lassevk Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Etter at jeg kjøpte ACDSee 6.0 Powerpack når de kom med et oppgraderings-tilbud rett før den ble allment tilgjengelig har jeg prøvd å få en av funksjonene som skal være nye til å fungere. Dette går i korte trekk ut på at jeg skal kunne brenne en cd med bilder, inklusive en kopi av den database-informasjonen jeg har registrert for disse bildene, og så på en annen maskin importere denne informasjonen igjen. Tanken er da at jeg f.eks. kan kategorisere en haug med bilder og gi til noen venner som da slipper å kategorisere disse på nytt. Men dette funker ikke! Jeg vil gjerne høre om noen andre har testet dette og fått det til. Dette har jeg prøvd: - markere en haug med kategorier i Category-treet - velge alle bildene - Create menyen, velge Disc, følge wizard'en (uten endringer på default innstillingene) Så går jeg til en annen pc, og gjør som følger: - setter i cd'en, starter ACDSee og lukker det web-slideshowet som dukker opp - pr. instruksjoner fra hjelpefil går jeg så, via Folder-treet i ACDSee, til den katalogen som inneholder bildene, dvs. cd'en, og lar denne hente opp thumbnails og lignende - så går jeg på Database menyen og velger Import Database, og velger Catalog katalogen på cd'en Denne ser jeg gjør noe i den grad at det er par progress bars som flyr over. Etterpå har den riktignok importert kategoriene mine, men ingen bilder er puttet i dem. Det betyr at database-informasjonen er riktignok lest, men den har ikke knyttet bildene opp til kategoriene. Jeg har fått noe til å fungere da. Jeg tok og markerte en haug med kataloger i ACDSee og lagde en kopi av dem på en temp katalog, og så valgte jeg å eksportere databasen for de valgte filene (dvs. katalogene) til en katalog også. Deretter kopierte jeg med meg dette til den andre maskinen, importerte på samme måten og da funker det. Men litt av poenget med Create Disc er jo nettopp at denne skal ordne alt. Har noen fått dette til å fungere ? Jeg har forsåvidt lagt inn en "How To... ?" melding på ACDSee sine support meldinger med det samme spørsmålet men med unntak av en standard "Vi har fått meldingen din bla bla bla" melding fra webserveren så har det ikke vært noe respons. Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2003 Ok, har funnet ut et par ting nå. For det første, katalogen som blir eksportert inneholder katalog-informasjon, men alt for mye katalog-informasjon. F.eks. hvis jeg markerer bilder som jeg har i C:DataDigital Photos2003-08-16, og eksporterer databasen for disse så inneholder katalog-filene katalogene DataDigital Photos2003-08-16. Dette betyr at hvis jeg kopierer med meg disse filene til en annen maskin og forsøker å importere katalog-informasjonen for bildene, må jeg først legge dem i en katalog-sti som er helt lik. Jeg kan velge hvilken harddisk jeg vil legge dem på da, så jeg behøver nødvendigvis ikke velge C:. Hvis jeg velger noe annet blir ikke bildene knyttet opp korrekt. Jeg antok da at hvis jeg la en del bilder i rota på en harddisk, kategoriserte dem og så lagde en disk ville dette fungere under import, men den gang ei. Derimot hvis jeg eksplisitt valgte bildene, tok Export Database for selected images, og så kopierte bilder og eksportert database til den andre pc'en så funket dette. Jeg tipper det kommer en oppdatering til ACDSee 6 ganske snart. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Hvis du finner noe mer ut av det håper jeg at du poster dette. Nyttig info for alle oss andre. Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 13. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2003 Her er en litt mer utførlig test av ACDSee 6. Har ikke funnet ut noe mer om problemet med databasen. http://www.vkarlsen.no/Articles/ReviewofAC....0Powerpac.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå