke vold for å tvinge deg til å adlyde, i motsettning til deres voldsbruk i legitimt selvforsvar som de selvfølgelig har samme rett til som alle andre. Endret 15. april 2014 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014   Altså, videoen starter der hvor politifolk holder noen som høyst sannsynligvis må ha vært krakilsk i bakken. Hva ellers skulle de gjøre? Et samfunn vil ikke respektere politifolk som lar seg banke opp.Men det er greit å la seg banke opp av politifolk? Det står det respekt av? Vi vet strengt talt ikke hva det var konkret som skjedde. Da kan vi heller ikke konkludere på forhånd at det er snakk om politivold her. Spørsmålet var ikke rettet mot dette enkelt-tilfellet, men mot din generelle observasjon "Et samfunn vil ikke respektere politifolk som lar seg banke opp." Politiet i Norge bruker ikke vold med mindre det er nødvendig. Dette vet vi alle at ikke stemmer med virkeligheten http://no.wikipedia.org/wiki/Politivoldsakene_i_Bergen Dersom du gjør som du får beskjed om så behandlet dem til og med ABB på folkelig vis. Spørsmålet er som alltid hvorfor Politiet skal ha rett til å bruke vold for å tvinge deg til å adlyde, i motsettning til deres voldsbruk i legitimt selvforsvar som de selvfølgelig har samme rett til som alle andre. Dersom du ikke motsier deg arrestasjon og du behandler politiet med respekt ser jeg ingen grunn til at de skal behandle deg noen annen måte tilbake. Politiet er det organet i Norge som har monopol på utdøvelse av makt. Så derav kommer den retten. At politiet fra tid til annen kan feilvurdere eller overreagere i en situasjon hender. Men at dem fullstendig uprovosert utfører vold har jeg vanskelig for å tro. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Dersom du ikke motsier deg arrestasjonEn arrest er en klar trussel om voldbruk, medmindre du adlyder og selv går inn i cella frivillig. og du behandler politiet med respekt ser jeg ingen grunn til at de skal behandle deg noen annen måte tilbake.Dog som påpekt over så utøver Politiet vilkårlig vold ustraffet i Norge. Hvorfor skal man da ha respekt for disse voldsutøverne? Politiet er det organet i Norge som har monopol på utdøvelse av makt. Så derav kommer den retten.Politikerne har gitt seg selv retten, og delegert den til sine "torpedoer" At politiet fra tid til annen kan feilvurdere eller overreagere i en situasjon hender. Men at dem fullstendig uprovosert utfører vold har jeg vanskelig for å tro. Du har linken over som viser til systematisk voldbruk i Bergen Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014   Altså, videoen starter der hvor politifolk holder noen som høyst sannsynligvis må ha vært krakilsk i bakken. Hva ellers skulle de gjøre? Et samfunn vil ikke respektere politifolk som lar seg banke opp.Men det er greit å la seg banke opp av politifolk? Det står det respekt av? Vi vet strengt talt ikke hva det var konkret som skjedde. Da kan vi heller ikke konkludere på forhånd at det er snakk om politivold her. Spørsmålet var ikke rettet mot dette enkelt-tilfellet, men mot din generelle observasjon "Et samfunn vil ikke respektere politifolk som lar seg banke opp." Og hva er galt med det? Vi ville hatt et lovløst anarkisamfunn om vi hadde et tannløst politi. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014     Altså, videoen starter der hvor politifolk holder noen som høyst sannsynligvis må ha vært krakilsk i bakken. Hva ellers skulle de gjøre? Et samfunn vil ikke respektere politifolk som lar seg banke opp.Men det er greit å la seg banke opp av politifolk? Det står det respekt av? Vi vet strengt talt ikke hva det var konkret som skjedde. Da kan vi heller ikke konkludere på forhånd at det er snakk om politivold her. Spørsmålet var ikke rettet mot dette enkelt-tilfellet, men mot din generelle observasjon "Et samfunn vil ikke respektere politifolk som lar seg banke opp." Og hva er galt med det? Vi ville hatt et lovløst anarkisamfunn om vi hadde et tannløst politi. Du trenger ikke ha ett tannløst Politi om dette begrenser seg til å bruke vold i selvforsvar (av selv og andre), i mottsettning til dagens situasjon hvor de kan bruke vold for å tvinge befolkningen til å adlyde. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014     Altså, videoen starter der hvor politifolk holder noen som høyst sannsynligvis må ha vært krakilsk i bakken. Hva ellers skulle de gjøre? Et samfunn vil ikke respektere politifolk som lar seg banke opp.Men det er greit å la seg banke opp av politifolk? Det står det respekt av? Vi vet strengt talt ikke hva det var konkret som skjedde. Da kan vi heller ikke konkludere på forhånd at det er snakk om politivold her. Spørsmålet var ikke rettet mot dette enkelt-tilfellet, men mot din generelle observasjon "Et samfunn vil ikke respektere politifolk som lar seg banke opp." Og hva er galt med det? Vi ville hatt et lovløst anarkisamfunn om vi hadde et tannløst politi. Du trenger ikke ha ett tannløst Politi om dette begrenser seg til å bruke vold i selvforsvar (av selv og andre), i mottsettning til dagens situasjon hvor de kan bruke vold for å tvinge befolkningen til å adlyde. Så dersom jeg gjør noe galt men ikke utdøver vold mot politiet kan jeg gå fritt? 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Så dersom jeg gjør noe galt men ikke utdøver vold mot politiet kan jeg gå fritt?Om det gale kun skader deg selv, som å røyke hasj, kan du selvfølgelig gå fritt. Om det gale er å utøve vold mot andre (ikke politi) så kan du selvfølgelig ikke det. Retten til selvforsvar inkluderer retten til å forsvare andre. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Så dersom jeg gjør noe galt men ikke utdøver vold mot politiet kan jeg gå fritt?Om det gale kun skader deg selv, som å røyke hasj, kan du selvfølgelig gå fritt. Om det gale er å utøve vold mot andre (ikke politi) så kan du selvfølgelig ikke det. Retten til selvforsvar inkluderer retten til å forsvare andre. Så det blir status que det da asså? Politiet iveretar kongeriket og staten sine interesser, samt opprettholder ro og orden i samfunnet. Dem har også i oppgave å beskytte folket mot urett i henhold til Norsk lov. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 (endret)     Så dersom jeg gjør noe galt men ikke utdøver vold mot politiet kan jeg gå fritt?Om det gale kun skader deg selv, som å røyke hasj, kan du selvfølgelig gå fritt. Om det gale er å utøve vold mot andre (ikke politi) så kan du selvfølgelig ikke det. Retten til selvforsvar inkluderer retten til å forsvare andre. Så det blir status que det da asså? Politiet iveretar kongeriket og staten sine interesser, samt opprettholder ro og orden i samfunnet. Dem har også i oppgave å beskytte folket mot urett i henhold til Norsk lov. Ikke helt, ettersom dagens situasjon hvor politiet kan ty til vold for å tvinge deg til å sette på sikkerhetsbelte, unnlate å røyke hasj, lage dine trappetrinn i "rett" høyde, etc vil falle bort. Den delen av Politiets arbeid som har generelt bifall blandt befolkningen, dvs å beskytte andre mot vold, tyveri, etc, vil ha full dekning i retten til selvforsvar, akkurat som private vektere (og alle privatpersoner) idag har rett til å gripe inn til forsvar av andre om de vil. Klart om Politi og vektere tar betalt for å gjøre slikt så vil man nok si at de har en plikt til å gjøre det samme (alternativt må man kanskje vurdere om deres tjenester er rent bedrageri om de ikke griper inn). En slik endring kan innføres også innenfor ett visst Statssystem, dog det kan medføre noen problemer i skatteinnkrevningen. Endret 15. april 2014 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Så dersom jeg gjør noe galt men ikke utdøver vold mot politiet kan jeg gå fritt?Om det gale kun skader deg selv, som å røyke hasj, kan du selvfølgelig gå fritt. Om det gale er å utøve vold mot andre (ikke politi) så kan du selvfølgelig ikke det. Retten til selvforsvar inkluderer retten til å forsvare andre. Så det blir status que det da asså? Politiet iveretar kongeriket og staten sine interesser, samt opprettholder ro og orden i samfunnet. Dem har også i oppgave å beskytte folket mot urett i henhold til Norsk lov. Ikke helt, ettersom dagens situasjon hvor politiet kan ty til vold for å tvinge det til å sette på sikkerhetsbelte, unnlate å røyke hasj, lage dine trappetrinn for høye, etc vil falle bort. Den delen av Politiets arbeid som har generelt bifall blandt befolkningen, dvs å beskytte andre mot vold, tyveri, etc, vil ha full dekning i retten til selvforsvar, akkurat som private vektere (og alle privatpersoner) idag har rett til å gripe inn til forsvar av andre om de vil. Klart om Politi og vektere tar betalt for å gjøre slikt så vil man nok si at de har en plikt til å gjøre det samme (alternativt må man kanskje vurdere om deres tjenester er rent bedrageri om de ikke griper inn) Forstår. Men vil ikke dette by på en del utfordringer mtp at folk tar skade av ting som gjerne ikke alle er enige i er skade, men dersom skadelidende føler skaden er til stede så vil dette da være nok? La oss si jeg bråker klokken 7 om morgenen med oppussing. Naboen under jobber nattevakt og kommer hjem klokken 8. Jeg holder på å bråke frem til klokken er 8 om kvelden, da går vedkommende på jobb. Vil da politiet tvinge meg til å være stille, eller vil naboen måtte lide i bråket og til slutt tape såpass mye søvn at det går utover arbeidet. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Forstår. Men vil ikke dette by på en del utfordringer mtp at folk tar skade av ting som gjerne ikke alle er enige i er skade, men dersom skadelidende føler skaden er til stede så vil dette da være nok? La oss si jeg bråker klokken 7 om morgenen med oppussing. Naboen under jobber nattevakt og kommer hjem klokken 8. Jeg holder på å bråke frem til klokken er 8 om kvelden, da går vedkommende på jobb. Vil da politiet tvinge meg til å være stille, eller vil naboen måtte lide i bråket og til slutt tape såpass mye søvn at det går utover arbeidet. Grensetilfeller vil alltid være problematiske, både under dagens system og etthvert alternativ som kan tenkes, det er vel i grunnen derfor man har domstoler vil jeg tro? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Det finnes mange eksempler på politivold, blant annet den tråden jeg laget om dette for en stund siden, der en mann ble banket av politiet for å filme råkjøringen deres på mobil. De verste eksemplene er derimot fra USA, blant annet denne: 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Forstår. Men vil ikke dette by på en del utfordringer mtp at folk tar skade av ting som gjerne ikke alle er enige i er skade, men dersom skadelidende føler skaden er til stede så vil dette da være nok? La oss si jeg bråker klokken 7 om morgenen med oppussing. Naboen under jobber nattevakt og kommer hjem klokken 8. Jeg holder på å bråke frem til klokken er 8 om kvelden, da går vedkommende på jobb. Vil da politiet tvinge meg til å være stille, eller vil naboen måtte lide i bråket og til slutt tape såpass mye søvn at det går utover arbeidet. Grensetilfeller vil alltid være problematiske, både under dagens system og etthvert alternativ som kan tenkes, det er vel i grunnen derfor man har domstoler vil jeg tro? Domstoler er der for å avgjøre slike saker som mennesker ikke klarer å bli enige om seg i mellom. Dem gjør også opp på saker i mellom staten og mennesker. Jeg vil nok påstå at de norske domstolen er en av de mest rettferdige i verden. Selv om der er en del sleivspark og bom av og til så er det ett organ som behandler veldig mange saker iløpet av ett år. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Domstoler er der for å avgjøre slike saker som mennesker ikke klarer å bli enige om seg i mellom. Dem gjør også opp på saker i mellom staten og mennesker.Akkurat der har man det fundamentale problemet med å være part og dommer. Om Hydro hadde fått lov til å bruke en av sine ansatte som dommer i en konflikt om forurensing tipper jeg det hadde blitt litt bråk av det. Jeg vil nok påstå at de norske domstolen er en av de mest rettferdige i verden. Selv om der er en del sleivspark og bom av og til så er det ett organ som behandler veldig mange saker iløpet av ett år. Jeg har ikke inntrykket av at norske domstoler er spesielt "dårlige", selv om jeg sitter med ett udefinert inntrykk av at det britiske rettsystemet er muligens bedre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå