Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge du gjør det klart hvor det er hentet fra, så er det innenfor. Hvis du utgir det for å være ditt eget, er det uetisk og mest sannsynlig brudd på i det minste åndsverkloven.

Jeg skal ikke kopiere hele teksten og levere inn, men det er en sånn lese og oversettelsesoppgave som jeg kan bruke, men det andre må jeg klart skrive selv....

Men det er hentet fra studinett som er slik at folk laster opp filer de har svart på på eksamen, men blir det plagiat av den grunn?

Lenke til kommentar

Hei, henriko19!

 

Du plagierer dersom du bruker hele eller deler av en tekst du ikke har skrevet selv, og ikke referer til den som en kilde. Det vil si at dersom du ikke opplyser om at den eksakte delen av teksten er kopiert fra et annet sted, så plagierer du.

 

Plagiat er rimelig alvorlig og lærere samarbeider med Studienett for å avdekke juks og plagiat, så du kan risikere å få en ganske streng irettesettelse når de finner ut av det.

 

Du kan lese mer om plagiat her: http://www.studienett.no/plagiat

 

Det du burde gjøre er å lese gjennom den teksten du har funnet på Studienett og bruke den som inspirasjon. Prøv å finne ut hva eleven har gjort og gjør det samme selv. På den måten lærer du også hvordan du klarer deg bedre. Bare tenk om du får tilsvarende oppgave på eksamen og aldri har gjort den før?

 

Du kan også se denne PDF-en som forklarer hvordan Studienetts oppgaver og veiledninger brukes mest hensiktsmessig:

 

Lykke til med eksamensoppgaven!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...