Gå til innhold

Matematikk for økonomer 2014 BI innleveringsoppgave 2

rikke_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke riktig nei. Husk at x er en eksponent... vet du hvordan du får den ned?

Og ikke glem, når du har en likning kan du enkelt sjekke om du har funnet riktig svar. Dersom ditt svar skulle vært riktig så skulle 1,0372,89 = 3, men 1,0372,89 = 1,11.

Likningen du har løst er

1,037x = 3

x = 2,89.

Men i oppgaven du skal løse her har du en potens hvor x er eksponent.

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

Bare for ordens skyld, du snakker om oppgave b) nå? Og hvordan får du det?

Oppgave 3a) hvordan skal jeg få f(x) = 0 når (x^2 -x-6)/x?

Må jeg bruke polynom divisjon eller vanlig brøk regning hvor f(x) = 0 når (x-3)(x+2)?

Oppgave 3b)

Jeg får som f'(x) med brøkregelen : (x^2+6)/ x^2 --> er det rett eller???

Oppgave 6b) Hvordan kan vi finne ut hvilket fortegn f''(3) har og hvordan kan vi begrunne det ?

er det eksempler på disse oppgavene i boka?

Lenke til kommentar

3a) Du skal finne ut hvilken x-verdi som gjør at brøken blir lik null. For at en brøk skal bli null må telleren bli null (nevneren i brøk kan aldri bli null). Dvs. at du skal sette teller lik null, og løse likningen.

3b) ble besvart på forrige side. Svaret ditt er riktig.

Lenke til kommentar

3a) Du skal finne ut hvilken x-verdi som gjør at brøken blir lik null. For at en brøk skal bli null må telleren bli null (nevneren i brøk kan aldri bli null). Dvs. at du skal sette teller lik null, og løse likningen.

3b) ble besvart på forrige side. Svaret ditt er riktig.

(x^2+6)/ x^2 --->

x^2+6=

x^2= - 6?????

hvis vi legger det i en forregnskjema?

Endret av Anonym12345
Lenke til kommentar

Nå blander du vel oppgave a) og b). I a) skal du sette telleren til funksjonen, f(x), lik null. I b) skal du bare derivere funksjonen, altså finne f'(x). Og nei, du kan ikke ha et negativt tall i en kvadratrort.

Fordi det står ogsa at vi må finne når f(x) avtar og vokser... skal vi bruke fortegnsskjema?

hvis vi legger det i en forregnskjema, hvordan vil det se ut??

(x^2+6)/ x^2 --->

x^2+6=

x^2= - 6?????

Lenke til kommentar

Sant det. Ettersom f'(x) ikke kan bli null (som du har bevist) har ikke funksjonen noen topp- eller bunnpunkter, dvs. at funksjonen er kontinuerlig voksende eller avtakende. Kan du si hvilken av delene funksjonen er?

jeg prøvde å skrive det inn på google (f(x)= x^2-x-6/x) så kom det som en inverse funksjon... er det riktig

Lenke til kommentar

Hva mener du med det er en invers funksjon? Det kan godt være at den har en invers funksjon, men jeg vet ikke om det er relevant her.

Poenget er at funksjonen er voksende når f '(x) > 0, og avtakende når f ' (x) < 0. Om du ser på f '(x):

f'(x)= (x2+6)/ x2 = 1 + 6/x2

Så ser du at det ikke finnes noen x-verdier som gjør at den deriverte funksjonen (f'(x)) kan bli negativ. Ergo så er funksjonen kontinuerlig voksende.

Sånn ser funksjonen ut: http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28+x%5E2-x-6%29%2Fx

Lenke til kommentar

Hva mener du med det er en invers funksjon? Det kan godt være at den har en invers funksjon, men jeg vet ikke om det er relevant her.

Poenget er at funksjonen er voksende når f '(x) > 0, og avtakende når f ' (x) < 0. Om du ser på f '(x):

Så ser du at det ikke finnes noen x-verdier som gjør at den deriverte funksjonen (f'(x)) kan bli negativ. Ergo så er funksjonen kontinuerlig voksende.

Sånn ser funksjonen ut: http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28+x%5E2-x-6%29%2Fx

tusen takk.. jeg tror at jeg forstår det nå...

om det er noen som kan oppgave 6

Lenke til kommentar

tusen takk.. jeg tror at jeg forstår det nå...

om det er noen som kan oppgave 6

Om du husker at funksjonen f(x) er avtakende når dens deriverte f'(x) er negativ, voksende når f'(x) er positiv, og har et topp- eller bunnpunkt når f'(x) = 0, så klarer du kanskje å svare på a) ?

Lenke til kommentar

Du har helt sikkert hatt lignende oppgaver på VGS, bruk logaritmer... ringer det noen bjeller?

Er dette rett?

x lg 1,037 = lg 3

lg 1,037/ lg 3 = 6.32

Om du setter inn 6,32 for x ser du at likningen ikke går opp, og at det da ikke er riktig. Men du har startet riktig, bare gjort en liten feil.

1,037x = 3

x* ln1,037 = ln3

Hvordan får du x alene på venstre side?

Lenke til kommentar

Du har helt sikkert hatt lignende oppgaver på VGS, bruk logaritmer... ringer det noen bjeller?

Er dette rett?

x lg 1,037 = lg 3

lg 1,037/ lg 3 = 6.32

Om du setter inn 6,32 for x ser du at likningen ikke går opp, og at det da ikke er riktig. Men du har startet riktig, bare gjort en liten feil.

1,037x = 3

x* ln1,037 = ln3

Hvordan får du x alene på venstre side?

x = ln 3/ln1,037

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...