tom waits for alice Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Lafting er en strålende teknikk for solide tømmerhytter. Veggene presses bare bedre sammen når snøen legger seg på taket. For hageboder er det ikke like smart, siden det bare er egenvekten som holder taket på plass. Legg til en tomt høyt i åssiden i Bergen og en ikke varslet storm, og her er resultatet: Jeg hadde endog forsterket en av veggene med vertikale søyler nettopp for å holde det hele sammen. Det var ikke nok. Geir Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Hva er det som har skjedd her? Har taket og vegg forsvunnet...har boden tippet over? Klarer ikke å se det ut fra bildet.. Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Hva er det som har skjedd her? Har taket og vegg forsvunnet...har boden tippet over? Klarer ikke å se det ut fra bildet.. Virker som om taket har tatt seg en tur i vinden ut ifra det han forklarer Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Jo, men hva med den ubehandlede veggen på venstre side, kan vel ikke vær en yttervegg? Hvordan har dette sett ut før stormens herjinger? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Er en hel del sånne laftede boder i området her, faren min har hatt sånn stående i årevis. Sikker på at det er boden, og ikke lokasjonen som er det store problemet? 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Noen velger å bardunere taket fast i fundamentet med stålvaiere. Kan det være noe for deg om du bygger den opp igjen? 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2014 Det var en to-roms bod dette, med en hovedbod og en liten redskapsbod på siden. Så den venstre veggen var innvendig. Det var den veggen jeg hadde forsterket, derfor overlevde den. Taket blåste av (traff heldigvis ikke noe), sideboden ramlet sammen og det samme gjorde frontveggen på hoveddelen. Jeg skulle ha bygget et reisverk på alle vegger og festet taket til dette. Er en hel del sånne laftede boder i området her, faren min har hatt sånn stående i årevis. Sikker på at det er boden, og ikke lokasjonen som er det store problemet? Det er åpenbart værhardt her ja. Det var flere som fikk problemer med takene rundt her. Noen velger å bardunere taket fast i fundamentet med stålvaiere. Kan det være noe for deg om du bygger den opp igjen? Ja, jeg skulle ha tenkt på det når jeg bygget den, eller som sagt laget et reisverk på alle vegger istedet for bare den ene. Men nei,jeg kommer ikke til å bygge den opp igjen. Får heller kvitte meg med litt overflødige eiendeler... Geir Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 (endret) Problemet her, er ikke først og fremst lafing med tynne/spinkle dimensjoner. Det er manglende forankring (feste til underliggende konstruksjon og her burde den gått helt til støpt såle/gulv) av taket! Dette er pålagt i NS og i regelverk. Så her er det manglende forståelse, for "vindsug" på tak. Jeg vet ikke hvilket type takkonstruksjon, det var på dette bygget. Men hvis taket var en enkel åpen saltaksløsning, er det ikke mulig å stive av (eks. kryssavstivning, e.l.) konstruksjonen for sidevind, med den store åpningen i gavlen/enden. I så tilfelle, ikke i.h.t. regelverket. Generelt så er det ikke å anbefale, å ha dør/eller annen stor åpning, som svekker mulighet for vindavstivning. Slik det ser ut på bildet (forbehold om avstivning i tak), kunne også yttervegg ha blåst inn og overende hele bygget. Jeg hadde ikke vært redd for å sette opp et slikt bygg, selv på et vindutsatt sted, eller langs kysten. Men en må vite hva en driver med. Endret 18. mars 2014 av geco5 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2014 (endret) Problemet her, er ikke først og fremst lafing med tynne/spinkle dimensjoner. Det er manglende forankring (feste til underliggende konstruksjon og her burde den gått helt til støpt såle/gulv) av taket! Dette er pålagt i NS og i regelverk. Så her er det manglende forståelse, for "vindsug" på tak. Kjøper den. Men disse bodene selges altså her i landet til glade amatører. Hvis forankringen er pålagt i Norsk Standard, hvorfor er de tillatt solgt? Da burde jo materialer/utstyr for slike forankring være inkludert i byggesettet. Kanskje "friggeboder" er unntatt fra bestemmelsene. Geir Endret 18. mars 2014 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 (endret) Kjøper den. Men disse bodene selges altså her i landet til glade amatører. Hvis forankringen er pålagt i Norsk Standard, hvorfor er de tillatt solgt? Da burde jo materialer/utstyr for slike forankring være inkludert i byggesettet. Kanskje "friggeboder" er unntatt fra bestemmelsene. Geir Jeg kommenterte først og fremst på gennerelt grunnlag. Har ikke spessiell kompetanse på frittstående boder/redskapsbur. Men av svaret ditt, antar jeg at dette har vært et byggesett for selvbyggere. Og da er jeg enig i, det du nå skriver. Det burde fulgt med en meget god Monteringsannvisning/Beskrivelse. Og som et minimum, nødvendige materialer og utstyr. At det ikke er standard med ekstra forankring, er greit. Men, da må det advares mot vindutsatte steder og tilbys hjelp til forankring (prosjektering) og leveranse av både beskrivelse og utstyr. Det er ikke lenger noen forhåndsgodkjenning av produkter (eller offentlig kontroll i produksjonstiden), så en kan selge hva som helst og håpe på at det går bra. Derfor "popper " det opp, selskaper ikke har nødvendig kompetanse, eller som "gir blaffen" og selger så lenge det går. Angående bygg, så er ansvaret overført til de "prosjekterende" og til den "utførende". Etter min mening ligger det et spessielt ansvar på de prosjekterende, der det ikke er et krav at kun godkjente fagfolk kan sette opp bygget. Tror personlig at du burde gå videre med denne saken og kreve erstattning, eventuellt få oppsatt en ny bod, som tåler vind. I så tilfelle må både tak forankres og bygget for sidevind. Endret 18. mars 2014 av geco5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå