Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan LED-transformator?

Anbefalte innlegg

Jeg skal koble opp en LED "lys-slynge" her hjemme. Jeg tenker å koble 4 stk slynger etter hverandre på en transformator. Hver slynge er på 72w og inneholder 300 dioder. 12volt stømforsyning.

Betyr det at jeg trenger en transformator som takler 288watt? (72w x 4stk) samt 12volt?

Jeg ser Biltema selger transformatorer, noen er merket LED andre ikke, hva er årsaken til det? Krever LED lys spesielle transformatorer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du trenger da minst 288W transformator. Alternativet ville vært å ha flere. F.eks en til hver slynge.

LED-lys vil trekke mindre strøm enn halogen. Dette kan være et problem, for transformatorene trenger et minste strømtrekk for at regulatoren kan operere korrekt. LED-transformatorer er derfor svakere og/eller kan starte med veldig lav effekt.

Du vil kunne ødelegge transformator, og i verste fall LED lysene om du kobler på for lav last. (bare å se på spesifikasjonene hvor mye som kreves) Bort sett fra det så er de like. Så når du kjører på med dine LED-slynger som trekker en vesentlig mengde strøm, så er dette problemet borte.

Lenke til kommentar

Ps: Vær obs på at at noen av transformatorene leverer 12VDC, mens andre leverer 12VAC...

Halogentrafoer er som regel AC, da de ikke bryr seg, og AC blir i denne sammenhengen rimeligst.

Ettersom LEDs er veldig raske til å skru seg av/på, så er det mulig det blir irriterende med 50Hz AC, samt at diodene bare vil lyse halve tiden (pga de ikke leder i negativ halvperiode). Mulig man kan håpe på likeretting, uten at jeg ville satset på det (da ville du sluppet av de i negativ halvperiode stopper å lyse, og dermed vil levere halv oppgitt effekt).

Uansett så ville jeg nok forsikret meg om at det er DC eller likerettet AC om du skal forsyne de LED-stripsene. Kun den ene transformatoren på biltema så ut til å være DC, og den var aaalt for svak..

F.eks noe slikt: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=69-263-36&toc=19593

Eller hvis man ønsker noe billig med litt mer tvilsom kvalitet: http://dx.com/p/y-12-25-300w-12v-25a-led-switching-power-supply-adapter-silver-100-240v-278158#.UygsGvl5PjU

(kommer akkurat under 200kr-grensen og gratis frakt)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar!

Jeg har en mulighet som er å koble hver av LED slyngene på hver sin transformator. Jeg har forsøkt denne modellen fra Biltma, og det ser ut til at den fungerer - men den lager mye lyd. Hva kommer det av? Er det "dårlig" tegn?

Som du sier er det en 50h vac, som du ikke anbefaller? Denne modellen støtter kun 0-15W og jeg antar den ikke vil fungere når produktet reklamerer med 72w?

Alternativ 2: Jeg har en "LED powersupply" tilhørende et LED lys-skilt. Den gir 12v og 33A. Det står ingenting om watt der. Litt googling forteller at Watt = volt x amper? Det betyr at den gir 396 watt - og vil da fungere godt?

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar!

Jeg har en mulighet som er å koble hver av LED slyngene på hver sin transformator. Jeg har forsøkt denne modellen fra Biltma, og det ser ut til at den fungerer - men den lager mye lyd. Hva kommer det av? Er det "dårlig" tegn?

Som du sier er det en 50h vac, som du ikke anbefaller? Denne modellen støtter kun 0-15W og jeg antar den ikke vil fungere når produktet reklamerer med 72w?

Alternativ 2: Jeg har en "LED powersupply" tilhørende et LED lys-skilt. Den gir 12v og 33A. Det står ingenting om watt der. Litt googling forteller at Watt = volt x amper? Det betyr at den gir 396 watt - og vil da fungere godt?

1. transformatorer kan og vil til tider kunne lage litt lyd. Hvor mye avhengiger av en mengde faktorer, men det er spesielt når du belaster de tungt at slikt blir fremtredende. Og spesielt når du overbelaster dem, så er det ikke sjeldent å høre en del during. Å belaste en 60W transformator med LED-strips som trekker 72W karakteriseres absolutt som overbelastning, og jeg tviler på at transformatoren vil overleve særlig lenge slik. Jeg anbefaler å bytte umiddelbart.

2. Stemmer, du kan ikke benytte noe som bare kan levere 15W på 72W-LED strips. For transofrmatoren så vil den se på det som en kortslutning i praksis, og vil enten ta en intern sikring, eller bli ødelagt. I verste fall så er det mulig å se brannutvikling, eller at den ødelegger LED-stripsene, men det er til sjeldenhetene hvor komponentene er av svært lav kvalitet.

3. Så lenge du har en strømforsyning som klarer 12V og MINST 72W (eller 300W totalt for alle), så er det bare å kjøre på.

4. Ja, det stemmer. Effekt (watt) er spenning (volt) multiplisert med strømmen (ampere). 33A og 12V betyr at den klarer 396W, og er dermed god nok for å drive alle LED-stripsene.

Lenke til kommentar

4. Jeg koblet opp boksen og det fungerte fint. MEN jeg legger merke til at lysstyrken er vesentlig mye kraftigere ved starten, enn i enden. Hva kommer det av?

Det kommer av spenningsfall.

Alle ledninger/ledere har en viss motstand. Og når det går strøm gjennom kabelen/stripsen så vil det bli et spenningsfall. Jo lengre kabel/strips, jo mer motstand og større spenningsfall. De diodene som er nærmest får ca 12v, mens de i andre enden (lengst unna strømforsyningen) vil kanskje bare ha 11,5v. Nøyaktig hvor stort spenningsfall vil variere etter tykkelsen på kabelen og hvor mye strøm som går i gjennom den.

En løsning er å koble alle diodene med like lang og tykk kabel fra strømforsyninga. Nå får du ikke gjort noe med de individuelle diodene på stripsen, mem de fire stripsene bør ikke være koblet i hverandre. Hver individuell LED STRIP bør være koblet rett i PSUen og kabelen bør være like lang uavhengig av hvor langt unna den er montert.

Dog lurer jeg også litt på tykkelsen av kabel. Tynnere kabel vil gi høy motstand og mer spenningsfall (med en skikkelig kabel vil du nesten ikke merke forskjell selv om den er 4m eller 10m lang). For ikke å snakke om at tynne kabler med såpass høy strømstyrke vil kunne bli så varme at isolasjonen smelter.

Vet du tykkelse på kabelen, eller hva slags kabel du har brukt?

Lenke til kommentar

Ja, kablene og koblingene er relativt spinkle. Dimensjonene kommer nok ikke så godt frem her på bildet.

post-6222-0-50728400-1395237131_thumb.jpgpost-6222-0-54201600-1395237140_thumb.jpg

Jeg har nå prøvd å koble det opp. Jeg koblet to slynger inn i to kurser på trafoen. Som du ser på bildet er det klart sterkere lys i øverste rad i hylla enn i nederste. Jeg antar styrken på strømmen også avgjør noe fargeforskjellen man ser når lyset er hvitt.

LED'ene er av RGB så jeg kan skifte farger etc, jeg ser at styrkeforskjellen forsvinner når jeg velger andre farger - det handler om at den da lyser kun på en farge i dioden og da trekker 1/3 kraft?

post-6222-0-19609600-1395237471_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...