Gå til innhold

UFO: Aftermath - Årets nedtur!


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp spilt Aftermath i 3timer, og må virkelig si jeg er skuffet, så skuffet at jeg avinstallerte. Etter mange måneders venting, er virkelig nedturen stor.

 

Jeg tenkte det skulle følge opp slageren UFO - Enemy Unknown, men niks i havet. De har tatt vekk alt som var kult i Enemy Unknown, og lagt til en rekke irriterende funksjoner.

 

  • Ingen mer "funding" fra diverse land, penger er ikke med i spillet, alt er gratis.

[*]Baser dukker opp etterhvert som spillet går, ikke snakk om å lage ny base av egen fri vilje. Det går heller ikke an å bygge bygninger i basene, eneste valget du får er hvilken type basen skal være. Militær, Research eller Manufacture.

[*]Soldatene er nesten umulig å styre, og spillet pauser seg hele tiden, og om en soldat står i ro og ikke gjør noe, så pauses spillet sekundet etter du trykker play... HELE TIDEN. Dessuten er Romvesenene altfor vanskelige til å begynne med.

[*]Dårligste "real-time" løsningen jeg noensinne har sett....

 

Styr unna folkens. Selv er jeg en hardbarka X-COM fan, fra de eldre Enemy Unknown og Terror from the Deep. Men Aftermath er ikke verdt skivene det er printet på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakk for deg selv. Har kommet gjennom XCOM 1-3, og må kunne beskrives som en fan av universet. Hadde ikke problemer med å komme i gang i det hele tatt, og nå er jeg blitt ganske så hekta.

 

Ingen mer "funding" fra diverse land, penger er ikke med i spillet, alt er gratis.

Hallo, i Aftermath er menneskeheten nesten utryddet og nesten alt er et eneste anarki. Tror du virkelig at penger er det første som står i hodene på folk når de skal kjempe mot denne trusselen? Husk at i Aftermath er romvesnenes overtakelse av jorda allerede et faktum, menneskeheten må kjempe seg tilbake med sine geriljataktikker. Nesten som i Terminator-universet.

Baser dukker opp etterhvert som spillet går, ikke snakk om å lage ny base av egen fri vilje. Det går heller ikke an å bygge bygninger i basene, eneste valget du får er hvilken type basen skal være. Militær, Research eller Manufacture

En micromanagement-ting mindre. Hurra! Man skal konsentrere seg om å beseire romvesnene, ikke dalle med interiørspørsmål og annet jalla.

Soldatene er nesten umulig å styre, og spillet pauser seg hele tiden, og om en soldat står i ro og ikke gjør noe, så pauses spillet sekundet etter du trykker play... HELE TIDEN. Dessuten er Romvesenene altfor vanskelige til å begynne med.

Der er jeg noe enig, pathfindingen kunne Altar Interactive kanskje gjort noe mer med. Men man har funksjonen til å skru av det med at soldatene spør om nye ordre, denne finnes i Options. Hadde ikke problemer til å begynne med, eide fint romvesnene med 3 mann (2 med Uzi og 1 med hagle). Burst-mode er en fin ting mot de store romvesnene som ikke kan bruke våpen.

Dårligste "real-time" løsningen jeg noensinne har sett....

Det er nå din mening. Har også spilt mye Fallout Tactics, og "real-time"-løsningen der minner mye om den i Aftermath. Er man noenlunde tilpasningsdyktig til nye ting, så vil ikke denne by på noen problemer.

 

Skjønt mener jeg at det fremdeles en rekke småbugs som den nyeste patchen (1.1a) fremdeles ikke har rettet, samt at ting kan bli litt vel hektisk iblant (f.eks at du får 8 oppdrag på en gang). Men likevel får dette ikke meg til å ligge unna UFO: Aftermath.

 

Anbefales, 86%. Sjekk også ut forumet hos www.ufoaftermath.co.uk for mer nyttig info.

Lenke til kommentar

EviLEddiE:

Jeg respekterer dine meninger, men jeg synes fortsatt spillet ville vært bedre hvis det hadde gått litt mere i forgjengerenes fotspor.

 

Synes på ingen måte det blir for mye micromanagement i Xcom.

Dessuten synes jeg turn based funksjonen lik den i Enemy Unknown og Terror from the deep ville egnet seg mye bedre i dette spillet.

Lenke til kommentar

Ja, selvfølgelig har du rett. Ingen kan ta dine egne meninger fra deg..!

 

Ting som imponerte meg med Aftermath:

  • - Det store utvalget av våpen, noe ala Fallout-serien

- Detaljrikdommen i 3D-motoren, legges spesielt merke i byområdene. Der har man også biler som kan sprenges i lufta (greit når det står romvesner ved dem).

- Systemet for karakterutvikling. Her har man tatt en RPG-lignende løsning, med 6 attributter som kan økes for å forbedre evnene. Der bruker man beskrivelser (Awful - Heroic) istedet for bare tørre tall. Stor forbedring fra XCOM (der man har en ganske så alvorlig bug som resetter evnene til null når de overstiger 255).

- Helt klart en spesiell stemning når man entrer romvesnes skip eller baser, siden de er organisk baserte som i XCOM 3.

- Uformingen på terrenget/bygningene (som blir tilfeldig generert) kan gi deg både fordeler og ulemper i kampen mot romvesnene. Teamwork er i så å si alle tilfeller et must, f.eks igår kom jeg over 6 Reticulans på ett og samme område under forsvaret av en av basene mine. Her måtte jeg røyke dem ut en etter en, og skyte med samlet burst-fire (noe som dreper en Reticulan på flekken).

De få tingene som skuffet meg:

  • - Ingen kjøretøy i Tactical-delen av oppdraget.

- Man må hele tiden nøye seg med det übertreige helikopteret for troppetransport. Men hva har man "in-base Teleportation" for?

- Kameraet må hele tiden sirkle rundt en ny fiende når denne er oppdaget. (EDIT: Dette kan slås av ved å deaktivere "Director's Cut" i Options)

- Kan ikke bygge flere enn en ting om gangen i Engineering / forske på flere ting samtidig i Reaserch

Har nå bare spilt en brøkdel av spillet, og jeg får nok mange hyggelige stunder framover...

Lenke til kommentar

Mange hadde samme oppfatning av Master Of Orion 3.

Jeg trosset den dårlige kritikken og kjøpte spillet. Det angrer jeg absolutt ikke på. Jeg ble mer hektet enn noen gang og syns MOO3 er en verdig oppfølger til MOO2.

 

Jeg har ikke testet Ufo:Aftermath enda. Lest en reveiw, som ga spillet 88 av 100%. Kan ikke akkurat kalle det dårlig men. Jeg vil nok en gang trosse den dårlige kritikken som spillere kommer med og teste spillet.

 

Men en ting er klart. Ingenting slår Ufo: Enemy Unknown. X-com: Terror From The Deep syns jeg var dårlig i forhold.

Eneste som kan slå Ufo: Enemy Unknow, må være om selskapet som laget orginalen finner på å porte det til en 3D verden og legger inn nye fete våpen og aliens. Samt heftige nye research, manfacture, base og spaceship elementer. Det hadde vært konge! :D

Lenke til kommentar
- Systemet for karakterutvikling. Her har man tatt en RPG-lignende løsning, med 6 attributter som kan økes for å forbedre evnene. Der bruker man beskrivelser (Awful - Heroic) istedet for bare tørre tall. Stor forbedring fra XCOM (der man har en ganske så alvorlig bug som resetter evnene til null når de overstiger 255, noe som kan skje).

Hva mener du med kan? Det vil skje. Og det er skikkelig hat!

Husker de fete savegamene på Ufo. Hadde bare 1 mann på de fleste oppdrag. Bortsett fra kjempe Ufoer og alien baser. Da hadde jeg 2.

 

Folk med 100 missions og 2000-3000 kills. :D

 

Oppskriften var Flying Armor, Heavy Plasma, beltet fullt av magasin og noen Alien Grenade i backpacken. Eller kanskje en ladd Blaster Launcher og noen skudd i backpacken i stedet? :D

Lenke til kommentar

Takk for litt reklame for sida EviLEddiE ;). Når det gjeld UFO:Aftermath apollox, så synest eg du bør gje det ein ny mulighet. Mange har sagt at dei likar det betre og betre etterkvart. Og så fort du har satt opp combat systemet slik du likar det i options, så blir alt mykje betre. Når det gjeld reviews, så har me ei liste her: http://www.ufoaftermath.co.uk/?c=Reviews&p=Reviews

 

Det er ikkje tvil om at UFO:Aftermath har ein del manglar, og nokon balanse problemer seint i spelet. Men de må hugse at sammen med Silent Storm og The Fall så er dette det største skrittet i rektig retning sidan Gudane veit når. Det er derfor viktig at me støttar opp rundt spelet etter mi meining. Ellers er alle velkommen til å besøke http://www.ufoaftermath.co.uk for ein liten prat om spelet!

 

La meg også minne om konkuransen me har gåande her: http://www.ufoaftermath.co.uk/?c=Contests&p=Background

Lenke til kommentar

Hat, hat! Bruker et par-tre timer på å researche ting og tang, bygge opp et noenlunde ok team, og generelt ha det gøy.

 

"Trallala, dette går jo så bra så", tenker jeg, og glemmer totalt å save.

 

"Oj, hva er dette? Area 51? Med masse hemmelig stæsj som jeg kan raske med meg?"

 

Et par klikk senere er et helikopter med barske menn og kvinner på vei, "Flight of the valkyries" på full guffe, og lander foran en inngjærdet militærbase. De går et par skritt frem, og ser en Reticulan som tømmer laser-dingsen sin mot dem. Oj, to stykker. Nei, tre. Fem stykker blir plaffet ned før vi får tilgang til Den Hemmelig Basen . Våre Helter lister seg litt rundt, treffer enda en Reticulan, og de tenker "Håh, håh. Grei skuring.".

 

Men, neida. Han/hun/det trekker frem en Instant Death-ray of Doom (+10 to instant-kill skill) og zapper vekk tre av folkene mine. WTF?! En vanskelighetskurve som økte med 9000%? Helvete heller..

Lenke til kommentar

Har ingenting imot at vanskleghets graden hoppar litt i spel, men må sei meg enig I at det er litt ekstremt i Aftermath. Det er eit par ting du må vera klar over da. For det fyrste er default difficulty satt til Hard av ein eller anna grunn. For det andre er det ikkje verdens undergang om ein mistar heile teamet sitt. Spelet er lagt opp til at dette kan skje. Dei nye rekruttane dine har høgare level desto lengere ut I spelet du kjem.

 

Men det er veldig bittert å miste alle ja. Og det kan vera lurt å save... ;)

Lenke til kommentar

Nå burde flere her gå igjennom options i spillet. Der skrur man av "pausene" i spillet. Det var litt kjedelig de første 10 min når spillet pauset seg over hele tiden. Ellers syns jeg det er for lett.

 

Til han fyren som skreiv ikke likte at funding var vekke: Har du lest historien til spillet. DET ER INGEN LAND IGJEN. Hvor skal du få penger fra? Hva skal du med penger?

 

Ja, jeg savner litt terror missions, men det kan nok ikke skje i dette spillet siden folk flest er daue.

 

Og så ser det ut til at aliensa blir bare tøffere og tøffere. Sånt liker jeg.

Lenke til kommentar

Måtte begynne på et nytt game igår, grunnet bugen med Energy Cellene (fikset i 1.1a-patchen, men påvirker ikke eksisterende saves) som gjorde slik at jeg ikke fikk forsket videre på hybridvåpnene. Dessuten begynte Reticulanene å eie meg skikkelig med Rocket Launcherne og Railgunene sine (på den andre Dreamland-basen i Russland). Da så jeg det Slaughter hadde skrevet, at vanskelighetsgraden i spillet er satt på det vanskeligste som standard...

 

Uansett, har kommet ganske så godt i gang. Startet i Europa denne gangen (med Easy) og fikk unnagjort Area 51 etter ca. 1 time (en lang tur med helikopteret fra Berlin til Nevada er som kjent nødvendig). Har utrustet Interceptorene mine med skikkelige motorer og våpen, og downer UFOs i fleng. Spesialisering av folk er også viktig - nå har jeg 3 folk som ikke bruker Alien Laser Guns - 1 med granatkaster, en med rakettkaster og 1 med sniperrifle.

 

Og til slutt, de som ikke likte Aftermath, men som er fans av XCOM-serien, bør ta en titt på Project Xenocide. Dette er et opensource-prosjekt som er en fullstendig remake av UFO: Enemy Unknown (kun med forskjellige navn på tingene, samt som i Aftermath en 3D-motor på Tactical-delen). Spillet ventes ferdig neste år, men dette kan gå kjappere dersom flere frivillige blir med og jobber videre på spillet. Så er du en kløpper på lyd, 3D-design, programmering osv. og er fan av XCOM-serien: Støtt Project Xenocide nå!!!

Lenke til kommentar
Til han fyren som skreiv ikke likte at funding var vekke: Har du lest historien til spillet. DET ER INGEN LAND IGJEN. Hvor skal du få penger fra? Hva skal du med penger?

 

Hei, jeg er "han fyren".

 

Nei, det du sier er sant, men noen form for resurser burde det være. Jeg synes absolutt ikke det er noe artig å spille et spill der du bare kan plukke hva du vil ha. Men fundingen i Xcom må dere jo bare innrømme at var genial :D

Jeg ville heller sett at settingen til dette spillet var mer lik xcom, ikke så håpløs som den er nå.

 

btw. var det noen som så independence day i introen? :lol:

Lenke til kommentar
Og til slutt, de som ikke likte Aftermath, men som er fans av XCOM-serien, bør ta en titt på Project Xenocide. Dette er et opensource-prosjekt som er en fullstendig remake av UFO: Enemy Unknown (kun med forskjellige navn på tingene, samt som i Aftermath en 3D-motor på Tactical-delen). Spillet ventes ferdig neste år, men dette kan gå kjappere dersom flere frivillige blir med og jobber videre på spillet. Så er du en kløpper på lyd, 3D-design, programmering osv. og er fan av XCOM-serien: Støtt Project Xenocide nå!!!

 

ahh, nydelig.

Det var slik jeg ville Aftermath skulle være. Bare synd at det er langt fra ferdig. woohoo. Skuffelsen over Aftermath kommer seg litt nå. :D

Lenke til kommentar
Nei, det du sier er sant, men noen form for resurser burde det være. Jeg synes absolutt ikke det er noe artig å spille et spill der du bare kan plukke hva du vil ha. Men fundingen i Xcom må dere jo bare innrømme at var genial :D  

Jeg ville heller sett at settingen til dette spillet var mer lik xcom, ikke så håpløs som den er nå.

Nå må du huske at dette spillet ikke har noe med Ufo: Enemy Unknown, X-Com: Terror From The Deep eller X-Com: Apocalypse å gjøre. Forøverig var det Mythos vel som laget de 2 første og beste spilla.

Etter X-Com: Terror From The Deep har serien gått i nedoverbakke. :(

Det er vel Sid Meier som har kjøpt lisensen til den orginale X-Com serien. Foreløpig sitter han bare å purker på den. :evil:

Lenke til kommentar

Det er litt rart å tenke på at her sitter det hardbarka x-com fans og slakter noe som kunne ha blitt et wounder-game. Lurer litt på utviklerne, skal ikke være stjerneforsker for å forstå den geniale formulaen til enemy unknown. De klarer liksom å balle spillet til en udugelig smørje som ikke ligner grisen. Men som sakt tidligere i tråden, dette er ikke en oppfølger til x-com serien. Det er vi alle temmelig enig om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...