Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utkastelse fra bokollektiv

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er i en litt kinkig situasjon bor i et kollektiv med 2 andre og en av dem bråker mye og oppfører seg rett og slett dårlig ovenfor oss andre og vil da få ha ut.

Litt fakta:

Jeg har kontrakt med utleier og de andre leier av meg.(de betaler til min konto)

Har ingen skriftlig kontrakt med han som bråker da jeg har slacka for mye.

Jeg har kun gitt muntlige advarsel på bråk(4 ganger, ene ganger formidlet jeg for en nabo)

Så spørsmålet mitt er hva riktig framgangsmåte for å han han kastet ut?

Anonymous poster hash: b126d...240

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husleieloven:

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

§ 9-6.Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

§ 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse

Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.

Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.

Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod.

Eg antar her at leigeavtalen er tidsubestemt, og at du har rolle som fremleier sidan.

Eg antar også at det ikkje foreligger avtale om andre vilkår i den muntlige avtalen.

Så det einaste du trenger å gjere for å avslutte leigeavtalen mellom deg og han andre er å sende skriftlig oppsigelse med ein oppsigelsestid på ein måned. Seier du opp no så blir siste dagen 30 april sidan ein teller heile kalendermåneder.

Sidan dere deler bolig så er det ikkje eit formkrav at oppsigelsen skal være begrunna.

Lenke til kommentar

Eg antar her at leigeavtalen er tidsubestemt, og at du har rolle som fremleier sidan.

Eg antar også at det ikkje foreligger avtale om andre vilkår i den muntlige avtalen.

Så det einaste du trenger å gjere for å avslutte leigeavtalen mellom deg og han andre er å sende skriftlig oppsigelse med ein oppsigelsestid på ein måned. Seier du opp no så blir siste dagen 30 april sidan ein teller heile kalendermåneder.

Sidan dere deler bolig så er det ikkje eit formkrav at oppsigelsen skal være begrunna.

Unntaket kommer normalt ikke til anvendelse på typiske kollektiv-løsninger. Forarbeidene (ot.prp.nr.82 (1997-1998) sier følgende:

Den får vanligvis anvendelse på boliger som består av ett enkelt rom. Dersom boligen består av to eller flere oppholdsrom, gjelder de vanlige reglene. Det samme gjelder dersom det hører eget tekjøkken, eget bad eller WC til rommet. Det er heller ikke tale om et enkelt beboelsesrom dersom to eller flere enkeltrom er utstyrt med spesielle fellesrom, som felles kjøkken, bad, WC o.l.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I første rekke: Dokumenter alt han gjør galt, og gi han beskjed om at du mener han oppfører seg stygt og forventer at han skjerper seg. Etter omstendighetene kan "dårlig oppførsel" være saklig grunn for oppsigelse, men det blir en konkret vurdering av "hvor ille" det er, og du gir ikke nok informasjon for å vurdere det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg mente med dårlig oppførsel er at han ikke lar oss være i fred når vi ber om det, kommer hjem rusa(narkotika ikke alkohol) etter å ha festa hele natta og skriker og bråker, vekker oss til alle døgnets timer(spesielt når han er ruset) for å spørre absurde spørsmål. Er veldig krass i måten han prater med tredje mann som er nyest i kollektivet.

Hører på høy musikk hele dagen i en veldig lytt leilighet som plager oss og naboene.

Han roer seg ned i 1-2 uker etter at han fått muntlig klage men så fortsetter han bråket.

Dette er planen min nå:

• Gi han en skriftlig klage der det står at han kan bli kastet ut hvis han får flere klager.
  • Dokumentere bråk og annet uakseptabel oppførsel.
  • Gi han en oppsigelse hvis han fortsetter bråket

Er dette etter boken?

Hvis det kommer til at jeg må gi han en oppsigelse er det 1 eller 3 mnd oppsigelsestid?

Det har vært 5 personer inn og ut av kollektivet mens jeg har bodd her(4år) og har aldri hatt slike problemer så kan si med hånda på hjertet at det ikke er hos meg problemet ligger

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...