Henriko19 Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Heisann Jeg skal få en gammel eksamens oppgave på spansk på fredag... Har sett litt på studienett hvor folk deler det de har skrevet før... Får man plagiat på dette? Skal seff ikke bruke en hel tekst, men gjerne litt av det Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Så lenge du gjør det klart hvor det er hentet fra, så er det innenfor. Hvis du utgir det for å være ditt eget, er det uetisk og mest sannsynlig brudd på i det minste åndsverkloven. Lenke til kommentar
Henriko19 Skrevet 18. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2014 Så lenge du gjør det klart hvor det er hentet fra, så er det innenfor. Hvis du utgir det for å være ditt eget, er det uetisk og mest sannsynlig brudd på i det minste åndsverkloven. Jeg skal ikke kopiere hele teksten og levere inn, men det er en sånn lese og oversettelsesoppgave som jeg kan bruke, men det andre må jeg klart skrive selv.... Men det er hentet fra studinett som er slik at folk laster opp filer de har svart på på eksamen, men blir det plagiat av den grunn? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Ja, hvis du bruker det som du skrev det selv, så vil det være det. Lenke til kommentar
hodfotingen Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Hei, henriko19! Du plagierer dersom du bruker hele eller deler av en tekst du ikke har skrevet selv, og ikke referer til den som en kilde. Det vil si at dersom du ikke opplyser om at den eksakte delen av teksten er kopiert fra et annet sted, så plagierer du. Plagiat er rimelig alvorlig og lærere samarbeider med Studienett for å avdekke juks og plagiat, så du kan risikere å få en ganske streng irettesettelse når de finner ut av det. Du kan lese mer om plagiat her: http://www.studienett.no/plagiat Det du burde gjøre er å lese gjennom den teksten du har funnet på Studienett og bruke den som inspirasjon. Prøv å finne ut hva eleven har gjort og gjør det samme selv. På den måten lærer du også hvordan du klarer deg bedre. Bare tenk om du får tilsvarende oppgave på eksamen og aldri har gjort den før? Du kan også se denne PDF-en som forklarer hvordan Studienetts oppgaver og veiledninger brukes mest hensiktsmessig: Lykke til med eksamensoppgaven! Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Skriv eller bruk som inspirasjon og bruk eventuelt http://www.copyscape.com/compare.php for å sammeligne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå