tonje92 Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Oppgave 2B er sikkert kjempeenkel men jeg står fast... 1,037^x-3 =0 Jeg delte begge sider med 1,037 for å få bort x-en men det er sikkert helt feil.. Får svaret 2,89 og det hørres ikke rett ut.. Anyone?? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 (endret) Det er ikke riktig nei. Husk at x er en eksponent... vet du hvordan du får den ned? Og ikke glem, når du har en likning kan du enkelt sjekke om du har funnet riktig svar. Dersom ditt svar skulle vært riktig så skulle 1,0372,89 = 3, men 1,0372,89 = 1,11. Likningen du har løst er 1,037x = 3 x = 2,89. Men i oppgaven du skal løse her har du en potens hvor x er eksponent. Endret 21. mars 2014 av knipsolini Lenke til kommentar
tonje92 Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Nei har ikke peiling Gange med eksponenten? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Du har helt sikkert hatt lignende oppgaver på VGS, bruk logaritmer... ringer det noen bjeller? Lenke til kommentar
Anonym12345 Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Bare for ordens skyld, du snakker om oppgave b) nå? Og hvordan får du det? Oppgave 3a) hvordan skal jeg få f(x) = 0 når (x^2 -x-6)/x? Må jeg bruke polynom divisjon eller vanlig brøk regning hvor f(x) = 0 når (x-3)(x+2)? Oppgave 3b) Jeg får som f'(x) med brøkregelen : (x^2+6)/ x^2 --> er det rett eller??? Oppgave 6b) Hvordan kan vi finne ut hvilket fortegn f''(3) har og hvordan kan vi begrunne det ? er det eksempler på disse oppgavene i boka? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 3a) Du skal finne ut hvilken x-verdi som gjør at brøken blir lik null. For at en brøk skal bli null må telleren bli null (nevneren i brøk kan aldri bli null). Dvs. at du skal sette teller lik null, og løse likningen. 3b) ble besvart på forrige side. Svaret ditt er riktig. Lenke til kommentar
Anonym12345 Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 (endret) 3a) Du skal finne ut hvilken x-verdi som gjør at brøken blir lik null. For at en brøk skal bli null må telleren bli null (nevneren i brøk kan aldri bli null). Dvs. at du skal sette teller lik null, og løse likningen. 3b) ble besvart på forrige side. Svaret ditt er riktig. (x^2+6)/ x^2 ---> x^2+6= x^2= - 6????? hvis vi legger det i en forregnskjema? Endret 21. mars 2014 av Anonym12345 Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 (endret) Nå blander du vel oppgave a) og b). I a) skal du sette telleren til funksjonen, f(x), lik null. I b) skal du bare derivere funksjonen, altså finne f'(x). Og nei, du kan ikke ha et negativt tall i en kvadratrort. Endret 21. mars 2014 av knipsolini Lenke til kommentar
Anonym12345 Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Nå blander du vel oppgave a) og b). I a) skal du sette telleren til funksjonen, f(x), lik null. I b) skal du bare derivere funksjonen, altså finne f'(x). Og nei, du kan ikke ha et negativt tall i en kvadratrort. Fordi det står ogsa at vi må finne når f(x) avtar og vokser... skal vi bruke fortegnsskjema? hvis vi legger det i en forregnskjema, hvordan vil det se ut?? (x^2+6)/ x^2 ---> x^2+6= x^2= - 6????? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Sant det. Ettersom f'(x) ikke kan bli null (som du har bevist) har ikke funksjonen noen topp- eller bunnpunkter, dvs. at funksjonen er kontinuerlig voksende eller avtakende. Kan du si hvilken av delene funksjonen er? Lenke til kommentar
Anonym12345 Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Sant det. Ettersom f'(x) ikke kan bli null (som du har bevist) har ikke funksjonen noen topp- eller bunnpunkter, dvs. at funksjonen er kontinuerlig voksende eller avtakende. Kan du si hvilken av delene funksjonen er? jeg prøvde å skrive det inn på google (f(x)= x^2-x-6/x) så kom det som en inverse funksjon... er det riktig Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Hva mener du med det er en invers funksjon? Det kan godt være at den har en invers funksjon, men jeg vet ikke om det er relevant her. Poenget er at funksjonen er voksende når f '(x) > 0, og avtakende når f ' (x) < 0. Om du ser på f '(x): f'(x)= (x2+6)/ x2 = 1 + 6/x2 Så ser du at det ikke finnes noen x-verdier som gjør at den deriverte funksjonen (f'(x)) kan bli negativ. Ergo så er funksjonen kontinuerlig voksende. Sånn ser funksjonen ut: http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28+x%5E2-x-6%29%2Fx Lenke til kommentar
tonje92 Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Du har helt sikkert hatt lignende oppgaver på VGS, bruk logaritmer... ringer det noen bjeller? Er dette rett? x lg 1,037 = lg 3 lg 1,037/ lg 3 = 6.32 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Som Knipsolini sier i post 22, sett inn svaret ditt i den opprinnelige likningen og se om høyre side er lik venstre side. Lenke til kommentar
Anonym12345 Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Hva mener du med det er en invers funksjon? Det kan godt være at den har en invers funksjon, men jeg vet ikke om det er relevant her. Poenget er at funksjonen er voksende når f '(x) > 0, og avtakende når f ' (x) < 0. Om du ser på f '(x): f'(x)= (x2+6)/ x2 = 1 + 6/x2 Så ser du at det ikke finnes noen x-verdier som gjør at den deriverte funksjonen (f'(x)) kan bli negativ. Ergo så er funksjonen kontinuerlig voksende. Sånn ser funksjonen ut: http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28+x%5E2-x-6%29%2Fx tusen takk.. jeg tror at jeg forstår det nå... om det er noen som kan oppgave 6 Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Hva mener du med det er en invers funksjon? Det kan godt være at den har en invers funksjon, men jeg vet ikke om det er relevant her. Poenget er at funksjonen er voksende når f '(x) > 0, og avtakende når f ' (x) < 0. Om du ser på f '(x): f'(x)= (x2+6)/ x2 = 1 + 6/x2 Så ser du at det ikke finnes noen x-verdier som gjør at den deriverte funksjonen (f'(x)) kan bli negativ. Ergo så er funksjonen kontinuerlig voksende. Sånn ser funksjonen ut: http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28+x%5E2-x-6%29%2Fx tusen takk.. jeg tror at jeg forstår det nå... om det er noen som kan oppgave 6 Om du husker at funksjonen f(x) er avtakende når dens deriverte f'(x) er negativ, voksende når f'(x) er positiv, og har et topp- eller bunnpunkt når f'(x) = 0, så klarer du kanskje å svare på a) ? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Du har helt sikkert hatt lignende oppgaver på VGS, bruk logaritmer... ringer det noen bjeller? Er dette rett? x lg 1,037 = lg 3 lg 1,037/ lg 3 = 6.32 Om du setter inn 6,32 for x ser du at likningen ikke går opp, og at det da ikke er riktig. Men du har startet riktig, bare gjort en liten feil. 1,037x = 3 x* ln1,037 = ln3 Hvordan får du x alene på venstre side? Lenke til kommentar
Anonym12345 Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Du har helt sikkert hatt lignende oppgaver på VGS, bruk logaritmer... ringer det noen bjeller? Er dette rett? x lg 1,037 = lg 3 lg 1,037/ lg 3 = 6.32 Om du setter inn 6,32 for x ser du at likningen ikke går opp, og at det da ikke er riktig. Men du har startet riktig, bare gjort en liten feil. 1,037x = 3 x* ln1,037 = ln3 Hvordan får du x alene på venstre side? x = ln 3/ln1,037 Lenke til kommentar
BlomsterOlga Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 (endret) OPPGAVE 1 F! Kan noen forklare hvorfor det blir 3 + 6/x3 ? Jeg trodde det ble 3 + 3/x4.. Og gjerne forklar resten av hele innleveringen Endret 23. mars 2014 av BlomsterOlga Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå