Gå til innhold

Samsung 840 Pro, 31GB plutselig borte?

Anbefalte innlegg

Jeg installerte nettopp en ny SSD og skal sette denne opp i Raid 0 etterhvert sammen med mine andre SSS'er. Installerte denne på fredag men så plutselig igår at det kun var 444GB igjen nå (av 475GB). Har ikke lagt noe innpå den og SSD'n er tom. Prøver jeg å formatere den så sier den at den ikke kan formatteres fordi disken er i bruk.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker Win 8.1.

SSD'n har ingen skjulte filer/mapper etter det jeg kan se og den var 475GB av 475GB når jeg installerte den på fredag. Jeg satte ikke opp noen partisjoner på denne SSD'n, bare installerte SSD og formartere den igjennom Disk Managment.

Dette er egentlig ingen big deal da jeg snart skal formatere PC'n for å sette opp Raid0 men var litt nysgjerrig på hvorfor dette skjedde.

Lenke til kommentar

Det du antageligvis opplever er noe som heter "Over Provisioning", som er en funksjon Samsung 840 PRO serien bruker.

Den frigjør plass på disk(ene) som den kan bruke til som et mellomlager til å sortere, frigjøre og rydde rundt på disken. Dette er noe Samsung absolutt anbefaler man beholder på da det optimerer diskene og holder de gode over tid.

Kan aktiveres/deaktiveres med "Samsung Magician"-programvaren.

Siste versjon: Samsung Magician V4.3

Den kan også aktivere Rapid Mode som gjør SSD-en enda raskere, noe jeg absolutt merket forskjell på selv :)

Lenke til kommentar

Det du antageligvis opplever er noe som heter "Over Provisioning", som er en funksjon Samsung 840 PRO serien bruker.

Den frigjør plass på disk(ene) som den kan bruke til som et mellomlager til å sortere, frigjøre og rydde rundt på disken. Dette er noe Samsung absolutt anbefaler man beholder på da det optimerer diskene og holder de gode over tid.

Kan aktiveres/deaktiveres med "Samsung Magician"-programvaren.

Siste versjon: Samsung Magician V4.3

Den kan også aktivere Rapid Mode som gjør SSD-en enda raskere, noe jeg absolutt merket forskjell på selv :)

Men kan du bruke Rapidmode i raid-0....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...