Gå til innhold

Riktig kosthold for å gå ned i vekt og bygge muskler

Anbefalte innlegg

Hei, skal begynne å trene nå styrke for å bygge litt muskler og å gå ned i fettprosent,lest at det går an når man er helt i nybegynnerfasen av styrketrening pluss har litt fett. Er 174cm, mann og ca 20 prosent fett(øyemål).

Leste på en kroppskalkulator at jeg må spsise rundt 2500 kkalorier for å gå ned i fettprosent, og bygge muskler.

Men det er jo bare et ca tall. Hvordan skal jeg finne ut mest mulig effektivt at tallet er riktig? Altså forstår jo at om jeg har hatt null forandring på lang tid så er det noe galt, men hvor fort bør jeg se progresjoneni styrke og fett om jeg har gjort det riktig/feil og hvordan bør jeg måle resultatene?

Sett enkelte bruke målebånd for f.eks biceps og mage og måler en gang i uka. Fungerer det også når man er helt noob?

Endret av AlfHansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen her som kan gi det et eksakt kcal-tall. Det du har fått er heller ikke et eksakt svar. Det kommer helt an på hvordan du trener, hvor mye du trenger, hvor aktiv du er utenfor treninga, hvor høy forbrenning du har, og en hel rekke andre faktorer.

Du kan ta 2500 som et startpunkt, så må du prøve deg frem.

Hvor fort kan du se endringene? Etter lang tid. Gjerne flere måneder. Å endre hvordan kroppen din bruker næringa den får, er ikke noe som skjer over natta. Det er en vane du må gi kroppen din.

Jeg måler alt visuelt, og vha. digital baderomsvekt. Vekta forteller meg om jeg går opp eller ned i vekt, og speilet forteller meg om endringene i fettprosent den siste måneden. Så går jeg over hva/hvordan jeg har spist den siste tida, og justerer derfra.

Å komme i form er ikke som du ser på vg.no. Du skal snu hele livet på hodet for å få de 12-ukers resultatene du ser der, og jeg tipper få av de faktisk er sanne.

Å måle seg er vel og bra, men det kan fort være demotiverende når ting tar lengre tid enn du forventet. Mange stopper når de finner ut at "nei, det går ikke raskt nok. Dette er ikke noe for meg".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg står i samme situasjon som deg, 22% fett, og har ikke trent på år og dag. Jeg begynte for tre uker siden, og benytter et 5x5 opplegg, det enkleste å få hjelp med er nok Starting strength eller Stronglifts. Jeg er merkbart sterkere etter tre uker, men har ingen visuelle resultater. Jeg forventer visuelle resultater etter 5-8 uker. Hvis du, som meg, er litt laid back, så len deg tilbake å nyt synet av stadig større skiver på stanga, også kan fettet begynne å smelte når det finner det for godt. Skal du bare smelte fettet så fort som mulig, så er det mye raskere å jogge.

Du kan måle, telle, og herje til du blir blå. Det vil allikevel ta tid å få målbare forskjeller, det er mye lettere å spotte progresjon i styrke. Etter 5-8 uker vil det kunne bli synlig endring på fasongen, men ikke forvent at fettprosenten skal flytte på seg før etter 8-12 uker. Bruk disse ukene til å kartlegge eget kosthold, og kutt ut de verste vanene, og legg inn nye gode vaner. Kutt ut sukkervarer, og spis mer av proteinkildene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...