aklla Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 (endret) Jeg driver å pusser opp kjøkkenet for tiden, og skulle gjerne blindet en T-kobling og fjernet ett ubrukt rør som står i veien for skap. Kan jeg bare kjøpe en sånn: http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Propp-for-klemringkobling-2-stk-866492/ , sette inni røret og håpe på det beste? Hvordan finner jeg ut dimensjonen jeg skal ha? Skal fjerne røret på høyre side der, den med orange tape som går bak veggen... edit: Jada, skal ha rørlegger til å koble på ny kran, osv. Men blir dyrt for å bare sette inn en plugg... Endret 18. mars 2014 av aklla Lenke til kommentar
Lampa Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 (endret) Den pluggen passer ikke. Nå sliter jeg litt med å vurdere str på t-røret men du skal enten ha 3/8" eller 1/2" FPL plugg, tipset mitt er at du tar med en av hver og leverer inn den du ikke bruker. Du må også bruke trykkmutteren som står der da denne ser ut som at den er fingjenger. Dvs. Den passer ikke med trykkmuttre du får kjøpt i dag. Slike eldre kon-koblinger kan også være litt vanskelig å få tett etteratde er åpnet en gang, så du kan ta litt sandpapir eller en pussefille /scotchbrite og pusse litt forsiktig inni konen. Er du sikker på at røret er ikke i bruk. Kjedelig å koble bort et rør som viser seg å gå til et bad, wc-rom eller lign. (Been there, Done that) Ta gjerne med bilde når du skal skaffe pluggene, dette kan være til stor hjelp for vedkommende som skal hjelpe deg Hilsen en rørlegger Endret 18. mars 2014 av Lampa 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2014 Størrelsen på selve røret er ~12mm. Koblingen har jeg målt meg til at det skal være 1/2" T-pluggen på høyre siden har allerede 1 hull tettet, jeg kan vel bare bruke den? Og, ja, er sikker på at den ikke er i bruk, røret går ut ca 40cm bortenfor og var til en gammel WC som jeg har fjernet. Resten av rørene her er helt nye fra kjelleren og opp, bare på kjøkkenet det gamle er igjen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Skrudde nå opp for å prøve, oppdaget da at det er umulig å fjerne mutteren fra røret, så da tørte jeg ikke mer. Må jeg kutte røret? Hva om det ikke fungerer? Har i grunn lite lyst til å kutte noe sånn at boretslaget blir uten vann til jeg har klart å fikse det... Tenkte kanskje en sånn? http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Endeplugg-87853/ Den er tett i den ene enden, men hvis gjengene er feil funker jo ikke det heller vel... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Eller hva med en kuleventil? 1/2" - 1/2" eller 1/2" - 3/8", eller noe annet? Selve jobben er grei nok, men er litt usikker på dimensjoner osv Endret 19. mars 2014 av aklla Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 En 1/2" kappe ("hun med pakning R15" på Biltema'sk) passer med 99,9% sikkerhet der. Det samme gjør en 15 mm propp (se link), men da må du ha en ny klemringmutter (15x1/2") i tillegg -du kan, som du har oppdaget, ikke bruke den som sitter fast på røret. http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Propp-for-klemringkobling-2-stk-866492/ Ikke sett på en kuleventil hvis du ikke skal koble på noe på andre siden av ventilen; alt for lett for at "Skybert" åpner den ventilen til feil tid og lager vannskade... Les f.eks. her: http://www.byggebolig.no/forbrukerrettigheter/avkorting-pa-forsikring/msg577608/#msg577608 "vann- og avløpsrørene skal plugges når man demonterer sanitærutstyr, og at det ikke er anledning til å forlate en bygning med åpne rør (men stengt stoppekran, min tilføyelse) som her." Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 (endret) Kan fint koble til noe på andre siden av ventilen Har en kran som passer inn jeg kan sette på, sånn at om skybert kommer på besøk kommer bare vannet til krana Edit: kran er kanskje ikke det beste, men skal tette igjen. Er litt lettere når jeg kan drive på bak en kuleventil enn ett åpent rør. Er tross alt andre i bygget som skal ha vann også. En liten samling rør fra det som var der tidligere(rørlegger fjernet), og nå enda mer etter jeg har fjernet det jeg skal, så skal få sperrer med en sånn propp og sjekke at det er tett bak kuleventilen også Endret 20. mars 2014 av aklla Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2014 (endret) Måtte kutte av røret, ikke en løsning jeg var veldig glad for for det kan ikke gjøres om igjen om det ikke funka. Men, det funka bra. Det er andre gjenger på det gamle systemet, som gjorde at kuleventilen ikke passet der jeg ville ha den. Det blir ett problem når jeg skal sette på ny kran, jeg får jo ikke kjøpt overgang som passer da jeg antagelig vil slite med å få tak i noe nytt som passer gamle gjenger. Mulig jeg må sette meg litt mer inn i hvordan klemring funker og koble til en ny kobling For den som måtte lure, så er alt plugget, selv kuleventilen jeg måtte bruke på varmtvannet for å bruke pluggen som var der på kaldtvannet er plugget og testet under trykk Endret 21. mars 2014 av aklla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå