Gå til innhold

[Løst] Regne ut karakterpoeng

Anbefalte innlegg

Hei,

for å sikre meg med tanke på antall poeng jeg kommer til å stå med ved neste korsvei - altså søknadsprosessen til høyere utdanning 2014/15 - lurer jeg på om jeg har regnet riktig og om jeg dermed står med 58,3 poeng?

Engelsk VG1: 5
Engelsk VG1 eksamen: 5
Tysk: 5
Tyskeksamen: 6
Geo: 5
Historie: 5

Gym: 5

Matte 1T: 6

Naturfag: 5
Norsk hovedmålseksamen: 4 (har kun den)

Norsk sidemål: 4

Norsk muntlig: 5

Norsk muntlig-eksamen: 4

RLE: 5

Samf: 5

Bio 1: 5

Fys 1: 4

Fys 2: 4

Kjem 1: 5
Kjem 2: 4

Kjem 2-eksamen: 4

Matte R1: 6
Matte R2: 5

Matte R2-eksamen: 5

Har fullført militær tjeneste og har et årsstudium siden slutten på VG3.

SIste spm: Tenker å søke meg inn til NHH neste halvår, holder dette trolig? Klarer ikke å finne fram karakterkravet til NHH fra i fjor fra her jeg sitter, men noen som kan hjelpe meg her?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har et karaktersnitt på 4,83, altså 48,3 karakterpoeng. Oppå dette kommer realfagspoeng og språkpoeng, hvor du har maksimalt antall som er 4. det gir deg 52,3 skolepoeng, som er det du søker med i førstegangsvitnemålkvoten om du har førstegangsvitnemål og er ung nok.

Oppå dette kommer 2 poeng for fullført militærtjeneste ELLER årsstudium, hvilket gir deg 54,3 poeng. Du skriver ikke hvor gammel du er, men om du er født i 1993 har du 4 alderspoeng. 1992 = 6 alderspoeng, 1991 eller tidligere = 8 alderspoeng.

I fjor krevdes det 52,9 poeng i førstegangskvoten og 56,7 i ordinærkvoten (http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/13/poenggrenser_2013_2012.html). Om du er født i 1993 eller tidligere bør du komme inn med ok margin, noe annet krever et ganske stort hopp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kunne jo være at du hadde gjort andre ting i tillegg til det, eller at du var ferdig på vgs tidligere enn normalt. Jeg hadde f eks 2 alderspoeng etter ett år på universitetet og ett i militæret.

Lykke til!

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...