Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Det er noe jeg alltid har lurt på. Jeg bruker for øyeblikket to skjermer på 24".

Den ene skjermen bruker HDMI og den andre bruker VGA.

Begge skjermene er av samme type/modell (Acer G26HYL IPS)

 

Problemet mitt er at jeg merker stor forskjell på bildekvaliteten når jeg bruker forskjellige kabler. Jeg får et mye bedre og skarpere bilde fra VGA.

 

Jeg har testet det samme med bruk av DVI og HDMI og jeg får mye bedre bilde fra DVI.

 

Jeg har gjort litt 'research' på nett og de fleste sier at det ikke er noe forskjell på DVI og HDMI kvalitetsmessig, bare at HDMI overfører også lyd.

 

Litt vanskelig å forklare forskjellen, men det ser ut som det er bedre kontrast og farger på VGA, og på HDMI blir alt litt gråere. Begge skjermene har samme instilling. Jeg har prøvd å justert litt for å få dem til å matche, men med ingen suksess.

 

Så min konklusjon fra hva jeg har erfart er:

 

VGA og DVI = Bra bildekvalitet

HDMI = Ikke fullt så bra.

 

Noen som har peiling på hvorfor? Og er det noen mulighet å få fikset dette?

 

På skjermkortet mitt (GTX 770) så har jeg DVI-D, DVI-I, HDMI og DisplayPort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dvi, hdmi, DP, USB osv.. er alle digitale standarder og vil enten støtte innstillingene eller ikke. Det finnes mellomting hvor det er dårlig kontakt og farger/piksler fucker seg helt opp. Men da legger du GODT merke til det.

 

Skjermen er digital, kabel er digital, og PCen er selvsagt digital. Du vil derfor ikke på noe punkt blande inn støy eller dårligere kvalitet enn hva panelet kan vise.

 

Alle vil følgelig gi lik kvalitet, da digitalt er digitalt og kun tall/mattematikk. Et totall er 2 uansett om du skriver det på en stein, tre eller papir...

 

VGA er analogt, og trenger da en DAC for å konvertere fra digitalt i skjermkortet til analogt. Når det analoge signalet har vært gjennom kabelen og opptatt støy, så vil det konverteres tilbake til digitalt igjen via en ADC. Du kan aldri få bedre kvalitet enn hva signalet opprinnelig var, og ender alltid opp med dårligere kvalitet. (Selv om det kan være nesten like bra)

 

Så at VGA gir bedre bilde kommer da av at grunnlaget ikke er likt. VGA kan aldri bli like bra som DVI/HDMI gitt det samme grunnlaget.

 

Du sitter da med et innstillingsproblem, enten i driveren eller i skjermen.

 

Typisk er at man ikke kjører 1:1 pixel ratio. Med noe overscan eller tilsvarende.

 

At fargene aldri blir like kan komme av de to konverteringsprosessene og støy som vil påvirke fargen i transisjonen fra pc til skjerm. Samt at panelene kan være litt forskjellige.

Det kan selvsagt hende du rett og slett liker fargene bedre på VGA ved en tilfeldighet, selv om de er mindre korrekte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...