Kimble Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Skal skrive en analyse av diktet Morgen over finnmarksvidden. Noen som har gjort dette før meg og har en tolking/tips til meg? :-? Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 11. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2003 Her er en liten smakebit av den vanskeligste delen av diktet: Blodslit takker for armod.Stridt blir favnet med stridt. Så nevn, i storm på Bækades det du har brakt som ditt! Noen som skjønner hva det er snakk om? Og hva i pokker er "Armod"? Lenke til kommentar
abrj Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Her er en liten smakebit av den vanskeligste delen av diktet:Blodslit takker for armod.Stridt blir favnet med stridt. Så nevn, i storm på Bækades det du har brakt som ditt! Noen som skjønner hva det er snakk om? Og hva i pokker er "Armod"? Armod i ordlista; armod -a el. -en (av II arm, etter lty, jf norr $Barm$1øða@ 'møde') fattigdom, nød før var det mye a- blant folk Så til "analysen" som får stå for det som jeg "ser i diktet" ; I Nord-Norge har det oppgjennom tidene vært ”harda bud” for å bosette seg og få hjula til å gå rundt. Været kan være ugjestmildt og tøft. Det har vært et blodslit for å få livet til å gå rundt og til tider har det vært fattigdom. Oppi alt har man da måtte verne om det som er sitt. Min "analyse" må du ikke ta som fast fisk, men kan det være noe i den retningen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå