imb Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Jeg har en fordypningsoppgave om Borgerkrigen i Syria, med problemstilling "Har religion spilt stor rolle i borgerkrigen i Syria?". Noen tips til hva jeg kan ha med?:-) Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Borgerkrigen startet som et opprør som en del av den arabiske våren. I begynnelsen hadde ikke religion noe med opprøret å gjøre, heller ikke da demonstrasjonene ble til væpnede konfrontasjoner. I det siste ser man imidlertid at væpnede grupper som Jabhat an-Nusra og ISIL, som hevder å ha en religiøs agenda, utnytter ustabiliteten til å fremme sine egne interesser og utgjør en betydelig maktfaktor i borgerkrigen per i dag. Jeg kan en del om emnet, men det er strengt tatt lettere for meg å svare på spørsmål enn å bare bable i vei, så du kan jo spørre hvis det er noe spesifikt du lurer på. Lenke til kommentar
imb Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 Borgerkrigen startet som et opprør som en del av den arabiske våren. I begynnelsen hadde ikke religion noe med opprøret å gjøre, heller ikke da demonstrasjonene ble til væpnede konfrontasjoner. I det siste ser man imidlertid at væpnede grupper som Jabhat an-Nusra og ISIL, som hevder å ha en religiøs agenda, utnytter ustabiliteten til å fremme sine egne interesser og utgjør en betydelig maktfaktor i borgerkrigen per i dag. Jeg kan en del om emnet, men det er strengt tatt lettere for meg å svare på spørsmål enn å bare bable i vei, så du kan jo spørre hvis det er noe spesifikt du lurer på. Så bra! Når du sier at religion ikke hadde noe med opprøret å gjøre i begynnelsen, når kom den opprinnelig inn? Med problemstillingen jeg har, lurer jeg også på hvordan religion har påvirket oppgjøret? Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Så bra! Når du sier at religion ikke hadde noe med opprøret å gjøre i begynnelsen, når kom den opprinnelig inn? Med problemstillingen jeg har, lurer jeg også på hvordan religion har påvirket oppgjøret? Jeg synes problemstillingen er litt misvisende. Religion i seg selv har ikke påvirket opprøret i noen stor grad, det var ikke et religiøst opprør i utgangspunktet. I mars 2011 arresterte regimet et antall ungdommer som skrev regimekritiske slagord på en skole i byen Deraa sør i landet, noe som førte til store protester som spredde seg til hele landet. Dette utviklet seg til en borgerkrig da det militære angrep de fredelige demonstrantene, og andre, både sivile og avhoppere fra militæret, tok til våpen for å forsvare dem. Etterhvert kom religiøse ekstremistgrupper på banen, de tre verdt og nevne i denne sammenhengen er Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL), Jabhat an-Nusra og Hezballah. ISIL har vært aktive i Irak siden 2003, dog under andre navn, men involverte seg ikke i Syria før i april 2013. Jabhat an-Nusra ble dannet i januar 2012. Hezballah er som kjent et libanesisk politisk parti med en væpnet fløy, som har gått inn i krigen på regimets side. Det er et utall andre større og mindre grupper aktive i Syria, flere av dem med en religiøs agenda, du kan lese mer om dem her. Alle tre gruppene påvirker krigen på hver sin måte. Både an-Nusra og ISIL kjemper mot regimet, men også mot hverandre. ISIL blir sett på som en av de mer hardtarbeidende gruppene i Syria, og har hindret regimets framgang, spesielt nordøst i landet. Om ISIL og an-Nusra hadde slått seg sammen istedet for å kjempe mot hverandre, ville de ha utgjort en enda større faktor. Hizballah på sin side har hjulpet regimet med å ta tilbake flere viktige byer, bl.a. flere forsteder i Damaskus og grenselandsbyer inn mot Libanon. Disse gruppene har ført til at krigen utviklet seg fra et folkelig opprør til en sekterisk konflikt, spesielt mellom alawitter og sunnier. Uten dem ville opprøret sannsynligvis ha gått mer i retning av en konflikt mellom et regime som var preget av indre strid, og en opprørshær med større folkelig støtte, også fra grupper som tradisjonelt sett har vært regimetro. De har uten tvil bidratt til en mer ødeleggende og langvarig borgerkrig, men som sagt, jeg synes det blir feil å si at det er religion som har forårsaket dette. Håper det forklarte litt, bare spør om det er mer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå