Gå til innhold

Mobilt bredbånd - hvilken ruter/modem for best signal?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nettopp anskaffet et sim-kort for mobilt bredbånd jeg skal benytte på hytta.

Det er relativt svake signaler for 3G, så tenkte å finne noe annet enn de USB-pennene man normalt får kjøpt fra teleoperatørene.

Har noen av dere tips for routere (eller heter det modem?) som vil best under slike forhold?

Krav:

- Kraftige antenner

- Ikke USB-penn

- Skal kunne fungere uavhengig av PC (som en vanlig trådløs router)

- Gjerne med batteri, men ikke et krav

På forhånd takk :)

Endret av Larsson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://prisguiden.no/sok?pg-q=ruter+med+4g&n=0

Er det mange, men veldig stiv pris enkelte har pris mellom 2000 opp mot 4000 kr.

Trenger du 4g/LTE om du ikke gjør det er heller bedre å kjøpe brukt.

Siden disse routerne kan sammenlignet mot vanlig billige router til 400 kr. om vi ser bortifra 4g/LTE funksjonalitet, kan ikke se noen som har batteri.

Takk! Så alle disse kan man koble et SIM-kort i? Sliter litt med å skille mellom vanlige trådløse routere for hjemmenett (kablet tilkobling). Jeg trenger ikke 4G, det er neppe dekning for det uansett.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Dette skal som nevnt brukes på høyfjellet. Det er derfor vesentlig at ruteren har gode antenner, eller alternativt inngang for ekstern antenne. Spørsmålet er derfor, hvilke av disse alternativene vil gi meg best forhold:

Alternativ 1:

Alternativ 2:

Så vidt jeg har funnet ut kan man ikke ha ekstern antenne på alternativ 1, utover de små antennene som allerede sitter på boksen.

Synspunkt?
Lenke til kommentar

Kjøp deg en Dovado router (f.eks Dovado Pro), et 4G usb-modem (f.eks Huawei E392), en "flat" usb-forlengelseskabel (3-5 meter), tre usb-kabelen gjennom vind/vinduskarm og monter modemet i en vanntett boks på utsiden av huset. Har tilsvarende oppsett selv, og det fungerer supert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...