Uncle Scrooge Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Hei, har en oppgave som jeg løser ved hjelp av Matlab, har funnet ut nok til å kunne løse, men husker ikke helt hvordan man gjør det i Matlab. Uttrykket mitt er: [K]*[h]=[Q] [K] er en 10 x 10 matrise der alt er kjent. [h] er en 10 x 1 matrise der 8 verdier er ukjente og 2 er kjente. [Q] er en 10 x 1 matrise der 2 verdier er ukjente og 8 er kjente. Altså har jeg 10 ukjente og 10 ligninger, så det skal være mulig å løse. Har skrevet inn [K] matrisen i Matlab, men husker ikke helt hvordan jeg skriver inn [h] og [Q] matrisen når de inneholder ukjente, og hvordan jeg løser ligningssytemet for å finne de ukjente verdiene? På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 23. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2014 Ingen som vet? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Nå har jeg ikke prøvd det, men å først definere de ukjente som symboler med sym-funksjonen og så bruke rref på den aktuelle matrisen bør virke. 1 Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Hmm, jeg har nå kjent K(10x10), også lager jeg h(1x10) og Q(1x10), skulle ikke det bare bli slik: syms h1 h2 h3 h4 h7 h8 h9 h10 Q5 Q6 h=[h1,h2,h3,h4,4,4,h7,h8,h9,h10] Q=[0,0,0,10E-6,Q5,Q6,20E-6,0,10E-6,0] Da har jeg puttet inn tall der jeg har de gitt Burde ikke dette da gi h og Q matrisen med de ukjente? Får ihvertfall error. Og hvordan løser jeg da evt dette med rref funksjonen? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Rref gir deg bare den reduserte trappeformen til matrisen. Hva sier feilmeldingen? Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Rref gir deg bare den reduserte trappeformen til matrisen. Hva sier feilmeldingen? Ja, men kan man bruke den uten å ta med hele stykket? Må ikke h og Q matrisen også gjøres om? Feilmeldingen fra de tre linjene: Undefined function 'syms' for input arguments of type 'char'. Error in Assignment1 (line 146) syms h1 h2 h3 h4 h7 h8 h9 h10 Q5 Q6 Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Da har du sikkert ikke toolboxen Symbolic Math Toolbox installert Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 (endret) Jeg tror det heter sym, ikke syms, men jeg husker ikke.. (og har ikke Matlab her jeg sitter hjemme med sykt barn). Og som Teemonster sier må du vel ha Symbolic math installert, ja. Endret 24. mars 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Da har jeg sikkert ikke Symbolic Math installert. Søkte på nettet, men trial versjonen gjaldt ikke for student versjonen av Matlab som jeg har. Noen andre forslag? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Gjøre det på en terminalstue/ lesesal? Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Gjøre det på en terminalstue/ lesesal? Det kan jeg sikkert få til, men jeg skjønner ikke hvordan rref funksjonen skal skrives? F.eks. R=rref(K) vil vel ikke funke da h og Q også må gjøres om når K gjøres om til forenklet form. Prøvde å sjekke om det gikk ann å løse på wolframalpha, men det fant jeg heller ikke ut. Burde jo være kjempelett for en pc å få til, kan tross alt gjøre det for hånd (vil bare ta litt lang tid). Eventuelle andre forslag? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 (endret) Det er sikkert mulig å løse det i wolframAlpha, men å skrive det inn riktig må være et styr uten like.. Du skal ikke ta rref av K, du skal ta det av den utvidede 10x 11-matrisen du får når du setter sammen K og Q. Sånn i farten vet jeg ikke om det er noe problem med at noen av de ukjente er i H og noen er i K. Endret 24. mars 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå