The Credible Hulk Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Heisann, har sittet og lest en del om kreatin og vurderer å begynne med supplementering. Jeg ser at det ansees som et svært trygt kosttilskudd og at kreatin monohydrat er laget av syntetiske aminosyrer. Dette skal være særlig bra for meg som nesten ikke spiser kjøtt, egg og melk (jeg er altså nesten veganer). Det som bekymrer meg er at jeg leser at inntak av kreatin er assosiert med økte nivåer av IGF-1, og at det tilsynelatende hersker full forvirring om IGF-1 er positivt, negativt, eller eventuelt begge deler, og om IGF-1 faktisk kan være med på å forårsake diabetes, hjertesykdom, kreft og mye annet rart. Samtidig leser jeg at overvektige og sedentære har høyere nivåer av IGF-1 enn de som trener mye og tar supplementer og vet ikke hva jeg skal tro... lurte på om noen kunne bidra med noen informasjon rundt dette.Takk! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 http://www.ergo-log.com/creatineigf1.html Veldig lite testgrunnlag med bare 40 personer, men undersøkelsen indikerer at alle som trener vektløftning får høyere nivåer av IGF-1, mens de som trener OG tar kreatin får litt høyere nivåer enn de som bare trener. Siden forskjellen er så liten virker det sannsynlig at kreatin ikke er noen årsak til kreft, da heller treningen i seg selv, noe som neppe stemmer Lenke til kommentar
The Credible Hulk Skrevet 17. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2014 "Scientists suspect that there is a ‘bad’ kind of IGF-1, which increases the risk of cancer, and a ‘good’ IGF-1 that causes specific muscles to grow."Hadde vært interessant å vite mer om dette, men det later ikke til at de vet hva som er hva, foreløpig...Mon tro om det har vært noen studier på folk som tar kreatin over lengre tid med tanke på IGF-1 relaterte sykdommer? Det ble vel først kosttilskudd på slutten av nittitallet?Det ville kanskje være logisk, dersom det eksisterer en "god" og en "dårlig" form for IGF-1, at den kroppen produserer selv (gjennom økt opptak av kreatin f.eks) ville være "god". Men samtidig er jo animalsk protein assosiert med økt forekomst av sykdommer. Lenke til kommentar
Tommsern92 Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Enten bruk det eller ikke. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 "Scientists suspect that there is a ‘bad’ kind of IGF-1, which increases the risk of cancer, and a ‘good’ IGF-1 that causes specific muscles to grow." Hadde vært interessant å vite mer om dette, men det later ikke til at de vet hva som er hva, foreløpig... Mon tro om det har vært noen studier på folk som tar kreatin over lengre tid med tanke på IGF-1 relaterte sykdommer? Det ble vel først kosttilskudd på slutten av nittitallet? Det ville kanskje være logisk, dersom det eksisterer en "god" og en "dårlig" form for IGF-1, at den kroppen produserer selv (gjennom økt opptak av kreatin f.eks) ville være "god". Men samtidig er jo animalsk protein assosiert med økt forekomst av sykdommer. Vet ikke hvordan to stoffer med helt lik atomisk struktur og sammensetning kan gjøre forskjellige ting, da må det isåfall være noe annet, eller noe ved mengden som trigger ulumskheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå