Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mister Internett på pc'n

Anbefalte innlegg

Hei

Av og til mister jeg Internett på min datamaskin. Når pc har mista Internett må jeg holde på og restarte pc'n i flere timer eller disable/enable nettverkskortet for tilslutt å få opp Internett igjen.

Har nettopp satt inn nytt nettverkskortet. Fikk riktignok beskjed av Windows xp at det ikke var godkjent for xp. Tror det var pga pc er så gammel. I kveld byttet jeg også nettverkskabel i tilfelle den gamle kabelen var feilen

Internett her i huset består av et kabelmodem + sisco trådløs router. Min pc er tilkoblet router via kabel. Har trådløs router så de andre enhetene i huset kan koble seg på via trådløs nettet (som denne iPad jeg skriver på nå)

Datamaskina er en pc fra 2003/2004. Windows xp pro. Når datamaskina mister Internett så har fortsatt de andre enhetene Internett, så jeg utelukker det er feil med router/kabelmodem

Noen som har tips om hvordan fikse pc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du oppgi eksakt merke og modell nummer for denne maskinen.

Vanskelig å komme med noen råd om å fikse noe når man ikke vet hva det er.

Windows Xp er også "end of life" den 8 April og vil ikke være noe ålright operativsystem lengre.

Sånn umiddelbart ville jeg anbefalt en reinstallasjon av operativsystem , helst til noe nyere som Windows 7 eller Windows 8. Eventuelt en linux distribusjon.

Prøve eventuelt først å oppdatere driverene til nettverkskortet.

Og reset winsosk tcp/ip , følg anvisninger for xp her:

https://kb.wisc.edu/page.php?id=6653

Lenke til kommentar

Maskina har ikke noe spesielt merke. Den er bygd av en butikk i Trondheim. Består av pentium 2600mHz (kun 1 kjerne) og abit Is7 hovedkort. Det er nå kanskje 5 år siden kjølinga av chipset på hovedkortet ramlet av. Har ikke nyere windows. eventuelt hvis æ må oppdaterr med nyere windows så må jeg oppgradere maskina. Skal se på det å reinstallere windows xp i morgen. forberede backup av viktige filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...