Gå til innhold

Apple med billigversjon av iPhone 5C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke at lagringsplass skal være så utrolig utslagsgivende på prisen. Man får jo 64 GB USB sticks for en 200-lapp..

Grådighet styrer verden i dag. :)

Har man en billig-versjon selger man til de som syntes det blir for dyrt og en som de tjenester mer på til de som må ha litt lagringsplass, er vel også deler av grunnen til at de ikke tilbyr mulighet for blant annet minnekort. Produksjons-kosten er nok omtrent den samme om man lager en 8 eller 16GB modell.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at lagringsplass skal være så utrolig utslagsgivende på prisen. Man får jo 64 GB USB sticks for en 200-lapp..

De vil ikke bite i det sure eplet og sette ned prisen, derfor lanserer de en variant som ikke er lik for å ha en unnskyldning for å selge det billigere.

AtW

Lenke til kommentar

Det kan du si, det handler vel om at Apple ønsker å differensiere de "rimeligste produktene" og øke argumentene for å gå for dyrere modeller eller noe lignende.

Nå skal man jo uansett ikke sammenligne epler med pærer her, de NAND brikkene du finner i minnepinner til 200kr, eller minnekort til 200kr på 64GB kan nok ikke helt sammenlignes med NAND som brukes i iPhone så den prissammenligningen er nok ikke helt på sin plass. Stilles nok høyere krav til ytelse (båndbredde og IOPS) fra Apple sin side, og ikke minst vesentlig høyere krav til holdbarhet, hvertfall sammenlignet med de rimeligste minnepinnene du finner på markedet som stort sett er ren juggel.

Når det er sagt så kan jeg aldri tenke meg at i den størrelsesordenen som Apple bestiller NAND så kan det umulig være snakk om store besparelsen ved å gå fra 16GB ned til 8GB. Det blir nok mer symbolsk enn noe annet.

Lenke til kommentar

Prøv å laste ned bilder fra eplemobilen til pc, da ser du at det tar tiiiiiiiiiid, så kosten kan ikke være stor på minne, det er min oppfatning. Jada, jeg bruker selv en "femmer" 64gb...

Billigminnekort er vesentlig raskere en det eple presterer på overføring, for det tar evigheter.

Lenke til kommentar

Prøv å laste ned bilder fra eplemobilen til pc, da ser du at det tar tiiiiiiiiiid, så kosten kan ikke være stor på minne, det er min oppfatning. Jada, jeg bruker selv en "femmer" 64gb...

Billigminnekort er vesentlig raskere en det eple presterer på overføring, for det tar evigheter.

Nå må du ikke blande kortene her, du må huske at når du synkroniserer og overfører informasjon til og fra en iPhone så er jo flashminne (NAND) i aktivt bruk da operativsystemet kjører fra og leser / skriver til NAND mer eller mindre kontinuerlig. Når du kobler til en minnepinne til maskinen din så er det i utgangspunktet ingen aktivt overføring eller belastning mot flashminne (NAND) så forutsetningene er ganske så forskjellige. Minnepinner er heller ikke avhengig av høy IOPS ettersom formålet med både rimelige minnekort og minnepinner er overføring av data til og fra, altså sekvensiell ytelse. Flashminne i en telefon derimot som skal kjøre og laste et operativsystem har jo litt andre krav for å si det mildt.

Og enhver som har litt erfaring med rimelige flashminne (NAND) vet hvor elendig skriveytelse de normalt har og hvor lavt antall overskrivninger det tåler før ting går til helvete. Det sier seg selv at Apple ikke bruker så billig form for NAND for da ville flashminne på en iPhone tatt kvelden før telefonen hadde blitt et halvt år gammel ved normal bruk. Og alle som har anskaffet billig og kjipe minnekort til spillkonsoller eller mobiltelefoner og forsøkt å legge over spill / applikasjoner på disse vet hvor dårlig ytelsen kan være og det er temmelig åpenbart at ytelsen til en iPhone overstiger dette med ganske så grei margin.

Hvorfor tror du Google går bort ifra muligheten til å bruke minnekort for lagring av applikasjoner i nyere versjoner av Android, jo fordi mange skaffer så billige og kjipe minnekort så ytelsen og kvaliteten er for dårlig til dette formålet og det sier jo seg selv at flashminne (NAND) som benyttes i en iPhone tåler litt mer enn dette.

Du kan jo fint overskrive og nullstille en iPhone massevis av ganger uten at telefonen tar kvelden, forsøk å sette i gang en masse overskrivninger og formateringer av en billig minnepenn eller et billig minnekort og det tar ikke lange tiden før ytelsen slites helt ut og de blir helt ubrukelig etter urovekkende kort tid. Tro meg, jeg har brent igjennom XX-antall minnepinner de siste årene og billig NAND som du finner i minnepinner og minnekort er ikke mye å skryte av.

Om du kan komme med eksempler eller kilder på hvor det forekommer noe håndfast som skulle tilsi at flashminne (NAND) på en iPhone er på nivå med kjempebillige minnekort og minnepinner så for all del, kom med det. Dette blir uansett flisespikkeri da dette er nok lite relevant for kostnadene til Apple da de nok har såpass store kvantumsrabatter at de kan plukke av høy kvalitet uten at det gjør noe voldsomt til utslag på produksjonskostnadene. Som igjen er grunnen til at jeg tror Apple reduserer størrelsen ned til 8GB som mer en symbolsk grunn og for at det skal være lettere å selge opp til dyrere modeller, og ikke fordi de nødvendigvis sparer så voldsomt med kostnader på å gjøre det.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Jeg legger denne til her jeg: http://www.androidcentral.com/eight-android-phones-buy-instead-8gb-iphone-5c

Det der ga meg en god latter for å si det sånt.

Nå tror jeg ikke Androidtelefoner generelt er så fryktelig relevant, de som er i et marked for en iPhone 5C og vurderer denne er nok folk som allerede er temmelig greit inneforstått med at det er en iOS-telefon de skal ha. iPhone 5C sin største konkurrent og fiende blir iPhone 5S da brorparten av de som vurderes disse telefonene dropper 5C da prisforskjellen opp til 5S er og blir alt for liten så de fleste ikke ser noen vits med å spare bittelitt penger for å få en dårligere telefon.

iPhone 5C er et produkt som faller mellom alle stoler, den er alt for dyr til å kunne operere eller defineres som noen budsjettmodell og prisforskjellen opp til iPhone 5S er alt, alt for liten til at den på det nåværende tidspunktet gir noen som helst mening enn at Apple kan tjene inn noen ekstra kroner på folk som gjør et ellers lite gjennomtenkt innkjøp av telefon. 5C må ned fra type 4700kr som den koster i dag ned til hvertfall 3500kr for at det skal ha noe for seg. Det er nå hvertfall min mening.

Lenke til kommentar

Jeg legger denne til her jeg: http://www.androidcentral.com/eight-android-phones-buy-instead-8gb-iphone-5c

Det der ga meg en god latter for å si det sånt.

Nå tror jeg ikke Androidtelefoner generelt er så fryktelig relevant, de som er i et marked for en iPhone 5C og vurderer denne er nok folk som allerede er temmelig greit inneforstått med at det er en iOS-telefon de skal ha. iPhone 5C sin største konkurrent og fiende blir iPhone 5S da brorparten av de som vurderes disse telefonene dropper 5C da prisforskjellen opp til 5S er og blir alt for liten så de fleste ikke ser noen vits med å spare bittelitt penger for å få en dårligere telefon.

iPhone 5C er et produkt som faller mellom alle stoler, den er alt for dyr til å kunne operere eller defineres som noen budsjettmodell og prisforskjellen opp til iPhone 5S er alt, alt for liten til at den på det nåværende tidspunktet gir noen som helst mening enn at Apple kan tjene inn noen ekstra kroner på folk som gjør et ellers lite gjennomtenkt innkjøp av telefon. 5C må ned fra type 4700kr som den koster i dag ned til hvertfall 3500kr for at det skal ha noe for seg. Det er nå hvertfall min mening.

Så det du sier her er at det er ingen som vil ha tanken på at man faktisk kan få lyst til å kjøpe en av disse mobilene som er billigere enn en iPhone 5C som er ute på markedet nå som er mye bedre og som også er mye billigere enn det dem får med en iPhone 5C?

Mange som bruker en iPhone er folk som faktisk ikke har brukt noe annet enn en iPhone. Og jo mere dem får vite om andre telefoner som er bedre og billigere, jo større sjangse er det for at dem kan få testet ut disse mobilene også. Og det er absolutt ingenting med det som er galt.

Joda, jeg vet jo at det er mange som har inneforstått seg på at iOS er bra for dem, men er jo alltid en bonus å la folk se at det finnes bedre alternativer der ute og la dem få prøvd ut andre alternativer. Og det er jo akkurat det denne artikkelen gjør som jeg linket til.

Jeg er som de fleste vet en stor Samsung fan. Men det betyr ikke at jeg må være under samme merke år etter år. Jeg som en Samsung fan skal nå gå over til Oppo Find 7 i den nærmeste fremtid, så er jo greit å kunne ha friheten å kunne velge selv. Du ser tråden min om Oppo Find 7 i min signatur nå.

Før folk i det hele tatt vil vurdere en iPhone 5C som en verdig telefon, så må prisen på iPhone 5C ned til hvertfall 300 dollar.

Lenke til kommentar

Det mye rett i det du sier der, men poenget mitt er altså at for en som er ute etter en telefon med iOS så er det rakande likegyldig hva som måtte finnes av Androidtelefoner til samme prisen. iPhone selger suverent mest i sin prisklasse, og problemet med iPhone 5C er at den ikke er billig nok i forhold til iPhone 5S til at folk gidder å kjøpe den, ergo må prisen ned. Dette har fint lite å gjøre med hva man kan få og ikke få av Androidmodeller.

Lenke til kommentar

Det mye rett i det du sier der, men poenget mitt er altså at for en som er ute etter en telefon med iOS så er det rakande likegyldig hva som måtte finnes av Androidtelefoner til samme prisen. iPhone selger suverent mest i sin prisklasse, og problemet med iPhone 5C er at den ikke er billig nok i forhold til iPhone 5S til at folk gidder å kjøpe den, ergo må prisen ned. Dette har fint lite å gjøre med hva man kan få og ikke få av Androidmodeller.

Jeg tror du overvurderer litt hvor IOS-lojale apples kunder er, endel er nok veldig lojale, men endel kan skifte plattform også. Det har jo vist seg at Apple ikke er immun mot synkende markedsandeler.

AtW

Lenke til kommentar

Samsung var min siste tlf før jeg gikk over til iPhone, var iherdig iPhone motstander og bytta vel tlf ca 1 gang hvert år før ,..har nå min andre iPhone på snart fire år, ergo bytter jeg sjeldnere tlf, kan det muligens også påvirke markedsandel? Mulig det uten at jeg vet det sikkert, det som er sikkert er at 5c er for dyr kontra 5s, og at jeg aldri går bort fra Apple.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...